Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

smalspoor geklooi door een eerste klas beginner

Gestart door Havoc, 05 juni 2019, 22:35:36 PM

Havoc

Allé, vermits ik me dan toch maar laten doen heb. Hier gaan we. Een draadje over een smalspoor baan die helemaal niet op het programma stond. Ik wil de puristen onder de lezers alvast verwittigen: wat hier te zien gaat zijn is niet voor jullie! Dit is gewoon iets om bezig te zijn tegen de verveling. Er liggen teveel sporen op de plaats die beschikbaar is, er is geen bal realisme aan het spoorverloop, er gaan veel te lange treinen met veel te groot materiaal voor de baan op rijden, de afwerking gaat jaren '80 zijn, geen hoogstaande super bomen, geen hopen zelfgeschilderde mensjes, niks verweerd, geen super trage wissels en locs, geen geluidjes, geen lichteffecten (behalve aan en uit), geen mini-scenes, niks van dat alles. Zelfs geen naam ervoor want zoveel pretentie heeft dit niet. Dat allemaal bij elkaar gesmeten door iemand die nog nooit een baan gemaakt heeft, geen gevoel voor afmetingen, proportie en zeker geen artistiek talent. Jullie zijn gewaarschuwd, lezen op eigen risico. (TLDR *)

Na het afschuiven van alle verantwoordelijkheid voor hoge bloeddruk, schuim op de lippen en hartkloppingen even het verhaal hoe dit zover gekomen is... (kennelijk zijn er mensen die dit interessant vinden (**))

Zoals alle kleine kinderen mocht ik af en toe eens spelen met de treinen van mijn grote broers (we zijn begin jaren '70). Een hoop Märklin materiaal dat af en toe eens opgesteld werd op de eettafel. Toen het zover was voor mijn eigen treinen viel de keuze op Märklin Z want daar kon je zoveel meer mee doen op die tafel. Nu ja... Enfin, zo is het 40 jaar lang plannen maken geweest, enkele valse starts, meer materiaal verzamelen voor de baan die ooit zal komen. Klinkt herkenbaar voor velen denk ik?

Toen ik dan mijn eigen appartement had begon het plannen maken in ernst. Ook wat "rijpere" ideeën ondertussen. Dit ging een Duits voorstadsstation worden. Volgens het spoorplan van een echt station (Korntal voor wie het wil weten) zonder veel compromissen in 1:220 wat afmetingen betrof. In code 40 (had ik ondertussen van gehoord), met slanke wissels (yep, 1:9 zelfbouw, zo gek was ik ondertussen), bovenleiding volgens de periode en "op schaal" (met gitaarsnaar), langs elke kant een spiraal en onder de baan een opstelstation. Een totaal van meer dan 100 wisels, waarom niet? Enig probleem... een lengte van 7 meter. En dat voor een simpel station met 3 perronsporen, 2 passeersporen, een goederenkoertje en een aansluiting. En dan moest ik nog foefelen om de inrijseinen erop te krijgen. Nu ja, dat ging net binnen als ik dat opstelde van in de hal doorheen de hele living. Nu ja, moest wel wat passen dat ik nog in de WC geraakte, voor de badkamer of de keuken moest ik onder de sporen kruipen. SO WHAT?

Wel... opstellen ging maar er was geen plek om dat ook op te bergen als die baan niet opstond. Ben dan maar in een soort sabatical begonnen. Bezig geweest met live steam, fotografie en andere bezigheden. Totdat ik samen met mijn zus een buitenverblijf kocht. Op zich niets mis mee behalve een grote schrik om me daar te vervelen als het regende en we niet buiten kunnen.

Dus waarom geen treinbaan in mijn slaapkamer gezet? Eerst wat meten en passen. Maximale afmetingen waren een rek maken van 300cm x 40cm waar een baan in kon verwerkt worden. Ok, dan maar de Z terug opgediept. Maar zelfs Z op 40cm is krap om te keren. En het materiaal dat ik in al die jaren bijeen gespaard heb leent zich niet tot zo'n baan. En rangeren in Z is ook geen goed idee. OK, waarom dan niet in N? N is met hopen te vinden tweedehands en relatief goedkoop. Maar een kopstation in N is ook niet zo klein. Volgend idee dan maar. Ondertussen waren er een aantal moderne N trams (per ongeluk :D ) in mijn dozen beland. Krappe bochten is dan geen probleem. Maar trams betekenen ook een stadsomgeving (dus veel huisjes en mensjes), bovenleiding en goederen verkeer en rangeren zijn zo goed als uitgesloten. Afgevoerd... Ok, dan misschien h0 smalspoor. Zo'n bouwpakketje van Jocadis (nu Saroulmapoul) geprobeerd maar dat viel tegen. Ik ben niet diegene die dat goed kan afwerken, zeker niet als het moet geschilderd worden. En ook sluipt opnieuw dan die drang naar realisme in. Een echt station, op schaal, etc. Ik wil ontspanning, geen inspanning.

In mijn dozen lag ook nog een doos van Minitrains. H0 smalspoor, industriespoor eerder. Ooit op Eurospoor gekocht in een vlaag van zinsbegoocheling. Daar zat wat in... Krappe bochten geen probleem, goederen en personenverkeer mogelijk, realisme met een grove korrel zout, niet te klein en niet te groot, commercieel wel wat te vinden etc. Dus ja, waarom niet?

Wat beginnen meten en passen en ja, op 300cm x 40cm is er "iets" te doen. Na het verzamelen van nog een hoop materieel (wie doet dat niet?) is beslist om de baan in te delen in 3 stukken:

- 110cm langs links: een kopstation
- 110cm in het midden: een soort goederenstation/industrie terrein met daarop een "Timesaver"
- 80cm langs rechts een fiddle

Maximum hoogte een 50cm maar er is nog een ondergrond nodig om alle bekabeling in te steken en een bovenkant voor verlichting. Die houden we minimaal op 5cm. Een ondergrond van 2 lagen PIR van 2cm voor hier en daar ietwat relief en er blijft nog 40cm voor de baan over in de hoogte. Elk stuk gescheiden door een wand van het rek. Treinen met een loc en een 4-tal wagons zijn mogelijk. De Timesaver laat rangeren toe als bezigheidtherapie. Smalspoor maakt dat het allemaal niet zo nauw steekt als je dat zo wil. Het is h0 dus zowel materiaal als scenery is gemakkelijk te vinden.

En dan 2 jaar geleden begon het echte werk! Het maken van een rek...

(*) TLDR: we gaan een smalspoorbaan maken met een goederenstation, een kopstation en een fiddle zonder ons iets aan te trekken van Modelbouw met hoofdletter M.
(**) diegenen die dit interessant vinden worden verzocht hun huisarts of behandelende psychiater te raadplegen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Ferdi

Ik heb zojuist nog vlug online een afspraak gemaakt met mijn huisarts.

met vriendelijke groeten,
Ferdi

Michiel

Dat was een dikke boterham als inleiding, met als beleg breed uitgesmeerde uitvluchten, twijfels en opgekropte goesting. Ja, ik was zo gek om het allemaal te lezen, en je wekte er mijn nieuwsgierigheid mee.

Ik vermoed dat het rek klaar is? En dat het plannen van de timesaver in smalspoor concrete vormen aanneemt? Materiaal om al in de groep te gooien? ...nu we hier toch samen in therapie gaan.  ;) ;D
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Johnnytrein

Hoe kan je nu eerste klasser zijn en tegelijk een beginner?
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

Jappy

Smalspoor op z'n meest smalsporige: zonder al teveel zever en gewoon voor de lol. Dit kan ik zeker smaken! Ik volg.
Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

Robrecht

Spannend, leest als een romantische thriller...
H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...

SuSke

ik ben benieuwd Johan. Zeker naar het non-conformisme dat er sowieso zal insluipen. "agemorleuthet"
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Havoc

#7
Oei, er is interesse... dan zal ik maar verder doen zeker? Van de stappen tot nu toe zijn niet veel foto's en wat er is zijn niet van de beste kwaliteit. Ik zal trachten om de volgende beter te doen.

Vermits de Minitrains http://www.minitrains.eu/ h0e zijn lagen de schaal en spoorbreedte vast. Na wat rondsurfen kwam Peco er als de "beste" voor sporen uit. Er zijn wissels in 3 stralen en 2 soorten flex. Er is flex "mainline" en "crazy track". Het eerste is met bielzen op regelmatige afstand en mooi haaks. Het crazy track is meer onregelmatig. De wissels zijn ook "mainline" met grote straal en regelmatige bielzen en "small radius" met onregelmatige bielzen en kleinere straal. Sinds kort is er nog een "settrack" die nog kleinere straal heeft. Je kan een .pdf downloaden en afprinten om te helpen met de planning. En vlot te krijgen (behalve in dit apenland).

Ok, het rek is de basis van de baan. Eerste stap was om langs verschillende winkels te gaan om wat maten van rekken/boekenkasten te hebben. Enkele mogelijkheden werden dan op een PIR plaat getekend en met de pdf schablonen van Peco voor de h0e wissels werd er wat geprobeerd. Ondertussen was er ook al wat Bemo en Liliput materiaal (echt smalspoor) bijgekomen. Een trein met 4-5 wagons is grofweg 60cm. Uit die probeersels zijn de afmetingen van 110cm voor het station en timesaver en 80 cm voor de fiddle gekomen.

Uiteraard zijn er geen kasten in de handel met die maten ;) Dus eerst plannen voor het rek gemaakt.



Ik ben geen houtbewerker maar na de prijs voor zo'n rek gevraagd te hebben (meer dan €1500) toch maar zelf aan de slag gegaan.

Helemaal links is een plank van 60cm die als bureau kan dienen vandaar de hoogte van 72cm. De hoogte van 408mm is voor en pc scherm te zetten dat ik had staan. De 250mm bovenaan is genoeg voor een A4 boek te kunnen zetten. Blijft dus 550mm voor de baan...

Dat ziet er dan zo uit (zag het eruit in 2017 voor het volgestouwd werd):





Materiaal is 22mm multiplex. De 40cm breed geeft dat dit gemakkelijk uit standaard panelen van 122 x 244 cm kan gezaagd worden. Na enkele testen met de gekende verbindingen voor legplanken die slecht uitgekomen zijn is er gekozen voor een systeem waar de legplanken op aluminium L-profiel 25x25x3 liggen. De binnenmaat is dus ook 22mm zoals de legplanken dus de bovenkant komt gelijk! De 2 delen rechts hebben een alu kruisverbinding achteraan voor stabiliteit. Links zijn er 2 opstaande planken, eentje ter hoogte van het bureau zodat er niets achter kan rollen en eentje onderaan zodat je niet met je voeten tegen de muur stampt. Die zorgen daar voor stabiliteit.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Havoc

#8
Waarom niet direct verdergaan...

De inspiratie voor de baan komt van een beetje overal. Zo ben ik sinds een hele tijd een lezer van "Voie Libre", een frans tijdschrift over model smalspoor. Ook al lang dat ik boeken over trams en smalspoor bijeen vergaar. Dat samen met het internet heeft tot de volgende geleid.

Eerste poging, nog met een gekochte kast in gedachten


Na enkele iteraties en het definitieve rek:


Het plan volgt uit hoe ik de treinen wil laten rijden en de plaatsbeperking. Dit is het einde van de lijn. Het "goederenstation" (de Timesaver) is naar rechts dus een aparte goederenkoer aan het station is niet nodig. Treinen komen rechts binnen doorheen het schot. Het station komt tegen de achterwand. De 2 sporen achteraan zijn perronsporen. Het derde spoor zou ook met een perron kunnen maar hoeft niet.

Helemaal links is een draaischijf. Dat idee komt van een beschrijving van een nevenlijn station beschreven in een Miba. Daar was het een segmentschijf maar hier is voor een volledige draaischijf gekozen. Dat is veel korter dan nog eens 2 wissels en een stuk spoor voor om te zetten. Om het een reden te geven komt er een keermuur, de lijn is nooit verder gegaan. Het stuk spoor recht naar achter daar komt een waterkraan voor stoomlocs. De kuip komt bovenop de keermuur. Dat idee is gepikt van een foto van een engelse smalspoorlijn, daar staat die kuip in de bosjes van een "cutting".

Een duits stationetje waarschijnlijk, zoiets met crépi tegen de muur. Wat ik zeker wil zijn Oost-duitse "Gleisfeldleuchte". Die typische slakommen op een telefoonpaal.https://www.flickr.com/photos/stefansgartenbahn/22954856302/ Perrons in aarde met overgang gewoon over de sporen.

De Timesaver is standaard.

De eerste poging, op het oppervlak van een gekochte kast en met enkel Minitrains materiaal als basis:



En dan het definitieve:


Voorste spoor is het hoofdspoor die linksvoor langs een beekje gaat (inspiratie van foto's van de Weisseritztal baan). Er kunnen 2 wagons overgezet worden, de loc moet er ook nog bijkunnen. In de hoofdbaan is het een "slanke" wissel. De andere zijn korte of heel korte wissels en er is zelfs een Y-wissel (achter de loc). Links komt een laadkaai. Rechts een loods met kaai. Waar de 2 bakwagens staan is de weg. Waar de houtwagens en vrachtwagen staan komt misschien een portaalkraan. De gele Minitrainsloc wordt rangeerloc. Yep, nogal luxe voor een smalspoorbaan :D

Treinverkeer dat voorzien is:

- personentreinen gaan van de fiddle naar het station, de loc zet om en de trein gaat terug naar de fiddle. Kan ook een railbus zijn.
- gemengde treinen rijden met de goederenwagons achteraan. De loc rijdt om en trekt de goederenwagons weg en zet die op het tweede spoor. Dan koppelt die los en gaat de 2 wagons halen die al klaar staan op de Timesaver. Rijdt terug naar het station en zet die op het derde spoor. gaat via de draaischijf terug naar spoor 2 en duwt de 2 nieuwe goederenwagons naar het overgavespoor van de Timesaver. Dan worden de 2 opgehaalde goederenwagons langs rechts aan de personenwagons gezet en gaat de trein terug naar de fiddle.
- goederen treinen worden op dezelfde manier per 2 wagons uitgewisseld.
- het Minitrains materiaal dient voor "werktreinen"

Alles bijeen

Met vakantie voor onbepaalde duur.

Havoc

#9
Dat was zo ergens begin dit jaar (2019)...

Met nu het lange weekend van OLH-Hemelvaart een begin gemaakt met de onderbouw. Het hout is op maat gezaagd in de doe-het-zelf zaak. Alles in multiplex 6mm. Wel, dat was wat ik gevraagd had, maar ze hebben het in 5mm gezaagd... zonder iets te zeggen uiteraard! Dus hier en daar zijn er enkele mm te kort... Enfin, met wat filler zal dat wel lukken zekers?



De onderbouw is een doos constructie, gelijmd en geschroefd.





Er komen uiteraard 2 zijkanten en achterkant tegen en bovenaan komt ongeveer hetzelfde als onderaan maar dan met dwarslatten in glaslatten ipv multiplex stroken. Moet enkel een ledstrip tegen.

Waarom 6mm en niet 10 of 12 of 15mm? Wel, dit is voor een "vaste" baan, die moet niet op verplaatsing. Stijfheid en sterkte zijn trouwens niet alleen een gevolg van materiaaldikte maar ook van constructiemethode en vorm. Voor het doel is dit denk ik ruim voldoende.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Gerolf

Ik volg dit ook  8) ... en niet alleen omdat ik vertrouwd ben met psychiatrie  ;D  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Havoc

#11
Bij het opkuisen van wat CF en SD kaartjes nog enkele oude foto's gevonden van de eerste pogoing en ertussen geplakt.

EDIT: ook dit nog gevonden bij de foto opkuis.

Omdat die standaard koppelingen een ramp zijn zowel om te koppelen als om te ontkoppelen ben ik op zoek naar een alternatief. Een eerste test was met chinese "kadee" koppelingen in N schaal. Met wat gepruts lukt het om iets in elkaar te knutselen. Maar om dat nu betrouwbaar voor alle wagons en locs te doen is nog niet haalbaar. Dat gaat ook nog even zoeken worden.

Originele koppeling


Na ombouw:


Iets korter, dat wel. Maar of het een verbetering is, daarvoor zouden en enkele wagons meer moeten omgebouwd worden en wat getest.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

steamdriven

Hoe komt het dat ik deze thread tot nu toe gemist heb!
Heel leuk project dat ik zeker ga volgen want 1000% in mijn interessesfeer.
Planning Officer Diensttabel Besturing Brussel en Ex-Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.
LMS Lierse Modelspoorwegen info@liersemodelspoorwegen.be
Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30414.0.html

svvander

Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Havoc

#14
Ondertussen is de eerste bak af in ruwbouw:



De spleten door het verschil in 5mm plaat ipv de 6mm plaat waarin ik de maten bepaald had vallen nog mee. Met wat geluk is volgende week nummer 2 er ook. Wel "ontdekt" dat er een denkfout gemaakt is met de fiddle. Daar moet even terug van 0 begonnen worden. Ander probleem is dat ik dacht in de hoeken de draad voor de verlichting naar boven te laten gaan. Maar als de onderste bak los van de bovenste is en de kabel van de lichten bovenaan gaat door die onderste bak, hoe kan je die dan nog los van elkaar halen? Ok, moet dus ergens een stekker(tje) komen maar opnieuw een denkfout.
Met vakantie voor onbepaalde duur.