Vraagje rond plaatsen van ledpanelen

Gestart door Cozzy, 31 mei 2019, 14:01:43 PM

BR-59

@ Dirky:
Tja, ik weet niet anders dan dat een LED, rechtstreeks op wisselstroom aangesloten, knippert met de frequentie van het stroomnet. Een goede gelijkrichter ondervangt dit probleem voor een erg groot gedeelte.
De 'Flicker' waar jij het over heeft is het gevolg van een inferieure gelijkrichter, waardoor de sinusvorm van de wisselstroom niet goed is gestabiliseerd.
Naar mijn mening heeft het dus wel als bron de wisselfrequentie.


Dirky

Beste BAS,

Om te vermijden dat er grote transformatoren moeten gebruikt worden zijn voedingen voor LED-panelen van het type met schakelende voeding. Deze schakelen met een hoge takt-frequentie. In de wereld van wat ik ontwerp bij Fagerhult, ligt die frequentie bij de 200kHz. Bij die frequentie wordt een goede compromis bereikt qua kosten/prestatie van de componenten.
De flicker-waarde die je op een datasheet van een betreffende voeding vindt is dus gegeven bij die frequentie, en zeker niet bij 50Hz.

Het heeft dus wel ergens iets met gelijkrichten en afvlakken te maken, maar op een ander niveau.

evan

Ik ben tevreden met de Ledpanelen en ze geven inderdaad een zeer homogeen licht!  Van dat "flikkeren" heb ik nog nooit last gehad, maar de weergave op digitale fototoestellen of oudere smartphone's hun scherm kan soms problemen geven, maar de foto is dan wel in orde. 

De panelen zijn online makkelijk te vinden voor degelijke prijzen in verschillende kleurtemperaturen.  Ik ga deze week zelfs panelen bestellen met RGB leds om ns te experimenteren.  Ik zal de ervaring met jullie delen indien interesse ;)

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

SuSke

Ik ben heel tevreden over de led battens die boven "Den Overslag" hangen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Dirky

voor alle duidelijkheid, ik ben pro LED panelen en wou enkel het begrip "flicker" uitleggen.  :) :) :)

Als je meerdere panelen naast elkaar hebt zal je veel minder last hebben van dat fenomeen dan bij een enkel panel. De panelen "flikkeren" nooit gelijk dus heft de eene wel de andere zijn "geflicker" wat op.

Mooie voorbeelden van het effect van flicker bij opnames heb je ook als je op YT filmpjes van cab-rides bekijkt. Daar zie je soms signalen of LED signalisatiepanelen pulseren door dat effect. Die gaan dus echt niet aan en uit...