Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

soundmodule defect?

Gestart door poco loco, 21 september 2006, 21:39:55 PM

poco loco

Ik koop op de beurs in Vilvoorde een nieuwe ROCO-loc van de CFL-reeks1600 (bolneus). M?t 'sound'. Over de rijeigenschappen niets dan lof, maar na onbepaalde, meestal korte tijd, slaat het geluid tilt. Er wordt dan niets meer dan gehakkel, gebrabbel, gestotter en gekraak geproduceerd.
De functie afzetten en terug starten is de enige manier om hier, heel tijdelijk,  verandering in te brengen.
Wat is er aan de hand?
Let wel: u spreekt tot een electronica-leek ;).
Groeten, luc.

n/a

Ik heb deze lok (nieuw) op eBay D gekocht en heb identiek hetzelfde gehad.
Wat mij opviel is dat de decoder nogal heet werd. Dus waarschijnlijk ergens overbelast. En ja (maar gene paniek):

In deze lok zitten twee luidsprekers die parallel aangesloten bleken te zijn op de decoder.
Waarschijnlijk wordt dan de totale impedantie te klein voor de sound output van de decoder, want: ik heb geprobeerd ze in serie te zetten, en kijk... (of liever luister [:D]) - PERFEKT!
Hoe lang ik nu ook rijd met de lok, het geluid blijft goed. Kan er g??n genoeg van krijgen [:p] [:o)] [:I].

Wel even opletten dat je beide luidsprekertjes "in fase" zet - ze moeten hetzelfde gepoold zijn. Anders heft het ene speakertje het andere wat op (niet letterlijk natuurlijk [;)]: maar qua geluid).

"Let wel: u spreekt tot een electronica-leek":
==> In serie aansluiten = je onderbreekt ??n van de draadjes die naar luidsprekertje A gaan, je knipt zo dicht mogelijk tegen de decoder de beide draadjes naar luidsprekertje B af, en die sluit je aan op beide draadeindjes van het onderbroken draadje naar luidsprekertje A.
==> "In fase" of "in tegenfase" aangesloten hoor je wel bij vergelijken van het geluid: beide draadjes van luidsprekertje B kan je uiteraard op twee manieren aansluiten: die aansluiting waarbij het geluid het sterkst is (of niet "zweeft" bij het bewegen van je hoofd van luidsprekertje A naar luidsprekertje B), is de goeie.

Peter

poco loco

Bedankt, peter, voor je klare taal: ik heb dat perfect begrepen. Denk ik. Ik ga dat in elk geval uittesten.
Groeten, luc.

LokSound

Hallo,

het is dus zo dat de decoders met geluid in een Roco van oorsprong ESU decoders zijn.
Roco wou echter 2 luidsprekers in parallel zetten, wat de decoder overbelast. Normaal kan je de problemen ook verhelpen door: (in theorie!) het volume te verlagen. Daar ben ik dus ook geen voorstander van. Koppel nog liever 1 luidspreker af. Want voor deze situatie is de decoder ontworpen.

Kenners zullen zien dat de decoder ook een ietwat andere vorm heeft dan de normale LokSounds. Voor garantie of herstel moeten deze decoders terug naar Roco. (Sorry!)

Patrick

poco loco

Als ik 1 van de 2 luidsprekers wegneem (komt ongetwijfeld nog van pas), krijg ik dan een even goede 'sound' als met de 2 (gesteld dat dat werkt)? Roco moet immers een reden gehad hebben om 2 luidsprekers te plaatsen.
Groet, luc.

n/a

@ Luc:
In theorie is het zelfs zo dat met (de impedantie van) ??n luidspreker het optimale vermogen uit het sound trapje gestuurd kan worden (2 LS parallel: impedantie te klein: er wordt teveel stroom gevraagd/geleverd - hete decoder - 2 LS in serie: impedantie eigenlijk iets te groot - het sound trapje kan zijn volle vermogen niet naar de luidsprekertjes kwijt).

Dus haal inderdaad (cfr. Patrick) gerust ??n van de speakertjes weg, is idd de simpelste oplossing [8D] .

Alleen vond ik het leuk om ze beide in de lok te laten zitten [:)].

@ Patrick:
Dan was Roco wel lekker eigenwijs zeg [:(]  - hoeveel loks zijn er op die manier niet verkocht waarvan de koper ni?t weet hoe dit op te lossen?

Peter

D_Loc

Ik heb in mijn Roco vlottende cabine achteraf een loksounddecoder geplaatst met maar 1 luidspreker en het volume is meer dan voldoende. In de CFL 1603 moet ik ook dus eigenlijk ook maar de 2de luidspreker verwijderen. Aangezien die nog niet veel gereden heeft heb ik nog geen problemen gehad met oververhitting maar voorkomen is beter dan genezen zeg ik dan maar.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

n/a

Om het krakende geluid te verkrijgen behoef je niet lang te rijden. Dat is er na hooguit 1 ? 2 minuten, tenminste zo was dat bij mijn lok.
Na afkoelen (toevallig ontdekt bij achter mijn oor krabben wat dit wel zou kunnen zijn [?] ) blijkt het dan weer even goed te zijn.
Vandaar dat ik dacht aan een overbelasting van de eindtrap door de twee luidsprekertjes. De decoder werd echt heet (was al bang dat er al definitief iets beschadigd was, maar bleek gelukkig niet het geval - goeie kwaliteit [:D] ).

Om eventuele schade te voorkomen heb ik dan direkt de speakertjes in serie gezet - waarbij ik wel verbaasd was dat dit niet door Roco zelf getest was.

Peter

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Spoor_H0
waarbij ik wel verbaasd was dat dit niet door Roco zelf getest was
Hier is nog iemand verbaasd hierover. Zulke fratsen hoort niet bij het idee dat ik heb van Roco-kwaliteit [V]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

n/a

Tsja misschien zijn ze onder andere daardoor (kwaliteitsproblemen) dan uiteindelijk wel failliet gegaan [}:)] - of stamt bv. deze lok van na het faillissement?

poco loco

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

citaat:
Geplaatst door Spoor_H0
waarbij ik wel verbaasd was dat dit niet door Roco zelf getest was
Hier is nog iemand verbaasd hierover. Zulke fratsen hoort niet bij het idee dat ik heb van Roco-kwaliteit [V]



Ja, onbegrijpelijk. In elk geval bedankt voor de poepsimpele oplossing[:D][:D]!
Groeten, luc.