Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Tremelwagens NMBS

Gestart door poco loco, 21 september 2006, 22:12:07 PM

poco loco

Ik beschik over tegenstrijdige informatie.
Enerzijds LEES ik dat zelflossers (type Fals of Fall) al van na WO2 op onze sporen te vinden zijn, anderzijds ZIE ik op fotomateriaal, dit type pas in de jaren 60 verschijnen. Ook in model alleen maar (en schaars) vanaf einde tijdperk III. Hoe zit dat?
En werden in de jaren 50 (en ervoor) ertsen dan ook, net als steenkool of cokes, in open bakwagens type E vervoerd?
En kalk? Ook bakwagens? Met een zeiltje?
ALLE bloktreinen type E?
Groeten, luc.

rixke rail

Beste Luc,
De types Fcs (vroeger Eds - tremelwagens met open dak), werden gebouwd
vanaf 1964 tot 1969.
De types Tds (met schuifdak) tussen 1964 en 1973.
Volgens mij zijn deze beiden ondertussen ook al verdwenen, vervangen door de modernere Tads, Fads, Fals, enz...
Voorheen bestonden er ook al tremelwagens, maar van een andere constructie, nl :




Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

rixke rail

Ben eventjes in de boeken gedoken. In "Een eeuw stoom" (T.S.P.) vindt U een aantal foto's van wagens, voorlopers van de door U opgesomde types. Niet altijd even duidelijk, maar het kan U een idee geven. (Geen van deze types wagens zijn, buiten de bakwagens, in Ho gereproduceerd.) Als U het boek hebt, ziehier de referenties :
Deel 1 : foto's 50, 52, 64, 82 en 104.
Deel 2 : foto's 62, 94, 116 en 120.
Hebt U deze boeken niet ? Geen nood, stuur mij een mailtje, en dan zal ik ze voor U inscannen en doormailen !
Grootspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

poco loco

Beste eric, hartelijk bedankt voor de moeite. Het type stortwagen op de foto meen ik al in model te zijn tegengekomen, zij het niet in NMBS-uitvoering (Dit is niet het juiste hoofdstuk, maar weet iemand van welk merk??).
Je hebt de Eeuw Stoom veel scherper onder de loepe genomen dan ik reeds deed...[;)]
Groeten, luc.