Draaddikte van de meldsecties naar de terugmelders.

Gestart door PietB, 27 mei 2019, 14:02:47 PM

PietB

Vraagje aan de twee railers met digitale besturing.
Wat is de te prefereren draad doorsnede voor de meld secties?
Bij 3 rail is het niet zo heel erg belangrijk, want daar wordt alleen een niveau verandering gedetecteerd, maar bij 2 rail loopt de rijstroom en, indien aanwezig ook de verlichtings stroom door de meld draad.

grt Piet.

raf

uit ervaring zo dik als je in de klem van die litfinski module krijgt en dan is het nog shit
daarom alles in de vuilbak gemikkerd en een eigen systeem gebouwd
te vergelijken met een bm 3 dacht ik
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Michiel

#2
Voor korte stukjes van pakweg een paar decimeter, gebruik ik 0.14mm2. Ik plaats daarom ook de stroomdetectie (diodeschakelingen) in de buurt van de te detecteren secties. De diodeschakelingen zijn aangesloten op 1.5mm2 dikke draad, de rindleiding.

Wanneer je met een gecentraliseerd systeem werkt, en alle spoorsecties met lange draden aansluit, adviseer ik toch om dikkere draad dan 0.14mm2 te gebruiken. Ik denk dan iets in de buurt van 0.25-0.40 mm2 ? Maar dat is geschat met mijn piffometer.

Je zou het een beetje kunnen uitrekenen met de maximale constante stroom die je kan krijgen met bijna-kortsluiting (brandveiligheid), en een verwaarloosbaar spanningsverlies dat optreed bij normale stroomopname. Maar dat is dan weer werk voor een specialist, wat ik dus niet ben.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

stoomlokje

#3
Die maximale stroom wordt begrenst door uw booster , normaal max+/- 3A , en deze 'of de centrale , zou moeten uitvallen bij een blijvende kortsluiting.
Als je de dunne draadjes gebruikt voor korte afstanden , is het spanningsverlies hierover zeer beperkt.
weerstand van de draad R = 0,0175 ohm x lengte van de draad ,en dit  gedeeld door de sectie van de draad ( vb : S=0,22 mm² )
de sectie "S" wordt berekend met de formule :  3,14 x d² / 4  = S ( sectie of oppervlakte )
Het spanningsval " U "over de draad kan je berekenen met de formule:   2x R ( totale weerstand van de draad [ heen en terug ]) x I ( de stroom die er maximaal door gat ) ->   U = R x I

bellejt

als je 0.5 mm vierkant gebruikt mag je er 3 ampere doorjagen.Zal voor een loc en zelfs verlichte wagons meer dan voldoende zijn.

http://h-peters.com/cabcur.html


ronaldk

Gewoon 0,50mm2 gebruiken. Dat is voldoende.

Groet Ronald.

Flip


Hallo Michiel :

Draad dikte 1,5 mm²  ? en zekeren met 16 A  ?

Gr Flip
Lenz digital PC sturing

Michiel

Die 16A zekering zal dan weinig werk hebben, wanneer de booster al afschakelt aan 3A. Maar als je 16A wilt zekeren, doe je dat maar. Het kan in elk geval geen kwaad.  ;)

En omgekeerd, als 0,5 mm2 al voldoende is, zal 1,5 mm2 zeker voldoende zijn. Het kan geen kwaad om 1,5 mm2 te gebruiken, en het is makkelijk te vinden in elke bouwmarkt.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

BR-59

Normaal gesproken heeft een meldkabel 'contact' met 1 loc. Zelf heb ik geen loc, die 3A nodig heeft, dus volstaat 0,50 kwadraat mm. Een langere sleep met personenrijtuigen en ingebouwde verlichting zult u moeten meten op stroomverbruik. Ook al gebruikt een LED op zich weinig stroom, veelal gebruikt men strips met meerdere LED's in één rijtuig en dan meerdere rijtuigen.
In de elektriciteitsleer hanteert men als vuistregel: 10A per kwadraat mm en afnemend indien kleiner dan 1 kwadraat mm.
Voor het zekeren kunt u ook eens hier kijken.

ronaldk

@Piet: Je gaat toch N-spoor rijden? Dan zou ik geen 0,50mm2 aan de staven doen. Maar 0,25mm2 is dan voldoende die treintjes nemen niet zoveel vermogen op. Wel zorgen voor dat de draden vanaf de bezetmelder naar de baan zo kort mogelijk zijn.

Groet Ronald.

BR-59

Top aanvulling, Ronald. Mijn uitgangspunt was H0.

Flip


Ik wou gewoon duidelijk maken dat 1,5 mm²  niet nodig is .

Gr

Flip
Lenz digital PC sturing

vyncky

Citaat van: Michiel op 27 mei 2019, 15:02:54 PM


Wanneer je met een gecentraliseerd systeem werkt, en alle spoorsecties met lange draden aansluit, adviseer ik toch om dikkere draad dan 0.14mm2 te gebruiken. Ik denk dan iets in de buurt van 0.25-0.40 mm2 ? Maar dat is geschat met mijn piffometer.


Piet dit raad ik echt af. Probeer de bezetmelders decentraal te zetten. Spoorsecties met lange kabels aansluiten (ook dikke) geeft een antennewerking en spookmeldingen tot gevolgd.  Héél veel problemen mee gehad op mijn baan (2rail DCC stroomdetectie  bezetmelders S88-N Digirails/keijs DR4088)

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)