Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Mini diorama in een kistje.

Gestart door Pierre, 07 juni 2019, 16:05:08 PM

SuSke

Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

steamdriven

Planning Officer Diensttabel Besturing Brussel en Ex-Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.
LMS Lierse Modelspoorwegen info@liersemodelspoorwegen.be
Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30414.0.html

Pierre

Dankjewel heren. ;)


Boomhut met schommel.
----------------------------------
Ik heb weer een nieuw kistje gescoord bij de kringloop dus het is weer de hoogste tijd voor een nieuw projectje.

Een tijdje geleden een motortje gekregen met vertraging en dat wil ik nu gebruiken om de schommel ook echt te laten "schommelen"



Ik heb wat materiaal bij elkaar gescharreld en heb een kleine best simpele constructie bedacht en gemaakt die volgens mij moet werken.



Na een uurtje prutsen heb ik toch werkelijk een bouwwerkje in elkaar geflanst. En het werkt nog ook.



De grote truc is nu om er een boom omheen te boetseren die niet al te veel uit verband getrokken lijkt. Da's best een dingetje.



Even passen in het kistje en de takken en stam wat afwerken met wat schorspasta. De kruin van de boom gaat straks door het dak van de boomhut steken.



Weer een stapje verder en de boom heeft al wat kleur.



Ik heb al vast twee kinderen gevonden om het geheel wat aan te kleden. Het meisje helpt me met bouwen van de boomhut.

Aan de lucifer is te zien dat het projectje nog best wat gepiel is zelfs al is dit H0 formaat.



De werking is eigenlijk super eenvoudig Ik heb even een snelle schets gemaakt dus let niet op de fouten in b v perspectief en zo .. dat kopt voor geen meter. 'T Gaat om de werking.



Ook wat foto's





En de aandrijving van het motortje. Het stukje styreen zorgt er voor de het aandrijfdraadje niet te veel opzij kan en in het pijpje gaat schuren of vastloopt. Er zit nog een 2e pijpje in het schijfje maar dat is een misrekening van mij. Deze zit 1mm te ver naar buiten zodat de schommel een te grote slag ging maken. En dat is te gevaarlijk voor de kinderen toch....



De volgende stap is wat gepruts met een boomhutje. Die maak ik gewoon van karton. Van een stukje fineer heb ik heel dunne reepjes gesneden waarmee ik dit hutje ga bekleden.







Een golfplaten dak van een smeerkaaskuipje folie maakt het hutje waterdicht.



Het hutje pruts ik dan in de boom en bouw het verder af.





Een paar mislukte zeegrasbomen worden opgeofferd als donor voor het bladerdak van deze boom. Ik kan immers niet met lijm spuiten en strooien zonder het hutje te raken en deze laten overwoekeren.



Dan zit ik met een redelijk probleem! Ik vind het eigenlijk zonde om dit projectje in een kistje te stoppen en ergens op een plank te laten verstoffen. Ik besluit om de boom op mijn baan te plaatsen. Ik heb nog een plek bij de watermolen waar ik een kleine stadscamping wil gaan maken en dat is een prima plek voor deze boom lijkt me.

Dus ... kistje opgeborgen voor een volgend projectje ...en een gat gemaakt om de boom te planten op de (nu nog kale) camping.






Wat draadjes aangesloten en dan is er hier in dit FILMPJE  wat beweging.
Groet Pierre.


svvander

Mooi... maar er is mijn 1 ding dat mij opvalt. (Misschien is het ook een foute indruk door het opname-punt in het filmpje). Als je achteruit schommelt en hoog gaat, dan ga je voorwaarts ook hoger. Meestal ga je hoger door je benen te strekken naar voor en ga je iets minder hoog naar achter, als je je benen intrekt. Niet? Dit meen ik mij toch te herinner van het schommelen.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Pierre

Het heeft vast te maken met het punt van de opname. Mijn schommeltje gaat zowel vooruit als achteruit even hoog. Het poppetje op de schommel is een gewoon zittend poppetje waarvan ik de armpjes wat heb verbogen. Ik had niets anders.
Groet Pierre.


Ronald

En dat is helemaal prima! Prachtig gemaakt, mijn complimenten! Ontzettend leuk idee  :) ;)

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Rangeerduivel

Ik vind het toch maar niks zo vlak bij die afgrond... ::) ;D

Knap stukje modelbouw in elk geval!  8)

;)

Cord

Fantastisch Pierriaans project!
Citaat van: Pierre op 25 augustus 2019, 15:45:41 PM
Het poppetje op de schommel is een gewoon zittend poppetje waarvan ik de armpjes wat heb verbogen. Ik had niets anders.
Wèl jammer dat er geen Preisertjes verkrijgbaar zijn met beweegbare beentjes, zodat bij elke schommelbeweging de beentjes omhoog gaan.  :o
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Rangeerduivel

Citaat van: Cord op 26 augustus 2019, 13:59:14 PM
Wèl jammer dat er geen Preisertjes verkrijgbaar zijn met beweegbare beentjes, zodat bij elke schommelbeweging de beentjes omhoog gaan.  :o

En wapperende haren en knipperende oogjes...! ;D ;D

Dat ware pas een uitdaging, iets voor Gerolf misschien... :-\ :-\

;)

Pierre

Dank heren.
Citaat van: Rangeerduivel op 26 augustus 2019, 11:11:50 AM
Ik vind het toch maar niks zo vlak bij die afgrond... ::) ;D

Tja ... da's linke soep zo maar het gaat helemaal goed komen hoor. ;D Dit stukje baan moet een camping worden en dan komen er hekken en begroeiing.

Citaat van: Cord op 26 augustus 2019, 13:59:14 PM
Fantastisch Pierriaans project!
Citaat van: Pierre op 25 augustus 2019, 15:45:41 PM
Het poppetje op de schommel is een gewoon zittend poppetje waarvan ik de armpjes wat heb verbogen. Ik had niets anders.
Wèl jammer dat er geen Preisertjes verkrijgbaar zijn met beweegbare beentjes, zodat bij elke schommelbeweging de beentjes omhoog gaan.  :o

Ik zal er nog wel een moeder bij zetten die af en toe een zetje geeft. ;)
Groet Pierre.


Gerolf

Citaat van: Rangeerduivel op 26 augustus 2019, 14:41:26 PM
Citaat van: Cord op 26 augustus 2019, 13:59:14 PM
Wèl jammer dat er geen Preisertjes verkrijgbaar zijn met beweegbare beentjes, zodat bij elke schommelbeweging de beentjes omhoog gaan.  :o

En wapperende haren en knipperende oogjes...! ;D ;D

Dat ware pas een uitdaging, iets voor Gerolf misschien... :-\ :-\

;)

Ik heb het gelezen  ::)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

svvander

Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

modelbaanHO

Origineel en knap gemaakt.
Veel realistischer dan alle andere schommels die ik al op modelbanen heb gezien.

Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Cord

Citaat van: modelbaanHO op 26 augustus 2019, 23:24:45 PM
Origineel en knap gemaakt.
Veel realistischer dan alle andere schommels die ik al op modelbanen heb gezien.
Kijk, daar heb je wel een punt. Ik ben die Pierre al een paar jaar aan het volgen en ik heb hem behoorlijk vaak dingen zien maken die ik nergens anders heb gezien.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing