Roco's productieprocess, of: "wij willen goedkope treintjes in kleine oplages"

Gestart door Michiel, 24 mei 2019, 13:43:55 PM

Michiel

Het onderstaand filmpje vond ik indrukwekkend op het vlak van de techniek dan men gebruikt om onze treintjes te vervaardigen. En dan zitten we te vitten op hoe duur treintjes wel zijn, en hoe belachelijk de minimale oplages zijn wanneer we polsen voor een echt-Belgisch schaal-N locje met een oplage van pakweg 50 (en keek even in eigen boezem);D


groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

doomslu

Hier kan je beter begrijpen waarom de aanmaak van de gietmallen zo extreem duur is.
En de assemblage is uiteraard ook allemaal manueel. Ze hebben één voordeel ten opzicht van ons, als we kleine onderdeeltjes moeten monteren, als er eentje weg springt liggen er nog honderden andere in de doos...  :)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

WVA


loebaske

Eindelijk het begrip wat zoiets gaat kosten en hopelijk lezen velen dit ook, voor er maar één stuk op de markt ligt gaan er velen uren werk vooraf,   er is niet alleen één spuitmatrijs nodig, maar meerdere matrijsen en een vonk erosie machien kost centen, is met alles zo het geval, laat je één T-shirt drukken, dan is dat +/- 250€, meerdere is delen door het aantal van de kosten van aanmaak >>1000 T-shirts 2.5€ !!!!

bollen neus

Hopelijk zal er hier dan iets minder "geklaag en gezaag" zijn over modellen die "O zo duur" zijn. Ikzelf zeg altijd ge moet maar eens een bestaand model veranderen en/of verbouwen, hoeveel uren het je kost en hoeveel materiaal je er ook echt voor nodig hebt. Als je 5 euro vraagt per uur om een O model te vervuilen zeggen ze dat ge nen dief zijt terwijl ge iemand laat komen "buiten tijd" (natuurlijk zo zwart als kolen om te betalen) om te schilderen en/of te behangen je direct een 20,00 à 25,00 eurookes kwijt bent per uur. Maar tja bij een "hobby" MAG" het nooit "iets" kosten nietwaar?
En dit is in het filmke dan nog geen duur personeel hé...............
Den Eric.

55erke

Citaat van: bollen neus
En dit is in het filmke dan nog geen duur personeel hé...............
Den Eric.
/quote]

Waarom denk je dat ?


bollen neus

Weet je dat er op de Canarische eilanden geen kanarie te vinden is?
Op de Maagden elanden het zelfde liedje, ook geen kanarie te vinden.
Kan je nog volgen? 8)
Den Eric.

Gerolf

Citaat van: bollen neus op 24 mei 2019, 21:36:57 PM
Weet je dat er op de Canarische eilanden geen kanarie te vinden is?
Op de Maagden elanden het zelfde liedje, ook geen kanarie te vinden.

;D  ;D  ;D
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Peter

CiteerWeet je dat er op de Canarische eilanden geen kanarie te vinden is?
Op de Maagden elanden het zelfde liedje, ook geen kanarie te vinden.

Maar in Antwerpen wel Antwerpse handjes  ;D ;D ;D
Met vriendelijke groeten
Peter

Johnnytrein

groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

nmbssncb

Citaat van: Michiel op 24 mei 2019, 13:43:55 PM
Het onderstaand filmpje vond ik indrukwekkend op het vlak van de techniek dan men gebruikt om onze treintjes te vervaardigen. En dan zitten we te vitten op hoe duur treintjes wel zijn, en hoe belachelijk de minimale oplages zijn wanneer we polsen voor een echt-Belgisch schaal-N locje met een oplage van pakweg 50 (en keek even in eigen boezem);D



Geen testrit aan het einde van de productielijn?

Willy
nmbs < Willy > sncb
===============

Rangeerduivel

Citaat van: doomslu op 24 mei 2019, 14:03:02 PM
Hier kan je beter begrijpen waarom de aanmaak van de gietmallen zo extreem duur is.

Klopt, en om dit nog beter te begrijpen het volgende; Deel 2

https://www.youtube.com/watch?v=sRnj9HSQ6sM

Citaat van: nmbssncb op 25 mei 2019, 11:57:20 AM
Geen testrit aan het einde van de productielijn?

Willy

Blijkbaar hebben ze reden om nogal zeker van hun stuk te zijn....er worden er maar weinig uit de doos gehaald die niet werken...

;)

Peter

Met testritten hebben de wielen gebruikssporen, en er zijn klanten die dat model dan niet willen, want het eerste dat er nog altijd velen doen is het model omdraaien en...naar het loopvlak van de wielen kijken
Met vriendelijke groeten
Peter

Klaas Zondervan

Dat lijkt me nogal sterk. Ik heb eens een filmpje van Märklin gezien hoe ze een loc een proefrit lieten rijden op een achtvormig baantje. De loc rijdt dan een keer linksom en een keer rechtsom en komt 2 keer over de kruising. Ik kan me niet voorstellen dat je van 1 zo'n rondje gebruikssporen ziet.

Kautenbach