Welk modelspoor-beeld inspireert jullie keer op keer?

Gestart door steamdriven, 04 juni 2019, 15:46:57 PM

steamdriven

In deze thread ben ik op zoek naar die welbepaalde foto/beeld welke jullie steeds weer heeft geïnspireerd en dat nog steeds doet.
Eén modelspoorfoto die je ooit ergens bent tegengekomen en die op één of andere manier voor jezelf de standaard zet. Een foto waaraan je je eigen werk steeds opnieuw wil aftoetsen. Een beeld waarvan je hoopt om die ooit eens te kunnen benaderen, ja stiekem zelfs evenaren.

Het is de foto zelf die het ideaalbeeld moet voorstellen. Het kan dus best dat de rest van de baan of bv. een andere hoek of fotograaf helemaal niet zou voldoen.

Bij mij is het deze foto van Shelfie2:



Copyright
Albion Yard
Paul Marchall-Potter (getracht te contacteren voor publicatie maar niet gelukt)


Ik hou van 'understated'. Detail. Gevoel van warmte en tegelijk een dromerige sfeer. De aanzet van een verhaal.
Voor mij voldoet dit beeld voor 99,9%.

Benieuwd naar jullie.
Planning Officer Diensttabel Besturing Brussel en Ex-Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.
LMS Lierse Modelspoorwegen info@liersemodelspoorwegen.be
Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30414.0.html

steamdriven

Oei.
Ben ik de enige die zo een lievelingsfoto heeft? Dat kan toch bijna niet?  :o
Planning Officer Diensttabel Besturing Brussel en Ex-Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.
LMS Lierse Modelspoorwegen info@liersemodelspoorwegen.be
Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30414.0.html

doomslu

Ik moet nog eens goed nadenken. Een echte lievelingsfoto heb ik eigenlijk niet...
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

55erke


Bij mij zij  het vooral foto's van de echte treinen die inspireren.
8)
Groetjes

59erke

Een simpele vraag maar met een moeilijk antwoord.

Bij mij persoonlijk kan het zijn na het lezen van een MSM, een bezoek aan een expo of een baantje dat hier getoond wordt op het forum.
Telkens weer is er toch weer ergens zo'n beeld waarvan je begint na te denken of uw eigen baan niet minderwaardig is.
Maar om er 1 foto van uit te kiezen is wel heel moeilijk...

Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

ceuleer

#5
Containerkranen, containers, containerwagons, alles met containervervoer.

BR-59

Voor mij wel: Cadhay Sidings; Chris Gough. Deze baan was op Rail 2019 aanwezig in Houten. Het opdelen van de baan met bijbehorende seinwachters en het plezier, wat de heren hadden. Ik heb er erg van genoten.

Peter

#7
Voor mij na al die jaren de mooiste en interessantste modelspoor baan (die helaas een brand ten offer is gevallen) is.
Ik weet het ...het is smalpoor en Amerikaans ....maar toch ::) ::) ::) ::) ::) ::)

De Gorre and Daphetid railroad van John Allen

http://www.doug56.net/GD/page6.html
Met vriendelijke groeten
Peter

ACFI

Voor mij de Repa-Bahn II van Rolf Ertmer (+).

In feite pure nostalgie naar de MIBA van de jaren '70 met de Repa=Bahn en ook de tekeningen van PitPeg, de nostalgie naar Tijdperk III (het noemde zo nog niet) en een mix van een oude stomer met een blinkende E03 e-lok.

ACFI.

Dirky

RETROBAAN 4 by Dirky dyniMo, on Flickr

pure nostalgie;
Als kleine pagadder had ik een baan op mijn slaapkamer en ik herinner me daarvan vooral de vele lichtjes in het donker. Toen mocht alles en de sfeer gaf een warm gevoel!

Bij de superbanen van vandaag heb ik steeds het gevoel dat de fouten en compromissen zeer zwaar doorwegen. Heel zelden zie je een baan waar ook auto's op rijden. Water staat altijd stil en die weinige keren dat het beweegt is het total uit proportie... Het waait nooit op onze banen... de zon zit altijd verkeerd.

Soms twijfel ik om ook zelf een superbaan te maken. Maar naast het feit dat een superbaan ook veel geld kost, zal het vooral de tijd zijn die ontbreekt. Een retro-baantje daarentegen, zou er wel plots eens kunnen staan.  :)

Tothebeach

Bij mij is er niet 1 foto, noch situatie aan te wijzen die mij blijft inspireren. Ik kijk naar voorbeelden in het echt en in het model en is wil graag wat afwisseling. Frankrijk heeft wel mijn voorkeur vanwege de uitgestrektheid van het land met daarmee verschillende bouwstijlen en landschappen. Het is makkelijk te bezoeken en het heeft in verschillende delen van het land van die kleine sfeervolle hoekjes die gemakkelijk zijn na te bouwen, kneuterigheid, dat was het woord. Toch haal ik veel van mijn ideeën ook uit de UK, België, Nederland en Spanje. Het enige nadeel is, dat de rijdende Franse modellen soms wat aan de prijs zijn.

Één van de  foto's waaraan mijn huidige baan zijn bestaan heeft is deze:


Een foto genomen vanaf de 'camping' in Noord Frankrijk, net over de grens met België. Fietsend door Pas de Calais en Normandië hebben mij zeker geïnspireerd.

En dank voor je startfoto. Ik heb de website opgespoord en weer wat nodige ideeën opgedaan :)

Groet,
michel

Gerolf

Ik kan me geen bepaalde foto voor de geest halen, maar ben vaak getroffen/geïnspireerd door allerlei foto's
- op ons forum: De draadjes van bvb Evan, Floris, ... (ik hou het lijstje bewust kort, maar het is in feite véél langer)
- in ons lijfblad (en dat zeg ik niet omdat ik er wel eens aan meewerk)
- maar net zo goed andere tijdschriften en boeken: Spoorwegjournaal, The art of modeling, Phil Dambly,...
- ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw