smalspoor geklooi door een eerste klas beginner

Gestart door Havoc, 05 juni 2019, 22:35:36 PM

Frank_N

Schitterende story 8) Havocske ;D
Alleen, jammer dat ik de fotokes niet zie.... (sinds W10) ???
Groet van Frank

Pierre

Groet Pierre.


Havoc

Citaat van: Frank_N op 08 augustus 2019, 21:05:39 PMAlleen, jammer dat ik de fotokes niet zie.... (sinds W10) ???

Ik denk dat dat meer met de browser dan met W10 te maken heeft. De foto's staan op het stukje webspace dat met mijn internet account komt. En dat is nog http. Waarschijnlijk wil je browser die niet laden. Als ik op het tablet (W10) met Edge of Vivaldi probeer zie ik wel de foto's.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

svvander

[Off-Topic] Zie ik daar nu ook een roos voor schietsport liggen? [On-Topic] Echt wel leuk gevonden zo in die kastjes.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Havoc

#19
Vermits ik thuis al de rommel om verder te werken aan de bak vergeten ben dan maar verder met de koppelingen. Omdat die chinese versie niet echt handig te verwerken is eens de Dapol "Easi-fit Magnetic coupling" in N geprobeerd. Lijkt sterk op Kadee, maar er zijn maar 3 versies van: kort-middel-lang. Tube rubberlijm en wat karton voor de eerste testen.



Een recente Tillig wagon is gemakkelijk. Er is een houder voor NEM bijgeleverd. Koppeling inklikken en met een druppeltje rubberlijm op de goeie hoogte vastzetten. Het verschil lijkt groter dan het is: zo'n 2mm. Maar wel een koppeling die beter werkt dan die super harde originele.



Roco loc (oude versie) en Liliput wagon. Alle 2 relatief simpel om te bouwen. De Roco loc gewoon de koppeling eruit en een lange Dapol het NEM asje afknippen. Dan op de plaats van de oude koppeling lijmen en klaar. Voor de Liliput wagon de koppeling eraf vijzen en vijs terugplaatsen. Stukje karton en daar een NEM socket oplijmen. Klaar. Koppelt iets korter, maar opnieuw niet zoveel als het lijkt.



En zelfs een Minitrains Gmeinder kan omgebouwd worden! Eigenlijk vrij simpel. De originele "koppeling" kan je er gewoon uithalen. Dan een lange Dapol afknippen en met de vijl op maat brengen dat er een stukje overblijft dat op de plaats van de originele schuif. Hier wel meer afstand.

Moet nog de Bemo draistel wagons proberen. Maar daarvoor moet ik eerst wat koppelingen bij bestellen. De Minitrains, Egger Bahn en Jouef wagons zie ik niet direct zitten om om te bouwen.

Grote voordeel is dat die koppelingen gemakkelijk koppelen. Je moet de wagons niet tegen elkaar rammen om dat ze zouden koppelen. En ontkoppelen zou ook vlot moeten gaan. Enig probleem is dat ik het ontkoppelen niet aan het werken krijg... En dat was nou net de bedoeling!

Citaat van: svvander op 08 augustus 2019, 23:08:13 PM
[Off-Topic] Zie ik daar nu ook een roos voor schietsport liggen? [On-Topic]

Neen, dat is een curlingbaan voor op tafel! :D Maar dat moet wel vlak opgeborgen liggen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

svvander

Ziet er allemaal leuk uit. Niet veel geklooi... (ik zie niets dat er op wijst dat ge beginner zijt).
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Frank_N

Citaat van: Havoc op 10 juni 2019, 15:03:08 PM

Na ombouw:


Iets korter, dat wel. Maar of het een verbetering is, daarvoor zouden en enkele wagons meer moeten omgebouwd worden en wat getest.

Peco heeft zoiets in het assortiment, Johan. Die "haken"zitten dan precies naar achter. En onder de standaard N koppeling.  Het ontkoppelen gaat met een stevige electromagneet.  Ik zag het eens bij de plaatselijke modelspoorclub.  Buiten rails zie je eigenlijk niets! De man die dat gebouwd had verklaarde dat het eigenlijk uitsluitend met Peco wagentjes wilde werken.....

(Off topic) de plaatjes worden weer getoont nadat ik advertentie blockers had uitgeschakeld voor MSM forum.
Groet van Frank

Havoc

#22
Nu thuis na operatie en mag niet te hevig doen. Tijd om dan maar wat te tekenen. Een draaischijf voor aan het einde van de lijn.



De put wordt gemaakt van het deksel van een 125mm rioolbuis. De rest is gelaserd harskarton 0.5mm en enkele messing profieltjes en draad. Moet alleen nog eens in de rommelbak zoeken naar wieltjes. Liggen er wel ergens. Nuttige lengte is zo'n 116mm, genoeg voor een niet te grote loc of railbus te keren en om te zetten. Kogellagertje in onderaan om soepel te draaien.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Frank_N

Ziet er goed uit! Gaat daar nog een aandrijving voor komen, Johan?
Groet van Frank

Havoc

Ooit wel ;) Er loopt een as van 4mm tot boven. Maar ik moet nog even uitvogelen hoe de verbinding met de brug te maken. Ik wil nl dat dit demonteerbaar blijft langs boven. Onder tafel de aansluiting voor elektriciteit met de gekende hoofdtelefoonstekker of zoiets. Maar of het een riem en steppermotor wordt of een worm dat weet ik nog niet.

Kan ook zijn dat de planken vloer metaalgaas wordt om het wat "luchtiger" te houden. Zie ik wel als het zover is.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

robboxxx

Ik vind het koppeling gedeelte bijzonder interessant want ik ben ook smalspoorder en ook zoekende naar een oplossing voor het koppelingen probleem. Dat deel zou eigenlijk een topic op zich moeten zijn.

Havoc

#27
Paar dagen kunnen verder prutsen aan de kasten.

Dus nu is het zo'n 300 schroeven 2.5x16, verschillende meters 18x18 grenen lat, een halve pot D3 lijm, 10 inslagmoeren M5, 4 platen PIR, 2 stukken alu L-profiel en een stuk uit mijn vinger verder  :o



En in 1 bak is er zelfs al licht!



Volgende keer de tweede bak licht geven, plamuren en alles in de verf zetten. En dan de fiddle... Maar daar ga ik een apart topic over moeten open doen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Havoc

#28
PostNL was daarnet aan de deur met een bouwpakketje :)



Ziet er net uit, enkele dingen konden wel iets beter. Moet nog zoeken of dat aan mijn werk ligt of een gevolg is van het snijden. Was misschien beter in 1mm MDF geweest. Sommige dingen zijn wat slapper dan ik zou willen. Nu ja, we zien wel als het in elkaar zit.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw