Modelspoor, praktijk > Ooit zal het klaar zijn...

Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968

(1/86) > >>

Kautenbach:
Het is 24 mei 1968, midden in La Douce France. 

We bevinden ons in de driehoek Clermont Ferrand, Le Puy en Velay en Lyon. De lokale spoorlijn langs het riviertje De Dore is nog volop in bedrijf.
Ten zuiden van de plaats Olliergues, bij Vertolaye takt een (fictieve) zijlijn af richting de spoorlijn bij Saint Laurent Rochefort.
Deze, inmiddels gesloten lijn is met name bedoeld om de plaats Grueberon, vlakbij het toeristisch bekende ski gebied Chamazel te ontsluiten, maar ook de lokale dorpjes langs het lijntje.

De spoorlijn bestaat eigenlijk uit 2 delen, de lijn van Vertolaye tot Grueberon, en het deel van Grueberon naar Saint Laurent. In Grueberon, een kleine, maar voorname stad, ligt een klein kopstation waar beide lijntjes samenkomen. Naast een depot bevindt zich hier een raccordement met ondermeer een Kangaroo verlading en een graan overslag. 

Iets verderop aan de lijn naar Saint Laurent ligt St-Baizomme la Mittez, een klein dorp, met erbuiten het stationnetje.

De lijn volgt deels het dal van een riviertje; de Ruisseau de Gerize. 

Het is een landelijk, glooiend gebied, met enkele uitschieters bij Chamazel. 

De exploitatie van de lijn bestaat uit kleine treintjes, motorwagens, al dan niet met een remorque en/of een goederenwagen voor de nabije stationnetjes. 
Daarnaast rijden er getrokken treinen, veelal gemengde treinen, met verouderde 2-assige rijtuigen, een sleepje goederenwagens, en als tractie stoom- of diesellocs. Grote lijndienst diesels, op een enkele BB 67000 na, zul je niet aantreffen. Een enkele getrokken personentrein passeert het station, op weg naar Chamazel.

Het stadje Grueberon ligt tegen een helling, en fungeert als middelpunt van het gebied en doet daardoor iets voornamer aan dan haar omgeving, en kent ook meer overslagcapaciteit op en rond het station. Het stationsgebouw staat op de kop van het lanbe eilandperron, het perron is deels overkapt.

De baan, een modulebaan met 8 modules van 1,70 meter en 2 kopmodules van 0,7 meter bieden plaats aan de stad Grueberon, het eindstation met depot, de aftakking naar het raccordement, de splitsing van de lijnen die nog een klein stuk parrallel oplopen, en aan het kleine station St-Baizomme. De baan is 15 meter lang en in feite 1 grote keerlus.

Bijgaand enkele sfeerfoto's als impressie en schetsen, foto's  van de mock-up en een paar artist impressies.

De bouw is al begonnen, maar daarover binnenkort meer...

16731721862_ec9e4f54b1_b by Wim Wijnhoud, on Flickr

Rosis_Madale by Wim Wijnhoud, on Flickr

1442909059-CP-141-TA-425-en-1968-Ussel by Wim Wijnhoud, on Flickr

IMG_20181007_101254139_HDR-1024x592 by Wim Wijnhoud, on Flickr

84101544_o by Wim Wijnhoud, on Flickr

auzon by Wim Wijnhoud, on Flickr

image_065 by Wim Wijnhoud, on Flickr

c9ca2ffd-42d9-43f7-af4b-ce25cd35b542.c10 by Wim Wijnhoud, on Flickr

Olargues_pont_Eiffel_2 by Wim Wijnhoud, on Flickr

Dirky:
Daar gaan we weer  ;D ;D ;D ;D

ik volg... :)

Kautenbach:
...en de plannenmakerijk..

20190519_175422 by Wim Wijnhoud, on Flickr

20190519_175434 by Wim Wijnhoud, on Flickr

20190519_175444 by Wim Wijnhoud, on Flickr

20190519_175455 by Wim Wijnhoud, on Flickr

20190519_175512 by Wim Wijnhoud, on Flickr

20190519_212818 by Wim Wijnhoud, on Flickr

20190529_225739 by Wim Wijnhoud, on Flickr

20190529_225625 by Wim Wijnhoud, on Flickr

20190529_230124 by Wim Wijnhoud, on Flickr

20190529_230127 by Wim Wijnhoud, on Flickr

20190608_233753 by Wim Wijnhoud, on Flickr

20190608_233815 by Wim Wijnhoud, on Flickr

20190608_233835 by Wim Wijnhoud, on Flickr

93b77c10 by Wim Wijnhoud, on Flickr

20190608_153847 by Wim Wijnhoud, on Flickr

mark7758:
Gaaf.

steamdriven:
Ik ben sprakeloos...

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie