smalspoor geklooi door een eerste klas beginner

Gestart door Havoc, 05 juni 2019, 22:35:36 PM

Havoc

#75
Toch maar eens geprobeerd de draaischijf in elkaar te prutsen. Valt al bij al nog mee.



Zal nog wat plamuur aan te pas komen maar het ziet er beter bruikbaar uit dan ik gedacht had. Het dek ligt nog niet vast, ik moet nu de buitenste dwarsribben nog maken, maar die moeten in messing. Eens kijken wat ik liggen heb.

De Jef is aan het wachten op zijne Leffe :)
Met vakantie voor onbepaalde duur.

svvander

Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Havoc

Dat is gelaserd harskarton van 0.5mm dik. Het laseren heb ik laten doen uiteraard. Meer dan de stukken verven en in elkaar lijmen is het daarna niet. Maar mijn logica om in elkaar te steken is verkeerd, vandaar dat ik zolang getwijfeld heb om ze te monteren.

Volgende is nu de ringrail maken. Denk dat ik daarvoor eerst zo'n toestelletje moet maken met 3 rollen om die bocht daar mooi in te krijgen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Frank_N

Citaat van: Havoc op 18 oktober 2020, 16:40:10 PM
Volgende is nu de ringrail maken.

Wat is (moet worden) de diameter van die put en de diepte, Johan?
Groet van Frank

Havoc

Dat zou 119mm diameter en ongeveer 13mm diep moeten worden. Dat is dan het zichtbare gedeelte. Het gaat een stuk dieper om de lagers en zo weg te krijgen. Dit is voor smalspoor, dus niet zo groot en fors als voor normaalspoor.

Een en ander gaat nog afhangen van hoe ik verder ga werken. Er waren verschillende onderdelen gelaserd om de put af te werken. Maar de nauwkeurigheid valt tegen. En ook de stevigheid is niet wat ik verwacht had. Dus er gaan nog aanpassingen moeten komen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Frank_N

#80
Citaat van: Havoc op 18 oktober 2020, 20:59:24 PM
Dat zou 119mm diameter en ongeveer 13mm diep moeten worden.

Johan, U had toch een draaibank als ik wel ben?
(Sorry als ik zo direct ben)

Groet van Frank

Havoc

Ja, dat klopt. Maar deze draaischijf is bedacht rond een stopsel voor een afvoerbuis (zo'n oranje pvc buis van 125mm). Veel eenvoudiger om van een bestaand stuk te beginnen dan eerst een groot stuk materiaal te moeten zoeken en dan 95% weg te smijten. Een ander punt was dat de bodem van de put niet "vlak" was, het was geen conische put maar 8 "platte betonplaten". Dat kan je toch niet draaien. kijk hier voor het originele ontwerp https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,29283.msg433721.html#msg433721

De ring waar de ringrail op moet rusten, die is ook gelaserd. Maar dat is veel te slap. Daar ga ik dus wel een ring moeten draaien en die dan bovenop de 8 stukken bevestigen.

Nogal lastig om uit te leggen. Komt er op neer dat was oorspronkelijk als dragende constructie bedoeld was nu enkel decoratie wordt. Op zich geen groot probleem. Zal wel duidelijker worden met de volgende stappen. Enig probleem is dat de chronologie hier stevig door elkaar loopt omdat ik een deel thuis doe en een deel in het buitenverblijf. De draaischijf is thuis omdat daar was grover gereedschap voor nodig is. Maar de layout en scenery zijn aan zee.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Havoc

#82
Om de een of andere reden blijf ik maar aan dat interieur verder klooien. Kantoor van de stationschef:



En ge ziet daar dus geen bal van.... Uren werk allemaal voor niets... Waarom doen we dit eigenlijk? Niet om te ontspannen want mijn bloeddruk gaat er behoorlijk van omhoog. Niet om ervan te genieten, je ziet het toch niet. Waarom?



@Gerolf: is er daar op uw werk nog een kamer vrij?

Volgende week de luster ophangen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

svvander

Johan, schitterend werk man! Ik ben jaloers, ik wou dat ik het ook kon. Maar we zijn er aan aan het werken... "with a little help from my friends". Nu nog het uitstel gedrag bij mezelf wegkrijgen en het komt nog in orde  :-X
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Alberke

Prachtig gedaan! Nu nog een volle asbak, een inktpot met pen, een paar potloden en een gazet. ;)
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Frank_N

#85
Citaat van: Alberke op 27 december 2020, 17:30:24 PM
Prachtig gedaan! Nu nog een volle asbak, een inktpot met pen, een paar potloden en een gazet. ;)

En vergeet geen verlichting om die gazet te lezen he 8) ::)

Knap werk, Johan ;)
Groet van Frank

Karel A.J.

Ook niet te vergeten:
* een bloc ruitjespapier (of zelfs millimeterpapier, als dat nog te vinden is)  om tijd-ruimte-diagrammen te tekenen van het treinverkeer
* een bakske van iets lekkers onder het buromeubel. Blauwe etiketjes aanbevolen!

Rangeerduivel

Vraag aan Gerolf dat hij nen bak Orval 3d-print om onder het bureau te zetten!  ;D ;D

;)

Havoc

Merci mannen. Maar zo geweldig is dat nu ook niet. Dit komt allemaal uit 2 Preiser setjes. Voor de rest wat karton en enkele likjes verf direct uit het flesje/tube. Zo'n bureaulamp van de gietboom knippen en een beetje groene en zwarte verf geven kan iedereen.

Uitstelgedrag? Ja, heb ik ook last van. Ik moet echt die draaischijf afmaken dat ik eens sporen kan leggen. En de achtergrond schilderen. En de verlichting hangen. ...
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Havoc

#89
Het wordt tijd om de loods ineen te steken dat die sukkel hier niet meer buiten moet werken.



Zelfde als hiervoor: Preiser en Auhagen setje met een lik verf. En een stukje hout. Het is daar properder dan in mijn 1:1 atelier  :-[
Met vakantie voor onbepaalde duur.