Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968

Gestart door Kautenbach, 09 juni 2019, 14:24:17 PM

Kautenbach

Het is 24 mei 1968, midden in La Douce France. 

We bevinden ons in de driehoek Clermont Ferrand, Le Puy en Velay en Lyon. De lokale spoorlijn langs het riviertje De Dore is nog volop in bedrijf.
Ten zuiden van de plaats Olliergues, bij Vertolaye takt een (fictieve) zijlijn af richting de spoorlijn bij Saint Laurent Rochefort.
Deze, inmiddels gesloten lijn is met name bedoeld om de plaats Grueberon, vlakbij het toeristisch bekende ski gebied Chamazel te ontsluiten, maar ook de lokale dorpjes langs het lijntje.

De spoorlijn bestaat eigenlijk uit 2 delen, de lijn van Vertolaye tot Grueberon, en het deel van Grueberon naar Saint Laurent. In Grueberon, een kleine, maar voorname stad, ligt een klein kopstation waar beide lijntjes samenkomen. Naast een depot bevindt zich hier een raccordement met ondermeer een Kangaroo verlading en een graan overslag. 

Iets verderop aan de lijn naar Saint Laurent ligt St-Baizomme la Mittez, een klein dorp, met erbuiten het stationnetje.

De lijn volgt deels het dal van een riviertje; de Ruisseau de Gerize. 

Het is een landelijk, glooiend gebied, met enkele uitschieters bij Chamazel. 

De exploitatie van de lijn bestaat uit kleine treintjes, motorwagens, al dan niet met een remorque en/of een goederenwagen voor de nabije stationnetjes. 
Daarnaast rijden er getrokken treinen, veelal gemengde treinen, met verouderde 2-assige rijtuigen, een sleepje goederenwagens, en als tractie stoom- of diesellocs. Grote lijndienst diesels, op een enkele BB 67000 na, zul je niet aantreffen. Een enkele getrokken personentrein passeert het station, op weg naar Chamazel.

Het stadje Grueberon ligt tegen een helling, en fungeert als middelpunt van het gebied en doet daardoor iets voornamer aan dan haar omgeving, en kent ook meer overslagcapaciteit op en rond het station. Het stationsgebouw staat op de kop van het lanbe eilandperron, het perron is deels overkapt.

De baan, een modulebaan met 8 modules van 1,70 meter en 2 kopmodules van 0,7 meter bieden plaats aan de stad Grueberon, het eindstation met depot, de aftakking naar het raccordement, de splitsing van de lijnen die nog een klein stuk parrallel oplopen, en aan het kleine station St-Baizomme. De baan is 15 meter lang en in feite 1 grote keerlus.

Bijgaand enkele sfeerfoto's als impressie en schetsen, foto's  van de mock-up en een paar artist impressies.

De bouw is al begonnen, maar daarover binnenkort meer...

16731721862_ec9e4f54b1_b by Wim Wijnhoud, on Flickr

Rosis_Madale by Wim Wijnhoud, on Flickr

1442909059-CP-141-TA-425-en-1968-Ussel by Wim Wijnhoud, on Flickr

IMG_20181007_101254139_HDR-1024x592 by Wim Wijnhoud, on Flickr

84101544_o by Wim Wijnhoud, on Flickr

auzon by Wim Wijnhoud, on Flickr

image_065 by Wim Wijnhoud, on Flickr

c9ca2ffd-42d9-43f7-af4b-ce25cd35b542.c10 by Wim Wijnhoud, on Flickr

Olargues_pont_Eiffel_2 by Wim Wijnhoud, on Flickr




mark7758

BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

steamdriven

Planning Officer Diensttabel Besturing Brussel en Ex-Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.
LMS Lierse Modelspoorwegen info@liersemodelspoorwegen.be
Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30414.0.html

Jappy

Zuid-Frans? Jaren 60? Die specifieke regio? Je hebt nu al een enorme fan erbij.
Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

SuSke

Weerom en mooi ontwerp Wim. En heb je voor jezelf een deadline, of zijn er andere die je die opleggen :).
Succes met deze nieuwe uitdaging, ik blijf je volgen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

loebaske


evan

Ik ben nu al fan van dit projectje!

By the way:  Onderstaande foto van je eerste post is exact de sfeer en omgeving waar ik vanaf september de volgende 3 jaar geregeld ga verblijven  :)  Je moet zeker maar ns langskomen dan.  Er ligt daar ook een oude bedding van de PLM met nog leuke viaductjes ...


Citaat van: Kautenbach op 09 juni 2019, 14:24:17 PM

c9ca2ffd-42d9-43f7-af4b-ce25cd35b542.c10 by Wim Wijnhoud, on Flickr


Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Snobby Crash

Amaai wat en toffe en knappe uitdaging !

Succès met de bouw en ik blijf zeker dit draadje volgen

Geert

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Pierre

Groet Pierre.


vyncky

Wim,

Je kan echt prachtig tekenen!

Ben benieuwd naar de uitwerking van dit prachtige plan
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

krisds

Qua plan kan het al niet beter...prachtig. Ik ga dit zeker volgen.

Michiel

Vergeef me mijn Frans-geografische onkunde maar is dit niet een beetje weer hetzelfde als wat je net hebt gebouwd? Waarin wordt deze baan verschillend, en wat zijn de uitdagingen en aantrekkelijkheden voor jouw met dit baanplan?

Versta me niet verkeerd: ik vind dit baanplan heel knap, en heb mateloze bewondering voor je modelbouwkunde. Dus volgen doe ik dit project heel zeker.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)