NMBS Reeks 64

Gestart door Peter, 19 mei 2019, 12:03:49 PM

Michiel

#45
Ja Dirk, dat is een heel triest beeld van de betrokken dienst binnen de NMBS-SNCB. Maar ik snap iets niet. Het model dat je zou willen maken trekt toch van geen kanten op het echte model: 32 keer kleiner, zonder dieselmotor of operationele stuurposten,... De verschillen lijken me toch evident dat je niet nog eens extra "fouten" moet introduceren. Men kan een originele 59 toch makkellijke onderscheiden van een schaalmodel: welke is nu de echte.... eeeeeuuuhhhhmmm  ::)

En dan stel ik me ook de vraag of de huidige NMBS de "rechten" heeft overgenomen van de oorpronkelijke NMSB na zoveel statuutswijzigingen. De NMBS heeft zich toch nooit bekommerd om archief en behoud van cultureel of technologisch erfgoed. Overname van reproductierechten op vergane glorie is niet meteen waar men bij de statuutbepaling van de nieuwe NMBS holding zal hebben van wakker gelegen. Wie heeft er in feit nog die "rechten" op reproductie van locomotieven van vóór te tijd van de huidige NMBS Holding?

Het bouwen van een schaalmodel is toch iets heel anders dan valsmunterij of onherkenbaar kopieren van kunstwerken of merkproducten. Ik snap het hele verhaal eigenlijk niet.  :-\
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Dirky

Ik weet het ook niet Michiel. Het is wel zo dat men bij B-rail beweert dat we toestemming moeten hebben om een schaalmodel te commercialiseren. Dat heb ik zwart op wit. Maar als je dan de toestemming vraagt loopt het op een sisser uit.
Bij mij was het zo dat de persoon die ik moest aanschrijven de bevoegdheid NIET had ????. Ik werd doorverwezen naar een ander persoon die dus wel degelijk kan schrijven want hij publiceert boekjes, maar die te lui of te lomp was om mij een antwoord te sturen. Later vernam ik via een zeer goeie vriend dat men nog steeds "iemand" moest aanstellen om de toelatingen te verlenen/verkopen. Ook die trein is voor mij dus te laat gekomen...

Beeld je dat eens in in de wereld van de private bedrijven...  :(

Michiel

#47
Als je deze pagina doorleest, zijn er toch een paar merkwaardige vermelding. Om er eentje te noemen: intellectueel eigendomsrecht op modellen kunnen maximaal 25 jaar duren (maximaal 5 keer 5 jaar mits explicite verlenging van termijn). Wanneer werd het type 201 geproduceerd, en produceerde de huidige NMBS-holding het type 201?

https://economie.fgov.be/nl/themas/intellectuele-eigendom/tekeningen-en-modellen
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Herwig

#48
>  Een bedrijf dat eerst een eenmanszaak was, dan een Pvba/Bvba en later een NV werd, behoudt normaliter zijn rechten & plichten uit het verleden.  't Zou anders nogal onpraktisch zijn.
't Is kersen met krieken vergelijken, maar mogen we veronderstellen dat de huidige NMBS grotendeels de lasten & baten uit het verleden
meedraagt, of niet ?  Dus oude ontwerpen van bijvoorbeeld een  reeks 64  of een andere antieke loc zouden zo nog steeds volle eigendom zijn van de NMBS.    Dit klopt niet meer indien er een bankroet was, ooit.   Dan neemt men slechts over wat men wenst en niet wat men niet wil hebben,          (te) eenvoudig gesteld.

>  C. I. W. L. - modelrijtuigen   ( ter vergelijking )  :                                                 
In MSM 190 vind je een artikel over Amati die in overleg met   "C. I. W. L. -Diffusion"   het schaal 1-slaaprijtuig heeft uitgebracht.   Het oogmerk van deze  "Diffusion"  is de oudere merken, rechten, logo's, database & archieven van de  C. I. W. L.  te vertegenwoordigen en te controleren.
Hoeveel Euro's hierbij over-en-weer gaan is MSM  "on the record"  blijkbaar niet medegedeeld .......

Michiel

Ik blijf het merkwaardig vinden. Men zou geen model mogen maken van een vb een locomotief. Dus ook geen foto trekken van een locomotief, want dat is ook een afbeelding op schaal. Geen tekening maken van een locomotief, want dat is ook een afbeelding... Geen fotos maken van een auto, een strijkbout, een tandenbortsel...? Ik snap nog niet welk "intelectueel eigendomsrecht" er in gedrang komt, en wie er voorbehoud kan inroepen... op welke basis?

Maar ik denk dat we best terug gaan naar onderwerp, want dit glijdt teveel af in oeverloos gekwebbel (vooral van mij): NMBS reeks 64. ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Herwig

#50
Reeks 64:
Slechts een half dozijn échte reeks 64-locs  +  te weinig kleurvarianten  +  de productiekosten  +  de factuur voor de NMBS-rechten  +  te weinig liefhebbers voor een eventueel model....dit wil vermoedelijk zeggen:   géén  type211/reeks64  als toekomstig MSM/VBV-actiemodel, tot nader order ?

[  strikt persoonlijk zou 'k zo'n   type 211   wel plezant en interessant vinden, naast het type 210-gewoon (KMB en VBV) en
   210-proto (VBV en Roco) en type 212 (Roco)  ]

rgp

@Dirky,

1° In het verleden heb ik een plan gevraagd van de schildering van HLE 27: 50 euro voor een A3 ! Ik heb vriendelijk bedankt.
2° Het is een drama als je iets moet bekomen en ik kan het weten: ze zitten juist boven mij !  Ikzelf heb een plan van een kast gevraagd en zelfs via "de bevoegde dienst" niets kunnen bekomen.

@ Michiel
1° Je mag gerust een lokomotief exact nabouwen, alleen mag je hem niet commercialiseren !  Dit om te voorkomen dat men een drol van een model zou maken wat slechte publiciteit is.
2° NMBS is geen uitzondering, ook SNCF, CIWL, SHELL, ..... hanteren dezelfde politiek: om iets te commercialiseren moet je betalen.  En het speelt geen rol in welke schaal. En is in mijn ogen logisch dat je minstens de toestemming moet vragen en krijgen en het productierijp model zou moeten voorleggen.

Roland

Peter

Moet er dan voor het maken van een kap dan ook toelating gevraagd worden. Of hebben al degen die die resin kappen (en andere) er ook voor moeten betalen want een kap is nog steeds GEEN lok, nietwaar??
Met vriendelijke groeten
Peter

loco

Willy Bonge heeft de productie van zijn kappen nooit gecommercialiseerd. Hij heeft ze steeds gemaakt voor eigen plezier. Daarvoor heb je geen toelating nodig. Op vraag kon je bij Willy wel een kopie krijgen en die kappen goot hij aanvankelijk af in epoxy en later in polyurethaan. Hij heeft hier nooit reclame voor gemaakt. Dat was voor hem een heel bewuste keuze. Hij heeft zich nooit vragen gesteld over licenties en rechten. Alleen was hij op zijn hoede voor de belastingen. Voor zover ik mij kan herinneren heeft Willy nooit een 64 gemaakt.
Ook van anderen zoals Antoin De Winter, HDB, RR, GVM en EV kan ik mij niet herinneren dat zij ooit een diesel reeks 64 hebben gemaakt. Ik kan me ook niet herinneren dat zij zich zorgen maakten om licenties, toelatingen en wat dan ook. Als ze zich zorgen maakte, dan was het gewoonlijk over de mogelijk belastingdiensten die mee zouden kijken. MTE verkocht kappen van Antoin De Winter en na zijn overlijden deden ze het een tijdje verder in eigen beheer. Hobby Verborgh haalde zijn kappen waar hij ze kon krijgen (kopen). Serge van Hobby Verborgh maakte zich ook geen zorgen over toelatingen edm.
Ik denk dat MTE een kap van de 64 verkocht. En die kwam dan waarschijnlijk van Antoin De Winter (zaliger).
Misschien waren er nog aanbieders van een reeks 64 , maar dat kan ik mij niet herinneren.
Ik denk dat die commotie rond rechten vooral de laatste decennia is ontstaan. Sommigen wilden alleenrecht en vroegen dit dan aan de NMBS, Infrabel, Siemens, Bombardier, ... enz. Ik kan mij alleen herinneren dat dit alleenrecht om ze in model te produceren alleen afdwingbaar was voor de M6 rijtuigen die uitgebracht zijn door Classix. Hiervoor hbben  LSM en Classix een prijs moeten betalen. Ik heb onlangs nog gevraagd naar de status van dit dossier (proces) tijdens een toevallig gesprek met LSM, maar eigenlijk interesseert mij dit niet (meer).

rgp

Hallo,

Zoals Loco zegt is het ontstaan in de jaren 90 van vorige eeuw: het is de CIWL en SHELL die toen veto's hebben gesteld om rijtuigen/wagons zonder hun respectievelijke toelating te produceren.
Rivarossi heeft in die periode een tijdje geen CIWL-rijtuigen geproduceerd.

Roland