smalspoor geklooi door een eerste klas beginner

Gestart door Havoc, 05 juni 2019, 22:35:36 PM

Havoc

#45
Citaat van: svvander op 09 juli 2020, 14:07:04 PM
Allé man! Dat is toch goed. En een baanplan aanpassen heeft soms ook voordelen.
Er is niet veel ruimte om aan te passen. Ik heb de 3 sporen nodig om te kunnen spelen (rangeren). De middelmaat wissels ziet er goed uit. Met de ruimere maat is het ook mooi, maar dan is er tussen de sporen niet genoeg plaats voor een perron en worden ze wel heel kort. De korte wissels gaan uiteraard maar zien er niet uit voor inkomende hoofdsporen.

Citaat van: SuSke op 09 juli 2020, 15:16:14 PMJe kan een deel van die gebouwen ook aan de voorkant zetten zodat je een viewblocker hebt.
En kan je het sporenplan een beetje kantelen (rond de vertikale as welteverstaan). De aansluitingin het schaduwstation kan je in die richting toch ook een beetje aanpassen.
Dat zou de functie van de locloods geweest zijn, zodat je de doorgang naar de andere bak minder zag. Alleen is die bijna 1/3 van de module... Dit is smalspoor en die loods is berekend voor een big-boy denk ik. Er is maar langs 1 kant een aansluiting naar de rangeermodule. En daar is schuiven helemaal niet evident. Zeker niet als ik het als een Timesaver wil houden.

Citaat van: BC911 op 09 juli 2020, 19:13:38 PM
Ik weet niet waar je het initieel wou zetten, maar eventueel halveren en tegen de achterwand zetten ...
Doe me daar niet aan denken! Je gaat me toch niet zeggen dat ik hele dagen heb zitten klooien om het dan in 2 te zagen en weg te gooien? ;)

Zonder zever, ja dat is een optie maar die zou ik echt maar als laatste willen bekijken.

Citaat van: svvander op 09 juli 2020, 22:47:57 PM
En hoe zit het met uw draaischijf? Ik vind het een knap ontwerp!
Die is in het slop geraakt. De gelaserde karton delen vallen echt tegen. Vooral het passen is niet ok. De brug zelf zou nog lukken (de aandrijving is problematisch maar op te lossen. Maar de "put" daar is iets mis mee. Vooral de draagrail rondom. Dus dat is te herdoen. De brug is misschien te redden. Had al gedacht om eventueel de brug zelf te laten etsen. Anders in messing en solderen?

Wat wel zeker is, is dat die draaischijf er nu moet komen want die speelt een grote rol in het spoorverloop. En dat moet nu stilaan vastgelegd worden. Minstens de plaats ervan moet bepaald worden.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

svvander

Het zag er anders wel mooi uit. Zonde. Slechte materiaalkeuze of slecht gelazerd?
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

BC911

Citaat van: Havoc op 10 juli 2020, 10:43:18 AM
Citaat van: BC911 op 09 juli 2020, 19:13:38 PM
Ik weet niet waar je het initieel wou zetten, maar eventueel halveren en tegen de achterwand zetten ...
Doe me daar niet aan denken! Je gaat me toch niet zeggen dat ik hele dagen heb zitten klooien om het dan in 2 te zagen en weg te gooien? ;)

Zonder zever, ja dat is een optie maar die zou ik echt maar als laatste willen bekijken.

Die andere helft komt zeker wel eens ergens anders van pas. Maar ik begrijp wel dat het niet meteen het eerste is dat je wil doen na het in elkaar steken. Maar gezien de diepte van je bak lijkt het mij misschien toch te overwegen. Je kleedt de achtergrond aan zonder al te veel plaats in te nemen van je speelruimte ... Ben benieuwd naar de volgende stappen. (vooral omdat ik af en toe ook wat aan smalspoor pruts  ;) )
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

Havoc

#48
Gisteren aan het klooien geweest omlicht in de loods te krijgen. Jawadda... was dat een miserie....

Bedoeling was om in de loods 3 delen te verlichten. Een lange gang langs de kant van al de vensters en dan 2 deuren langs de achterkant (laat ons dat voor het gemak "wc's" noemen). De raampjes van de zolder zouden donker moeten blijven. Tot zover het plan.

Dus eerst in karton van 0.8mm een plaatje dat het plafond moest worden, gang afgetekend en dan de plaats van de ledjes bepaald en gaatjes door het karton geboord. Langs de bovenkant een stukje gaatjesprint voor de aansluitingen en weerstanden. Ledjes zijn warm wit 0805 van bij nonkel Ali. Weerstandjes ook 0805 van 3300 Ohm zodat bij 5V er 0.3 mA doorgaat.

De rest van de onderverdelingn er in, hier en daar een stukje lucifer voor de rand wat te verstevigen.





Na de eerste test was het duidelijk dat dit NIET voldoende was. Als het licht in de gang aan was, dan was er ook licht in de wc. Dus de muur tussen gang en wc een dubbele dikte karton met zilverpapier tussen. Dat hielp. Maar het was ook duidelijk dat langs onder er ook licht lekte. Dus een vloer erin. Weer een stuk beter maar het schijnt ook nog door het plafond en langs de rand tussen de onderverdeling en plastic wand van de loods. Die sluiten niet 100% aan.

En dan is er nog dat het eigenlijk langs alle kanten door de muren schijnt...





De foto's geven niet de goeie indruk, maar laten wel goed het probleem zien.

Probleem is dat om nu nog een karton te snijden dat op die wand past zo goed als onmogelijk is. Geen idee of schilderen genoeg gaat zijn. Zal eens moeten proberen om met zwarte wol of vilt de aansluitingen naar de gevel "dicht" te maken. Ook nog wat zilverpapier op de bodem kleven en op het plafond. En omdat de ramen en zo naar binnen zitten is het niet te doen om het plafond te doen aansluiten aan de rand zodat de zolder altijd wel licht krijgt.

Soit, dat belooft om het station te verlichten. Daar steken de ramen nog meer naar binnen. En nu het in elkaar zit is het veel te laat om een dikte karton tegen de muren te lijmen.

Ga ook de stroom door de leds nog wat verlagen. Had niet gedacht dat 300 µA eigenlijk teveel zou zijn. Heb hier ook niet direct iets om eens met 3.3V te proberen ipv 5V. Ook is de draad veel te dik. Tegen volgende keer moet ik ook van die fijne wire-wrap draad hebben. Ben weer aan iets begonnen....
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Rangeerduivel

Johan,
Je muren langs de binnenzijde zwart/zwart schilderen!
Dan laten ze geen licht door, dat geldt niet enkel voor treinen maar dus ook voor huisjes.
Bij sommige merken bouwdoosjes steekt er wel zwart papier in om een skelet te maken dat het licht tegen houdt.
Je kan nu wel zeggen; zwarte muren in huis dat heeft geen zicht, maar je kan dat zwart nadien terug het gewenste (lichtere) kleur geven, feit is dat de zwarte laag die er dan tussen zit wel zijn werk doet.
Lichtdoorlatende spleten eerst dicht lijmen/plamuren alvorens te schilderen...
't is modelbouw, en de basis daarvan is geduld...(wat ik ook niet heb... ;D)

;)

Havoc

Wel, ik had dat beter voor ik de zooi in elkaar zette geschilderd. Nu gaat het een serieus geklieder zijn. Met het risico dat er nog zwarte vlekken op de ruiten zijn ook.

Ik heb ook wel ergens zwart papier liggen. Maar uiteraard niet hier...

Maar hoe weet gij dat geduld mijn beste kant niet is? ;)
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Floris

waar komt toch steeds dat idee vandaan dat je voor modelbouw geduld moet hebben? Als ik zo kijk naar de modelbouwers bij artitec hebben die toch wel voornamelijk gemeen dat t een stel ongeduldige neuroten is, inclusief ikzelf. Voor kinderen opvoeden of honden africhten, daar heb je geduld voor nodig. (en voor t zo griezelig proper leggen van de bedrading zoals je daar doet ook, trouwens. Ben nu zelf even wat draden aan t leggen onder de ban en dat ziet er zegmaar anders uit.) Modelbouw is vooral een kwestie van goed genoeg kunnen schelden en bot doorgaan. En inderdaad, gewoon wat zwarte verf aan de binnenkant kwatten. Eventueel eerst een stukje tape over t glas als je je klodderkunsten niet helemaal vertrouwt. Succes!

Rangeerduivel

@ Johan,
Nu hoort ge 't eens van de meester zelf hé... ???

@ Floris,
Wij moeten dus toch geduld hebben, met onze college modelbouwers... ;D


Havoc

Citaat van: Floris op 11 juli 2020, 13:28:28 PM
waar komt toch steeds dat idee vandaan dat je voor modelbouw geduld moet hebben? Als ik zo kijk naar de modelbouwers bij artitec hebben die toch wel voornamelijk gemeen dat t een stel ongeduldige neuroten is, inclusief ikzelf. Voor kinderen opvoeden of honden africhten, daar heb je geduld voor nodig. (en voor t zo griezelig proper leggen van de bedrading zoals je daar doet ook, trouwens. Ben nu zelf even wat draden aan t leggen onder de ban en dat ziet er zegmaar anders uit.) Modelbouw is vooral een kwestie van goed genoeg kunnen schelden en bot doorgaan. En inderdaad, gewoon wat zwarte verf aan de binnenkant kwatten. Eventueel eerst een stukje tape over t glas als je je klodderkunsten niet helemaal vertrouwt. Succes!

LOL! Die bedrading, die is er tegen gekwakt. Moest ik deftige draad gehad hebben het zou er anders uit gezien hebben. Maar ja, printen met draad aan het werk krijgen is dan ook iets dat ik jaren als job gedaan heb. Als je er later nog je weg in wil vinden dan moet je in het begin iets meer tijd nemen. En neen, je gaat er ooit toch in moeten rommelen...

Dat schelden heb ik al onder de knie! Maar het doorgaan is een probleem. Meestal leg ik zoiets dan voor een jaar of 3 aan de kant. Totdat er iets anders tegensteekt en ik niet direct iets zie om aan te beginnen. Dan stof ik zo eens iets af dat al jaren op het schap (of ergens anders) ligt. Enig probleem is dat ik hier nog niet genoeg rommel heb om aan iets ander te kunnen beginnen. Geen idee of dat goed of slecht is.

Maar zwarte verf of zwart papier dat moet lukken.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Floris

hehehe ja die beroepsdeformatie zag ik al een beetje in die bedrading  ;D
enne, qua doorgaan, ja, gewoon doorgaan, tenminste, dat bevalt mij beter. Ik begreep al dat t daar allemaal bepaald niet soepel gaat laatste tijd, voor mezelf werkt t wel om dan gewoon goed door te hakken op een project en niet te laten afschrikken door tegenvallers. Gewoon even wat lelijke dingen roepen en meteen repareren/aanpassen. Gaat t niet in je achterhoofd zitten bij alle andere dingen die je niet aanstaan en die aan je blijven vreten. Doorgaan dus, en dan heb je ineens binnen vrij korte tijd een projectje af dat misschien niet perfect is (modelbouwdingen worden bij niemand exact zo als je ze in je hoofd had, das misschien belangrijk om even te bedenken als je andermans werk ziet) maar het staat er wel en het wordt echt leuk!

anne w

Ik gebruik al vele jaren aluminium folie uit de la van "moeders", die knip ik in de juiste vorm en plak die met een "pritt" stift op het plastic.

Groet, Anne W
Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, waarvan 4 ESU,  (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28/27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.

Havoc

#56
Deze week een weekje verlof genomen en verder geklooid. Ja, ik weet het, ik had gezegd dat ik geen ventjes en bomen en andere scenery zou zetten. Maar ja, geen karakter hé...  :-[

Omdat er eigenlijk niets meer te zien gaat zijn dan het stationsgebouw en ik er licht in wil gaat dat er niet uitzien zonder enig interieur.


Als dat er in zit:


Gewoon wat karton, zwart papier, balsa, een overgebleven raam en deur en goedkope verf. Het zit nog niet allemaal vast. Maar dat is dus echt wel alles wat er op 1 week gelukt is. Ik zou beter eens aan de sporen beginnen dat er eindelijk eens iets rijdt  ::)

Volgende keer ook de macrolens meenemen. Gaat misschien ook beter voor zo'n foto's. Alhoewel, die ramen blinken nogal.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

svvander

Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

ERVIN


doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *