De nieuwe 2de hands site en andere...

Gestart door svvander, 14 juni 2019, 16:17:01 PM

svvander

Hebben jullie ook altijd het geluk van malafide kopers tegen het lijf te lopen op websites als 2de hands? Ik weet niet wat het de laatste tijd is, maar steeds als ik iets te koop zet, spreken er mij "potentiële" kopers aan, met wel heel bizare voorstellen (en misschien wel slechte gedachten).

Onlangs was er iemand geïnteresseerd in een locomotief en enkele wagons, maar vroeg of ik nog enkele weken kon wachten op de betaling, want hij had geen centjes. Ok, geen probleem... ik ken het gevoel  8) Dus we spreken af, begin van de maand er op stuur ik je al mijn gegevens door en dan kom je ze halen of ze stuur ik ze op. Zoveel weken later, ik stuur mijn mail: geen reactie. Ok, ik ben iemand die dagelijks mijn mailverkeer bekijk en zeker als ik iets koop, wil ik graag zo snel mogelijk alles rondkrijgen. Ik begrijp dat niet iedereen zo denkt, maar na 4 dagen toch maar eens gevraagd of het nog doorging. "Jaja, ik ga ze van u kopen... maar ik heb gemerkt dat ik geen geld meer heb. Kan u nog een maandje wachten en dan betaal ik u €5 meer..." (???) Euh sorry, maar zo werkt het niet. Ten andere: nu geen geld hebben en de maand er op dan meer betalen. Daar heb ik geen goed oog in. Dus ik heb vriendelijk bedankt.

Gisteren, krijg ik in heel gebrekkig Frans een mailtje met de vraag of mijn object (het stond er met moeite 2 minuten op) nog steeds te koop was en zo ja hoeveel ik ervoor vroeg (prijs stond er ook duidelijk bij, maar kom). Dus ik antwoord in mijn allerbeste Frans: "Geachte mevrouw, deze is zeker nog te koop. Mijn minimumtprijs is x en de verzendkost via post is y. Voor zoveel extra kan ik u zelf via de Post verzekering aanbieden... verzending binnen België uiteraard. Indien u wenst af te halen, dit kan ook en geniet mijn voorkeur. Laat maar weten wat past." Nog geen 10 seconde later al antwoord, terug in heel gebrekkig Frans: "Gelieve uw gegevens aan te vullen en van zodra ik betaald heb, stuur ik u het "reglement" (verkeerde vertaling?) van DPD. Ik stuur de postbode (Ik vermoed koerier) dan op en die zal u dan betalen. Euh... nee? Ik vond het al heel vreemd dat er ook gevraagd werd naar mijn adres en wanneer ik thuis was. Moet ik ook ff vertellen waar de sleutel ligt?

Misschien ben ik te achterdochtig, maar ik lees en hoor te veel van deze heel vreemde zaken de laatste tijd. Tot nu toe heb ik het nog maar 1x voorgehad met aankoop van een artikel. Dit was dan nog van een officiële webshop, maar blijkbaar had de persoon die webshop beheerde er genoeg van en had deze besloten steeds te doen alsof hij geen geld ontvangen had of dat het pakket weldegelijk verstuurd was... geen probleem als je met creditcard betaald voor de koper. Maar leuk is anders.

Of zo mensen dagen bezighouden met vragen over van alles en nog wat, om dan als het er op aan komt te zeggen dat je nieuw aan deze prijs kan krijgen... waarom al die moeite dan doen? Is dit uit verveling?

De beste was een oudere dame die van mijn vrouw via Facebook iets ging kopen en het liet reserveren. We spreken een datum af, maar de dame komt niet opdagen. (Niet gemailt, niet gebeld... gewoon kat gestuurd). Mijn vrouw stuurt een berichtje via FB en krijgt als antwoord een foto van een dame die in een stoel ligt aan een raam met een dekentje over haar en met als uitleg: "ik ben opgenomen in het ziekenhuis en kon er niet achterkomen." Het grappige van de zaak was dat deze dame dit trucje blijkbaar al meermaals (met dezelfde foto en ook FB, maar enkele maanden daarvoor) had toegepast bij andere mensen.  :-\

Ik heb onlangs hier via dit forum enkele zaken gekocht: hoe leuk is het niet dat je elkaar aanspreekt, overéénkomt wat en hoe en dat het zonder gezever enkele dagen later aan je deur ligt? Het zal aan mij liggen denk ik??? In elk geval, dikke merci aan de verkopers voor de vlotte transactie(s). Als het goed is zeggen we het ook niet waar?
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Havoc

Eerlijk gezegd, ik heb eigenlijk nog maar enkele malen iets voorgehad en daarvan slechts 1x echt malafide denk ik. Maar ik moet zeggen dat ik nooit verkoop op die manier. Dat doe ik enkel via forums die over de betreffende zaken gaan.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Metpetergaathetbeter

als ik iets koop/verkoop tracht ik ergens op een OD,enz... af te spreken om te ontvangen/overhandigen maar dan moet je wat geduld hebben, is het in de buurt daarheen rijden betalen en ontvangen,......

Rangeerduivel

#3
Citaat van: svvander op 14 juni 2019, 16:17:01 PM
Hebben jullie ook altijd het geluk van malafide kopers tegen het lijf te lopen op websites als 2de hands? Ik weet niet wat het de laatste tijd is, maar steeds als ik iets te koop zet, spreken er mij "potentiële" kopers aan, met wel heel bizare voorstellen (en misschien wel slechte gedachten).

Gisteren, krijg ik in heel gebrekkig Frans een mailtje met de vraag of mijn object (het stond er met moeite 2 minuten op) nog steeds te koop was en zo ja hoeveel ik ervoor vroeg (prijs stond er ook duidelijk bij, maar kom). Dus ik antwoord in mijn allerbeste Frans: "Geachte mevrouw, deze is zeker nog te koop. Mijn minimumtprijs is x en de verzendkost via post is y. Voor zoveel extra kan ik u zelf via de Post verzekering aanbieden... verzending binnen België uiteraard. Indien u wenst af te halen, dit kan ook en geniet mijn voorkeur. Laat maar weten wat past." Nog geen 10 seconde later al antwoord, terug in heel gebrekkig Frans: "Gelieve uw gegevens aan te vullen en van zodra ik betaald heb, stuur ik u het "reglement" (verkeerde vertaling?) van DPD. Ik stuur de postbode (Ik vermoed koerier) dan op en die zal u dan betalen. Euh... nee? Ik vond het al heel vreemd dat er ook gevraagd werd naar mijn adres en wanneer ik thuis was. Moet ik ook ff vertellen waar de sleutel ligt?

Dit is een veel toegepaste truc, heb dit al tientallen keren meegemaakt,
eenvoudig checken hoelang betrokkene reeds "actief" is op tweedehands.be en als dit pas van dezelfde dag is weet je genoeg, zijn trouwens meermaals franstalige Email-adressen.
Gewoon niet op reageren.
Het is om die reden dat Tweedehands onlangs zijn website heeft aangepast, je kan niet meer mailen, enkel chatten...
Het ene geval is wel het andere niet, het zijn niet allemaal bedriegers, en als iemand vraagt om pas (een maand) later te kopen, dan stem ik daarin toe, met de boodschap van als ik een hoger bod krijg hem eerst te kontakteren, op dat moment geen ja is verkopen aan een ander!

;)
Trouwens, als je voet bij stuk houdt en bij je standpunt blijft dat eerst het geld op je gewone rekening moet staan vooraleer je verzendt kan je niet bedrogen worden.
Iedere andere betaalwijze behalve cash is uit den boze!

henry

Hallo

Is hier ook zo met marktplaats, was voor heen leuk om iets te plaatsen en te kopen.
Nu veel mensen met slechte gedachten, biedingen die nergens opslaan.
En veel mensen die afspraken niet na komen.


mardig23

#5
Dat gevalletje met die franse mails is inderdaad al lang een plaag op tweedehands maar eens je dat weet reageer je gewoon niet meer.
Dan gaat het vanzelf over.

Meestal plaats ik zoekertjes in het Nederlands, en als ze in het Frans reageren vanop een account die twee minuten oud is, staat er tien minuten later al "arnaque" in de beoordelingen...

Maar verder gebruik ik al vele jaren zowat alle online verkoopplaatsen, en heb ik zelden tot nooit problemen.
Ik heb anderzijds al heel toffe mensen mogen ontmoeten, en soms ook speciallekes.

Kopen is soms iets gevaarlijker, maar de beoordelingen, en het contact moeten je voldoende kunnen gerust stellen, anders moet je er gewoon afblijven ::)
Mvg Karl

Snobby Crash

Het is inderdaad opletten op bvb tweedehands, ook ik heb enkele items te koop en vandaag ook een email in de franse landtaal gekregen om het bedrag in cash te mogen betalen via een site dpd of zoiets... na de eventuele koper te hebben nagekeken op tweedehands was deze pas 1 dag actief... Dus opletten met deze mensen is de boodschap, gewoon negeren en niet meer antwoorden op hun mails of prive berichten !

Greetz ! Geert

59erke

Kwestie van later betalen heb ik dit ook al enkele malen meegemaakt, ze willen het object onmiddelijk komen halen (soms zelfs binnen hetzelfde uur) want ze hebben het dringend nodig (kado of andere) maar ze hebben geen geld dus willen ze later betalen.
Sorry die vlieger gaat bij mij niet op, als je betaald krijg je het mee anders niet.

Mijn schoonmoeder heeft dit ook al meegemaakt met de verkoop van enkele koi's, ook weer een verhaaltje van ik heb nu niet genoeg geld mee, mag ik ze morgen komen betalen.
Ze heeft ja gezegd en nu enkele jaren heeft ze nog altijd geen geld gezien en ook geen gegevens van de man want dat was ze vergeten te vragen
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Robrecht

Toen we onze zetel verkochten ook zo een Franse dame ontmoet...
De valse DPD website herken je al snel door de reclame onderaan hun 'gratis website en webruimte'. Ik heb haar toen wat aan het lijntje gehouden door te blijven volhouden dat de website niet werkte. Ze gaan dan zelfs over tot bellen want 'iemand van DPD zou me opbellen en me helpen'. Ze hadden maar al te graag dat ik creditcard gegevens in een formulier zou invullen.

Uiteindelijk niets meer van gehoord.

Misschien dat iedereen hen beter wat met de voeten rammelt, dan geraken ze ooit misschien wel ontmoedigd  ;D ::)
H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...

bollen neus

Ik plaats de gekregen mail met mailadres gewoon in mijn aanbieding met vermelding dat ik zulke mails niet reageer. Heeft ook effect hoor. Meer energie steek ik hier al lang niet  meer in.
Den Eric.

loebaske

hahahaha heb dit ook al gedaan Robrecht...
Iemand van Asse wou men afzuigkap kopen, maar verbleef voor enkele maanden in het buiten land...men antwoord was "boter bij de vis"

Robrecht

Citaat van: loebaske op 17 juni 2019, 10:09:24 AM
hahahaha heb dit ook al gedaan Robrecht...
Iemand van Asse wou men afzuigkap kopen, maar verbleef voor enkele maanden in het buiten land...men antwoord was "boter bij de vis"
Altijd eerst geld vragen als je iets verkoopt aan iemand die je niet kent.  ;)
H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...

Peter

Nu moet je ook al gaan betalen als je een te koop 3 keer verlengt. (max  telkens 1 maand verlengen)
Klachten heb ik eigenlijk nog nooit gehad, alleen verkopen gaat niet zo vlot.
Ik verkoop meer via buitenlandse forums (DSO, Benelux en Stummi )
Met vriendelijke groeten
Peter

svvander

Valt nu dood... de persoon die altijd uitstelde heeft zowaar mijn rekeningnummer gevraagd en betaald. Ik heb vandaag alles netjes opgestuurd. Eind goed al goed.

Maar... waar ik nog nooit last mee had, heb ik nu ineens wel een probleem. Ik kocht ongeveer 2 weken terug een leuk wagonnetje, van 't weekend nog steeds niets over de verzending. Ik stuur een mailtje en krijg zondag als antwoord "Gaat morgen op de post". Leuk! Woensdag, nog niets (ook geen mail van Bpost met de melding dat het pakket onderweg was), donderdag niets... vanmorgen de postbode aangesproken. "Als het online is en ge kiest het postpunt, dan krijgt ge ne mail of sms en dan komt da toe in 't kantoor." Ik stuur diene gast direct ne mail (mijn facteur zo braaf om te wachten): "het ligt al 3 dagen in het postkantoor." Ik moest dan de bevestiging, tracking of barcode vragen: geen antwoord meer. Ik ben ondertussen dat pakje gaan afgeven in het postkantoor: geen pakje op mijne naam.
Ik ben nu eens benieuwd hoe het verder gaat aflopen. Wat best doen in zulk geval? Het gaat nu niet over een massa geld, maar ik heb wel zoiets van: misschien bij en bij een stuk of 6 andere ook? Best afwachten tot morgen en dan nog eens mailen zeker?
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

loebaske

Ooit een rongen wagon gekocht type Roco, als die aankwam was het een Piko zonder tank en rongen afgebroken, snap niet als men klacht neerlegt bij 2de hands dat ze zo kl**t zakken laten handel drijven.
Dan nog het feit dat je die 2de hands bijna niet te bereiken zijn...tja een hollandse site, als het maar kassa kassa is...