Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Vraagje rond plaatsen van ledpanelen

Gestart door Cozzy, 31 mei 2019, 14:01:43 PM

Cozzy

Hallo allemaal,

Vraagje rond het plaatsen van ledpanelen boven je modelbaan:

Als je een egale uitlichting wil met ledpanelen (bv. 120x30) ; op hoeveel cm dienen ze dan uit elkaar te staan?
Verticale afstand van de panelen tot het te belichten oppervlak is +-80cm

Alvast bedankt voor de inzichten, ervaringen,...
Tom
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

59erke

ik zou zeggen zonder tussenruimte , dus tegen elkaar
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Rangeerduivel

#2
Ik heb de modulebaan van Amsac uitgerust met van die panelen, telkens 1 van 60cm 120cm , 15cm niks en dan 1 van 30cm met dan terug 15 ertussen.
De lichtopbrengst is volledig egaal en van de tussenruimtes in de ledpanelen is op de baan zelf niets te merken.
De vroegere verlichting met ledstrips was aan vervanging toe, en na vervangen te zijn voldeed het zelfs aan de verzuchtingen  van de organisator(en) van MSM beurs 2018 in Leuven.

En de eisen dat die mannen stellen zijn niet om mee te lachen zulle...!! ;D ;D

;)


doomslu

Grapjas!  >:(
:)
Maar, het is waar, de verlichting was prima!
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

OlivierV

#4
Citaat van: Rangeerduivel op 31 mei 2019, 15:57:06 PM
Ik heb de modulebaan van Amsac uitgerust met van die panelen, telkens 1 van 60cm 120cm, 15cm niks en dan 1 van 30cm met dan terug 15 ertussen.
De lichtopbrengst is volledig egaal en van de tussenruimtes in de ledpanelen is op de baan zelf niets te merken.
De vroegere verlichting met ledstrips was aan vervanging toe, en na vervangen te zijn voldeed het zelfs aan de verzuchtingen  van de organisator(en) van MSM beurs 2018 in Leuven.

En de eisen dat die mannen stellen zijn niet om mee te lachen zulle...!! ;D ;D

;)
Even gecorrigeerd!
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Martin Welberg

Er kan rustig wat ruimte tussen zitten, de stralingshoek is vaak 120 graden bij led verlichting

Johnnytrein

groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

erwin9

Onder andere bij msc HET SPOOR in Sint Niklaas.  Wij hebben er zo'n 100 stuks van gekocht ;-)))
msc HET SPOOR vzw  -  Club tentoonstelling op 14 en 15 september 2024
MOBEXPO 2024  -  20 & 21 april 2024 t'Bauhuis Sint-Niklaas

SuSke

Het internet staat vol van verkopers. gewoon even zoeken op "ledpaneel" en je hebt een paar &à-tallen hits.

Citaat van: erwin9 op 01 juni 2019, 11:12:36 AM
Onder andere bij msc HET SPOOR in Sint Niklaas.  Wij hebben er zo'n 100 stuks van gekocht ;-)))
Aan concurrentiële prijzen Erwin?
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

erwin9

Uiteraard aan zéér concurrentiële prijzen.  Althans voor de leden van onze vereniging ;-)))
msc HET SPOOR vzw  -  Club tentoonstelling op 14 en 15 september 2024
MOBEXPO 2024  -  20 & 21 april 2024 t'Bauhuis Sint-Niklaas

Cozzy

Iedereen bedankt voor de informatie!
Adhv de stralingshoek en de hoogte waarop ze komen te hangen kan ik de max. afstand tussen de panelen berekenen.
Wordt later vervolgd...
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

steamdriven

Zitten daar eigenlijk kwaliteitsverschillen tussen al die aangeboden panelen? M.a.w. kan er veel mis gaan of zit er veel technologieverschil in?
Planning Officer Diensttabel Besturing Brussel en Ex-Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.
LMS Lierse Modelspoorwegen info@liersemodelspoorwegen.be
Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30414.0.html

Michiel

Ik heb op de expo gemerkt dat er groot verschil is tussen de ledbakken. Er zijn die niet toelaten om foto's of video opnames te maken. Het beeld flikkert te erg. Maar bij gewoon zicht zie je geen verschil. Ik weet niet welke ledbakken de problemen geven. Ik heb er zelf nog geen gekocht.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

BR-59

LED-bakken aangesloten op het stroomnet zullen altijd knipperen met de frequentie van het wisselen van de stroomrichting. Hier in Europa 50 Hz. Om dit te voorkomen kan men een gelijkrichter plaatsen.
LED's hebben een stralingshoek tot ongeveer 100 graden. Theoretisch betekent dit, dat als je een LED hoger hangt, hij een groter oppervlak zal beschijnen. Echter neemt de lichthoeveelheid per vierkante centimeter af.
Een alternatief voor LED-panelen kan ook LED-band (warm-wit) zijn. Dit is verkrijgbaar op rol met verschillende lengtes en kan op de juiste lengte worden geknipt.

Dirky

Moet ik tegenspreken Bas, heeft niets met de 50Hz te maken!

"Flicker" is een eigenschap van de LED driver/voeding die op het paneel staat. Goedkopere panelen hebben veel flikker, vaak boven 30%. Kwalitatieve panelen zijn dan veel duurder maar hebben vaak een "flicker" van minder dan 1%.

Als je filmopnames maakt en de instelling van je shutter-frequentie is ergens een frequentie die traag zweeft met de flicker frequentie (ligt meestal rond de 200kHz-schakelende voeding) gaat je beeld aanhoudend weg-zweven.

De beste LED-verlichtingstoestellen die wij maken (Fagerhult Zweden) halen flicker van < 0.3% maar die kosten dan echt wel vrij veel.