Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

China test trein die 600 km/h kan rijden

Gestart door modelbaanHO, 25 mei 2019, 16:42:32 PM

Klaas Zondervan

In de hyperloop zie ik persoonlijk niks. Om te beginnen kost het een enorme investering om zo'n grote buis over grote afstanden aan te leggen en die moet dan ook nog eens luchtdicht zijn. En de voorzieningen op de stations om daar weer een normale luchtdruk te krijgen voordat de reizigers kunnen in- of uitstappen. Een ander geldvretend onderdeel is de baan, bij de magneettrein is dat feitelijk een motor die de hele lengte van het traject beslaat.
Ook het leegzuigen van de buis kost veel energie. Het enige voordeel van de hyperloop is dat je een hoge snelheid kunt halen, maar dat gaat ten koste van een (te) grote investering en een hoog energieverbruik.

svvander

Bij Hyperloop spreken ze van bijna luchtledige buizen (+/- 1/1.000 atmosfeer). Dus inderdaad veel lagere weerstand. Maar: het zou niet nuttig zijn voor korte afstanden, ideaal zijn afstanden verder dan 1.000 km.

Er zijn nog andere alternatieven, die veel eenvoudiger zijn (hier ooit aangehaald door Tony Cabus). Een soort systeem waarbij het voertuig zichzelf opwindt en terug afwindt. Alleen was dit in de praktijk niet zo efficient. En qua snelheid nogal problematisch  :o

Een ander systeem, waarvan de ideeën al veel langer bestaan, maar dan vooral voor goederen transport tussen 2 steden, is een soort van transportband tussen steden (in de middenberm van een autostrade geplaatst bijvoorbeeld), dat constant draait tegen heel hoge snelheid. Vergelijk het een beetje met een transportband van valiezen op de luchthaven. Minder verkeer, minder vervuiling... het probleem zit 'm in het draaiende houden van zulke banden. (Ook de energie die hiervoor nodig is, is niet min).

Ditzelfde principe zou kunnen toegepast worden op een autosnelweg. Je rijdt op eigen kracht op een band en deze gaat dan tegen snelheid maal "X". Ook wederom het principe van de snelle banden op de luchthavens.

Maar momenteel blijven we nog dagelijks mooi in een Desiro stelletje op en af rijden, tegen... 80km/u? (als we geluk hebben, topsnelheid mag dan wel 160km/u zijn, maar de meeste trajecten zijn hiervoor gewoon niet voorzien) en stoppen om de 15km aan een stationnetje. België is gewoon veel te klein voor zulke zaken.

Maar mobiliteit is meer dan snelheid... het is vooral het ontlasten van ons veel te druk wegennet. Daarom dat ik het Zwitsers systeem zo knap vindt. Indien je gewoon door moet, rij je met je vrachtwagen op een wagon en hop tegen een gemiddelde snelheid van 140 km/u het land door, terwijl de chauffeur kan uitrusten. Minder file, minder vervuiling, minder ongelukken, minder stukgereden baanvakken... iedereen tevreden.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Klaas Zondervan

Citaat van: svvander op 17 juni 2019, 19:41:58 PM
Maar mobiliteit is meer dan snelheid... het is vooral het ontlasten van ons veel te druk wegennet.
Helemaal mee eens. Maar volgens mij is er meer te doen. Je zou de noodzaak van verplaatsingen kunnen verminderen. Vraag je af waarom mensen op de weg zitten en kijk of het niet een beetje minder kan.

Kris

#18
Hallo,
Wel een kanttekening bij de vermogens , de treinen varieren sterk van lengte en dus aantal passagiers
De eurostar  is een zeer lange trein , in een ver verleden heb ik meermaals de shinkansen genomen en voor zover ik mij herinner waren dit ook grote treinen
Wat meer techische gegevens over de luchtweerstand https://www.researchgate.net/publication/328733747_Energy_Consumption_of_Track-Based_High-Speed_Transportation_Systems_Maglev_Technologies_in_Comparison_with_Steel-Wheel-Rail

Hier kan u zien dat het benodigde vermogen nog sterk stijgt bij het reeds hoge vermogen van een hst van 300 km/h naar 500 km/h

Het vacuüm systeem is in onderzoek (oa door de zwitserse metro ) maar dit is meer een optie voor relatief korte afstanden maar zeer moeilijk voor lange bovengrondse trajecten .

Kris