gezocht, foto's van oudere seinen en historiek?

Gestart door perk, 18 juni 2019, 08:28:42 AM

perk

Ik ben een Belgisch sein aan het ontwerpen dat ik ga 3d printen voor mijn baan.

Echter ik vind nergens foto's van de iets oudere modellen zoals op deze plannen : http://www.tassignon.be/trains/documentation/plans/Signal_Type_II_Mat.gif
De huidige seinen hebben een hoekige plaat en een onderhoudsplatform met railing.   De oudere lijken een soort ronde kooi in de plaats te hebben.

Mijn baan -probeer- ik in episode III te houden, dus ik wil liever de zaak zo correct mogelijk tekenen.  Ik vind nergens online informatie over de historiek van de eigenlijk seinmasten.

Heeft iemand misschien ergens foto's hiervan?    (Hetzelfde voor oudere overwegen).

bedankt,

Patrick

SuSke

De diameter van die kooi zal ergens rond de 70cm liggen.
Op schaal dus 8mm.
Zelfs als de kooi 80cm zou zijn, dan is het verschil op schaal 1mm. een straffe kerel die dat zou zien.

Je kan het ongeveer uitmeten vanop de tekening die je hebt.
De breedte zal zeker niet minder zijn dan de breedte van de klimijzers tegen de mast.
Een mannetje moet vlot naar boven kunnen om aan de lampen te kunnen werken, van daar dus een minimale breedte van de kooi van 650mm om het breedste punt.
De kooi is slechts voor de helft een cirkel. De zijkanten lopen recht naar de breedte van de klimijzers.
Hoogte van de kooi kan je uit de tekening afleiden door te meten.
Nogmaals, op schaal ga je een kleine afwijking echt niet merken.
100% op schaal ga je toch niet kunnen werken , want dan is je materiaaldikte gewoonweg te klein om stabiel te zijn. dus daar zal de grootste toegeving al in zitten.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

perk

Daar ben ik wel mee eens hoor, op een paar cm komt het niet aan.   Tijdens het tekenen moet ik toch rekening houden met de dikte van de printkop en hoe de slicing er mee om kan gaan.
Het is gewoon dat het makkelijk zou zijn een paar foto's te hebben van 'in het echt' en een idee van wanneer die juist gebruikt werden.   

Spreken we van 1960-1970?   ervoor ?  Wanneer zijn ze helemaal van dit ontwerp afgestapt naar de plateau's van nu?

Dat die kooi niet helemaal rond was wist ik zelfs niet.  Dat zijn zo de zaken die ik niet van die tekening kan afleiden.

Patrick

loco

Ik heb je enkele foto's gestuurd.
Het lijkt me wel een hele uitdaging om deze seinen in 3D te printen. Zeker in HO. Hoe dik ga je de seinplaat maken in HO om het min of meer nog realistisch te houden? Ook de voetsteunen lijken me niet vanzelfsprekend om van de kooi maar te zwijgen. De mast bestaat dan wel uit standaardprofielen, maar hij moet wel recht staan en niet kromtrekken. Ik ben benieuwd.

perk

bedankt,

ik weet niet hoe dit gaat uitdraaien.   Ik was begonnen aan een studie van de moderne seinen aan de hand van een paar tekeningen en enkele zelf genomen afmetingen (hier lokaal staat er een sein op het perron).

Het theoretisch model ziet er zo uit :



dat zou moeten printen met een .25 nozzle (afgaande op de slicing software) maar momenteel heb ik dat niet op de printer staan.  Ik heb het dus nog niet in het echt kunnen proberen.

Hoe het moet met de voetsteunen op het oude model weet ik nog niet, en die kooi lijkt me ook moeilijk.

Patrick

loco

Dit lijkt me niet echt een model dat geprint is.
Het voetje is geen probleem. Dat ga je opnieuw moeten tekenen en aanpassen aan je wensen. In werkelijkheid rusten de seinen op een vierkante betonnen sokkel met afgeschuinde vlakken en hoeken (niet op het perron)
De seinplaat op de foto is tamelijk dik. Ik schat 1 mm. Als je hiermee kunt leven is dat natuurlijk geen probleem. Hetzelfde voor de borstwering en het platform dat met enige dichterlijke vrijheid is ontworpen en bruikbaar is voor een links en een rechts sein. De buizen van de borstwering zijn in het voorbeeld ook plat en bestaan in werkelijkheid uit ronde buizen.
Het grootste probleem lijkt me de mast. Ik ken niets van draadprinters en hun mogelijkheden, maar ik vrees dat de mast een beetje krom gaat trekken nadat deze is geprint. Als de mast 1% krom trekt dan ga je dit waarschijnlijk ook zien. Misschien is de lengte van de mast in HO net niet te lang waardoor je deze kromtrekking toch niet gaat zien of aanvaardbaar is. Ook andere soorten printers hebben hiermee problemen. Dat ga je eerst eens moeten uitproberen. De lampenkappen van de lampenhouders kan je afzonderlijk printen en pas later plaatsen. Dit geeft je de mogelijkheid om de witte rand met een decal aan te brengen. Dat is nogal moeilijk wanneer de kapjes erop staan.
Enfin, je staat voor een aantal mooie uitdagingen. Ik ben dan ook benieuwd naar het resultaat.

perk

de foto is een rendering van mijn zelf getekend Fusion360 model, niet echt geprint.  (die foto renderings zijn ongelofelijk goed he  ;)
Inderdaad met wat dichterlijke vrijheden om het geprint te krijgen, de dikte van de kop geeft minimum afmetingen in het horizonale vlak dus de reling is redelijk dik ook.  Ik wou zoveel mogelijk de printer gebruiken en niet zelf relings solderen.

De dikte van de seinplaat moet ik ook aanpassen aan het type LED dat ik ga gebruiken, en dat weet ik nog niet.  Hier en daar zijn fittingen om het geheel makkelijker te kunnen lijmen en die hebben ook een dikte nodig.   Momenteel is dit een samenstelling van 11 aparte onderdelen.

Het beige gedeelte komt op de treinplaat, het grijze is een losse insert waar je de paal in lijmt op de juiste hoogte.   Zodoende kan je later de seinen nog wegnemen terwijl het voetje in de scenerey blijft zitten.

Ik heb die printer nu een paar maanden en met de standard .4 nozzle en Fusion360 kan ik al mooie dingen doen.   Het echt fijne werk met de .25 daar moet ik nog mee beginnen (leren)

Patrick




minitreintje

Citaat van: loco op 19 juni 2019, 10:29:23 AM
Dit lijkt me niet echt een model dat geprint is.
Het voetje is geen probleem. Dat ga je opnieuw moeten tekenen en aanpassen aan je wensen. In werkelijkheid rusten de seinen op een vierkante betonnen sokkel met afgeschuinde vlakken en hoeken (niet op het perron)
De seinplaat op de foto is tamelijk dik. Ik schat 1 mm. Als je hiermee kunt leven is dat natuurlijk geen probleem. Hetzelfde voor de borstwering en het platform dat met enige dichterlijke vrijheid is ontworpen en bruikbaar is voor een links en een rechts sein. De buizen van de borstwering zijn in het voorbeeld ook plat en bestaan in werkelijkheid uit ronde buizen.
Het grootste probleem lijkt me de mast. Ik ken niets van draadprinters en hun mogelijkheden, maar ik vrees dat de mast een beetje krom gaat trekken nadat deze is geprint. Als de mast 1% krom trekt dan ga je dit waarschijnlijk ook zien. Misschien is de lengte van de mast in HO net niet te lang waardoor je deze kromtrekking toch niet gaat zien of aanvaardbaar is. Ook andere soorten printers hebben hiermee problemen. Dat ga je eerst eens moeten uitproberen. De lampenkappen van de lampenhouders kan je afzonderlijk printen en pas later plaatsen. Dit geeft je de mogelijkheid om de witte rand met een decal aan te brengen. Dat is nogal moeilijk wanneer de kapjes erop staan.
Enfin, je staat voor een aantal mooie uitdagingen. Ik ben dan ook benieuwd naar het resultaat.

De voorganger staat al reeds in De Pijl, door mij getekend en geprint.
Gaat eigenlijk vrij goed, je hebt wel een goede printer nodig en een fijne nozzle.

Groeten,
Dylan
Märklin C-rail modulebaan met Arduino

perk

CiteerDe voorganger staat al reeds in De Pijl, door mij getekend en geprint.
Gaat eigenlijk vrij goed, je hebt wel een goede printer nodig en een fijne nozzle.

zelfs met mijn standaard nozzle vind ik het zeer goed gelukt.  't is dat ik altijd alles zelf wil in elkaar foefelen/ontwerpen, anders had ik jouw ontwerp gewoon gehouden.