Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

China test trein die 600 km/h kan rijden

Gestart door modelbaanHO, 25 mei 2019, 16:42:32 PM

modelbaanHO

Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

loebaske

Was de toekomst zo een monorail, maar ja

Nu zal het toekomst zijn?? en minder bevuilend dan een vliegtuig....

Rangeerduivel


Kris

Hallo,
Een hoge snelheidstrein is niet echt milieuvriendelijk, zeer hoog vermogen nodig voor deze hoge snelheden in verhouding tot een gewone trein ,is in de meeste gevallen  vervuilender dan een vliegtuig (zeker als je de electriciteit met fossiele branstoffen opwekt ). De constuctie van de hoge snelheidslijn kost ook enorm veel energie en grondstoffen (cement , staal ...)

PietB

Citaat van: Kris op 13 juni 2019, 20:51:26 PM
Een hoge snelheidstrein is niet echt milieuvriendelijk, zeer hoog vermogen nodig voor deze hoge snelheden in verhouding tot een gewone trein ,is in de meeste gevallen  vervuilender dan een vliegtuig

Geloof dat ze daar in China niet erg mee zullen zitten.
Citaat van: Rangeerduivel op 13 juni 2019, 19:27:53 PM
Nog een kleiner voorruitje! 8) :) :);)
Waarom niet vooruit kijken heeft geen zin, als je in de wetenschap leeft dat er toch niets voor je rijdt of staat.

Tothebeach

#5
Citaat van: Kris op 13 juni 2019, 20:51:26 PM
Hallo,
Een hoge snelheidstrein is niet echt milieuvriendelijk, zeer hoog vermogen nodig voor deze hoge snelheden in verhouding tot een gewone trein ,is in de meeste gevallen  vervuilender dan een vliegtuig (zeker als je de electriciteit met fossiele branstoffen opwekt ). De constuctie van de hoge snelheidslijn kost ook enorm veel energie en grondstoffen (cement , staal ...)

Heb je hiervan onderbouwing/artikelen? Tot nu to lees ik alleen maar het tegenovergestelde. Zeker je laatste opmerking betreffende de constructies snijden natuurlijk geen minder hout, vliegvelden hebben deze constructies ook nodig. En de hogesnelheidstreinen maken voor de stations veelal gebruik van de reeds bestaande infrastructuur.

Groet,
michel

Edit: artikel gevonden: https://www.nrc.nl/nieuws/2018/06/15/de-complexe-milieustrijd-tussen-vliegtuig-en-trein-a1606793
Dit lezende is het absoluut niet zo zwart-wit als je het voorstelt. Sterker in het ergste geval zou het gelijk liggen (maar ook dit is kort door de bocht)

Kris

#6
Beste,
Mijn opmerking was gericht op de hogesnelheidstreinen , niet op de treinen in het algemeen meerdere studies wijzen uit dat het keerpunt tussen vliegtuig en trein rond de 350km/h ligt , het draadje gaat over treinen tot 600 km/h verbruik is kwadratisch met de snelheid.
Een normale trein tot 180-200km/h die zijn sporen met andere treinen deelt en die veel meer cappaciteit heeft is veel groener en zuiniger
Het beton die verwekt zit in een luchthaven is aanzienlijk maar daar gaan een pak meer passagiers  doorheen dan bij een spoorlijn
Ik heb gewerkt voor een fabrikant van prefabelementen voor de HST lijnen, ongelofelijke hoeveelheden beton en staal wordt er gebruikt voor een km hst lijn , kijk maar eens tussen Antwerpen en de Nederlandse grens.
Men wekt de laatste tijd vooral de indruk dat zeer snelle treinen het alternatief zijn voor het vervuilende vliegtuig , het verhaal is iets minder rooskleurig beiden zijn grote vervuilers
Reeds meer dan 10 jaar terug zijn daar artikelen over geschreven

https://www.lowtechmagazine.be/2007/04/vliegtuig-op-wi.html

Kris

Klaas Zondervan

Citaat van: Kris op 15 juni 2019, 00:39:03 AM
....ongelofelijke hoeveelheden beton en staal wordt er gebruikt voor een km hst lijn , kijk maar eens tussen Antwerpen en de Nederlandse grens.
Het grootste deel van dat beton is bedoeld om te zorgen dat die lui in Brasschaat de treinen niet kunnen  zien of horen. Een kilometerslange bovengrondse tunnel, het mafste wat ik ooit heb gezien.

SuSke

Neen Klaas, je ziet dat verkeerd. ;D
Die hoge betonnen muur dient om te vermijden dat de hertjes uit het bos vrolijk over het spoor tot op de autosnelweg zouden kunnen huppelen op daar dan dood gereden te worden.


Maar ondertussen wordt het dak van die nutteloze bovengrondse tunnel gebruikt om zonnepanelen op te zetten en zo groene energie te produceren voor de treinen
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Klaas Zondervan

Oja, en de hertjes die een paar kilometer noordelijker wonen mogen rustig onder de trein lopen? ;D

svvander

Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Tothebeach

@ Kris,
Dank voor je toelichting en je bronnen (daar ging het me eigenlijk om). Wat me opvalt vanuit het artikel dat je aanhaalt, is dat het vermogen van de treinen gigantisch oploopt, maar dat de snelheid nauwelijks toeneemt (De eurostar en de JR 700 Shinkansen (dubbel!)).

Groet,
michel

PietB

Citaat van: Tothebeach op 17 juni 2019, 10:12:33 AM
Wat me opvalt vanuit het artikel dat je aanhaalt, is dat het vermogen van de treinen gigantisch oploopt
Begrijpelijk toch, als je het volgende weet:
De luchtweerstand verhoogt namelijk met het kwadraat van de snelheid, met als gevolg dat het vermogen dat nodig is om een voertuig voort te stuwen, toeneemt met de derde macht van de snelheid.
Gewoon een natuurwet.
Citaat uit het volgende artikel:
https://www.lowtechmagazine.be/2008/10/snelheid.html

gt Piet.

Klaas Zondervan

Dat is ook een van de redenen waarom vliegtuigen op zo'n 10 kilometer hoogte vliegen. Daar is de lucht ijler, dus de weerstand geringer.
Gaat met treinen wat lastiger, een treinspoor op 10 kilometer hoogte zou erg onpraktisch zijn, al was het alleen maar omdat de vliegtuigen daar vliegen. :)

BR-59

Vandaar, dat men voor treinen ook zo druk is voor de hyperloop. Dan kunnen ze door buizen met een zeer lage luchtdruk en is er weer een probleempje opgelost. De treinen dan als magneettreinen uitgevoerd kan mogelijk leiden tot vervoerssnelheden, die de snelheid van vliegtuigen gaat overstijgen.