Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Filmpje: Je eigen modellen bouwen

Gestart door AC-Stomer, 11 juni 2019, 12:42:53 PM

AC-Stomer

Ik ontdekte pas op youtube een zeer interessant Engelstalig filmpje over het bouwen van stoomlocomotieven in 00 gauge (of H0 zoals ze bij ons zeggen). 

https://www.youtube.com/watch?v=a1DGQsXapFk

Veel kijkplezier!

Rangeerduivel

Anthony,
Intressant filmpje,
maar OO en HO zijn niet hetzelfde
OO, meestal Verenigd Koninkrijk is schaal 1:76
HO, meestal op het Continent is 1:87
De sporen die gebruikt worden zijn identiek, 16,5mm, dus het één kan met het ander, rollend materieel onderling hou je best gescheiden.
Dit gezegd zijnde om weer maar eens te kunnen muggeziften!  ;D ;D

;)

Klaas Zondervan

Een filmpje noemtie dat. Vijf uur en een half. Daar ga ik nog eens naar kijken als ik tijd heb.

AC-Stomer

@Rangeerduivel:
Bedankt voor je correctie.  En dat muggenziften vergeef ik je bij deze.  ;)

@Klaas Zondervan: 5.5 uur is inderdaad lang om een filmpje te noemen.  Het is maar een detail. ;)
Hoewel wij modelbouwers op details letten...    ;D  Hopelijk vind je het interessant genoeg om deze film te kijken.

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

AC-Stomer


Klaas Zondervan

Heb inmiddels 45 minuten bekeken. Later de rest. Zo te zien gaat het alleen over stoomlocs.

Metpetergaathetbeter

wat zou eigenlijk willen op 5 uur, een stomer, een diesel, een elektrische loc, een goederwagon, een personenrijtuig ?  ;D ;)

Klaas Zondervan

Wat ik eigenlijk zou willen  is dat er ook zo iets is over draaistellocs. En dan het liefst een bouwmethode voor 3-assige draaistellen met compensatie en dan op alle 3 de assen aangedreven. Daarbij maakt het niet uit of dat een diesel is of een elektrische, in model is het enige verschil toch de stroomafnemers op het dak.
Ik heb al diverse Engelse boeken gelezen over zelfbouw, maar ook die richten zich uitsluitend op stoomlocs.

Metpetergaathetbeter

tja in Engeland leven ze in het verleden hé,binnenkort zullen ze eens temeer wat het betekend wereldmacht te zijn na de Brexit!

Kris

#10
Hallo,
Deze onderwerpen miste ik in ons magazine, dit is de reden dat ik na jaren mijn abonnement niet heb verlengd daar er voornamelijk over landschapsbouw geschreven wordt .Zelf doe ik veel aan zelfbouw , meestal wel volledig van nul (in nul ), ik merk dat er daar niet veel literatuur over bestaat in ons taalgebied.
In Engeland kan je veel vinden over chasisbouw ... Ook veel speciale gereedschappen voor zelfbouw.
Wie kent er bv de tools van avonside ( avonside chasis jig ... )

Kris

Metpetergaathetbeter

misschien Kris als jij eens een artikeltje schrijft dat je iets moois opstart ?  :)