Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Mini diorama in een kistje.

Gestart door Pierre, 07 juni 2019, 16:05:08 PM

Pierre

Mini diorama in een kistje.

Ik liep vorige week bij mij in de buurt door de kringloop winkel. Dit doe ik regelmatig en ik kom er altijd wel wat tegen. Dit maal twee kleine kistjes. Geen idee waar ze van zijn. Thee misschien of kerstballen?? Ik zag er wel wat in en heb ze samen voor een euro meegenomen.



Ik had gelijk een leuk projectje voor ogen en ik wil proberen er een Antiquariaat in te maken in H0 en deze helemaal in te richten. Dus met grote ramen en helder glas.

De grootste (14 x 14 x 8,5 cm) ga ik hiervoor gebruiken. Het is niet groot maar moet net kunnen.




Om het geheel wat "diepte" te geven laat ik de vloer een paar mm oplopen naar achteren. Bijkomend voordeel is dat ik daar in de dubbele bodem later de bedrading kan wegwerken van de verlichting.





Met een gevel uit de rommelbak en wat styreen ga ik aan gevel van het Antiquariaat beginnen. De gevel uit de rommelbak heeft een steentjes motief en dat vind ik bij dit bouwwerkje niet zo mooi passen. De kleur is wel ok. Ik gebruik dus de achterkant waarvan ik van gietrondjes en teksten afgeschuurd heb. Hierdoor is hij gelijk mooi mat en hoef ik er verder niets meer aan te doen. Behalve dan een etage inkorten zodat hij in het kistje past.





Rechts van het Antiquariaat komt nog een kleine smalle gevel met een onderdoorgang voor een tram.



Deze twee panden komen (ook weer voor de dieptewerking) onder een vrij scherpe hoek tegen elkaar.



Dan een beetje kliederen met verfjes.



Tijdens het drogen van de verf heb ik het kistje matzwart gespoten.



Om een beetje een beeld te krijgen heb ik met behulp van wat plakband de boel een beetje in elkaar geknutseld. Dit is wat ik ongeveer voor ogen heb.





Later meer .....
Groet Pierre.


loebaske


Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

minitreintje

Märklin C-rail modulebaan met Arduino

evan

Leuk idee dat al fraai is uitgewerkt :)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

steamdriven

Planning Officer Diensttabel Besturing Brussel en Ex-Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.
LMS Lierse Modelspoorwegen info@liersemodelspoorwegen.be
Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30414.0.html

modelbaanHO

Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

SuSke

Goed gevonden om die theedozen op die manier een 2de leven te geven
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

krisds


Metpetergaathetbeter

je gebouw en het idee 2 toppertjes! ;)

ronaldk


Pierre

Dankjewel heren voor de veren. ;D

----------------------------

Weer een kleine update van mijn kistje.

Ik ben begonnen met de inrichting. De basis is gewoon een bakje van karton.




De verlichting bestaat uit drie ledjes met lensringetjes.



Tijd om de boekenkasten te vullen met boeken. De plaatjes heb ik gewoon van internet geplukt en na een beetje knip en plakwerk en op de juiste maat uitprinten geeft dit een op een simpele manier een mooie volle boekenkast ...



Van wat afval styreen een bureautje in elkaar geflanst.



Een lekkere drukke boel daar in de winkel.



Vast wat voorbereidingen aan het stukje tramrails gedaan. Tussen de railstaven in heb ik een 2e paar geplakt om zo een tramrails na te bootsen. De rails is 2 mm hoog dus als je een strookje schuim/pluim karton van 3 mm dik aan twee kanten het karton er afpeutert is dat precies de goede dikte en kan je dat zo met witte houtlijm tussen de middelste staven plakken. Omdat het afgepelde schuim/pluim karton heel erg soepel is hoef je ook geen moeilijke bocht te snijden maar gewoon een rechte strook werkt prima. Voor asfalt kan je het grijs verven maar ik ga er steentjes stempelen omdat ik dit leuker vind staan bij dit diorama.





Alvast een straatlantaarn aangepast.




Later meer ....
Groet Pierre.


Kautenbach


Pierre

Update:

Vandaag mij diorama afgemaakt. Eerst de verlichting. Als stroombron gebruik ik een afgedankte telefoon voeding. De stekker er afgeknipt en vervangen voor twee kleine (welbekende) banaanstekkertjes. Zo kan ik deze voeding ook voor de eventuele volgende dioramakistjes gebruiken. Ik ben van plan om er nog wel eens vaker een te maken. Het is een leuk klein tussendoor projectje.







Dan plak ik de zooi in elkaar en maak een straatje en stoepje van schuim/pluimkarton. Dit is makkelijk te stempelen met het welbekende penseel zonder haar. Ik maak er een voor de stoeptegels en een voor de straatklinkertjes. Door het tramspoortje in het wegdek te verwerken loopt het straatje gelijk mooi een beetje bol.







Nog een beetje aankleden en dan is mijn antiquariaatdiorama klaar.


Ting .. ting!!


Groet Pierre.


loebaske

Heel mooi werk, straal sfeer uit...