Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

NMBS Reeks 64

Gestart door Peter, 19 mei 2019, 12:03:49 PM

Peter

Stomme vraag eigenlijk.
Ik zie in die lijst een hele reeks 84 staan van LSM .??
Wist niet dat die dat gemaakt hadden
Met vriendelijke groeten
Peter

stoomlokje

Die moeten er OOIT nog komen ( in 2050  zeker  ? ) . >:( >:( >:( >:(
LSM heeft nog geen enkele geproduceerd , en zal dat in de toekomst waarschijnlijk ook niet doen.( te kleine oplagen voor hun)  :-\
Met die lijst probeerden zij de rechten voor productie te claimen , zodat een ander ze niet zou kunnen maken. >:(

Rangeerduivel

#32
Citaat van: Peter op 27 mei 2019, 14:48:52 PM
Stomme vraag eigenlijk.
Ik zie in die lijst een hele reeks 84 staan van LSM .??
Wist niet dat die dat gemaakt hadden

Ja net zoals een hele lijst van Goover models.... ::)
Daar staan tenminste nog foto's (van een tekening) bij...

;)

Citaat van: stoomlokje op 27 mei 2019, 15:03:33 PM
Met die lijst probeerden zij de rechten voor productie te claimen , zodat een ander ze niet zou kunnen maken. >:(

Ik heb geen (lees niets) verstand van marketing, maar ik vraag mij wel af, als ze niet van plan zijn het ooit uit te brengen, waarom moeten zij dan het produktierecht vrijwaren?
Of is het hun enkel om ons budget te doen...? :-\

loebaske


LS  :D :D :D :D ze gingen de reeks 73/74/82 uitbrengen....wie is er mee gaan lopen >>>Piko
Veel bla bla bij LS

bellejt

herinner dat er nog eentje was die alleen recht wou maar ondertussen reeds verdwenen.In Belgie bestaat geen exclusiviteit op nmbs modellen en hopelijk doet piko zo voort dat er nog andere modellen komen.Of VBV waar ik ondertussen toch al de bud heb besteld. Heeft maar 2 jaartjes zagen gekost aan papa VBV zijn oren :)

PeterVG

Citaat van: bellejt op 27 mei 2019, 17:07:57 PM
In Belgie bestaat geen exclusiviteit op nmbs modellen

Helaas wel.
De producenten moeten een akkoord sluiten met de spoorwegen. Het is zelfs zo dat bepaalde modellen niet kunnen uitgebracht worden omdat een andere producent de rechten bij NMBS heritage heeft vastgelegd.

bellejt


Herwig

En heeft er dan mogelijk reeds een producent de rechten op de reeks 64-diesel (zie titel van dit rubriekje) onderhandeld & vastgelegd met de NMBS ?

Rangeerduivel

Citaat van: Herwig op 27 mei 2019, 18:42:22 PM
En heeft er dan mogelijk reeds een producent de rechten op de reeks 64-diesel (zie titel van dit rubriekje) onderhandeld & vastgelegd met de NMBS ?

Dat is mogelijk Herwig,
Maar de ware reden van het niet verschijnen van dit model is volgens mij te zoeken in het te weinige productieaantal.
Hooguit 2 versies, en zoals meestal is hier het sop weer de kool niet waard...

;)

Peter

Eigenlijk schandalige houding van de rechten vast te leggen enkel en alleen om de konkurentie dwars te zitten.
Zeker als je, waarschijnlijk, zelf niet van plan bent dat model uittebrengen.
Met vriendelijke groeten
Peter

SuSke

Dat is de harde wereld van het "zaken doen", Peter en ja daar zijn de consumenten de klos van.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Peter

Blijkbaar is dat dan alleen hier in Belgie want bv. in Duitsland maakt Piko, Fleischmann, Roco, Märklin enz; gewoon modellen die
ze willen. De enige uitzondering daar is dat bv. een lok met Märklin reklame enkel door Märklin gemaakt mag worden en een met bv, zoals op onderstaande foto een lok met Roco sponsering enkel door Roco mag gemaakt worden.

DSCN1923-2 by Peter Verlooy, on Flickr
Met vriendelijke groeten
Peter

Herwig

#42
Zou het kunnen dat er toch een paragraafje in dergelijk contract met de NMBS terug te vinden is dat de vastgelegde (re)productierechten
beperkt in tijd ?

Met andere woorden, als er binnen een bepaalde periode niks van komt, dat de rechten automatisch opnieuw te negotiëren zijn, ook door andere kandidaat-producenten ? Zoiets kan toch bezwaarlijk als  'eeuwigdurend'   gelden, in deze zogenaamd vrije economische tijden .
Anders zou dat inderdaad als een soort handels-obstructie kunnen worden beschouwd.

Dirky

Rechten... laat me niet lachen!

Voor enkele jaren heb ik gesmeekt om "toestemming" te krijgen – mits de nodige betalingen – om een reeks 59 voor spoor 1 te bouwen. Ik heb zowat 20 emails verstuurd omdat "de juiste persoon" nooit via telefoon kon bereikt worden en geen enkele van die sukkels heeft me ooit antwoord gestuurd. Wat ze (enkele medewerkers) ondertussen wel doen is boekskes uitgeven waarin foto's uit het NMBS-archief te zien zijn en waarvoor ze zelf gegarandeerd geen cent betaald hebben!

Ik heb dan maar aan een vriend-advocaat gevraagd welk risico ik loop en het antwoord was vrij simpel. Zorg ervoor dat je model NIET juist is en dan heb je iets uitgebracht dat sterk lijkt op hun locomotief. (beetje in de zin van de opzettelijke fout in valsmunterij)

De plannen, waarvoor ik 400€ zou moeten betaald hebben, heb ik vanwege hun "niet antwoorden" dus ook niet gekocht, en mijn model, waar nu trouwens actief aan verdergewerkt wordt, zal dus effectief zeeeeer sterk lijken op een 59 maar daar de uitvoering gebaseerd is op fotomateriaal en enkele schaarse schetsen niet echt een juiste 59 zijn.

Ooit al afgevraagd waarom een nieuw model toch altijd een beetje verkeerd is?

eve

Citaat van: Dirky op 28 mei 2019, 08:22:26 AM
Rechten... laat me niet lachen!

Voor enkele jaren heb ik gesmeekt om "toestemming" te krijgen – mits de nodige betalingen – om een reeks 59 voor spoor 1 te bouwen. Ik heb zowat 20 emails verstuurd omdat "de juiste persoon" nooit via telefoon kon bereikt worden en geen enkele van die sukkels heeft me ooit antwoord gestuurd. Wat ze (enkele medewerkers) ondertussen wel doen is boekskes uitgeven waarin foto's uit het NMBS-archief te zien zijn en waarvoor ze zelf gegarandeerd geen cent betaald hebben!

Ik heb dan maar aan een vriend-advocaat gevraagd welk risico ik loop en het antwoord was vrij simpel. Zorg ervoor dat je model NIET juist is en dan heb je iets uitgebracht dat sterk lijkt op hun locomotief. (beetje in de zin van de opzettelijke fout in valsmunterij)

De plannen, waarvoor ik 400€ zou moeten betaald hebben, heb ik vanwege hun "niet antwoorden" dus ook niet gekocht, en mijn model, waar nu trouwens actief aan verdergewerkt wordt, zal dus effectief zeeeeer sterk lijken op een 59 maar daar de uitvoering gebaseerd is op fotomateriaal en enkele schaarse schetsen niet echt een juiste 59 zijn.

Ooit al afgevraagd waarom een nieuw model toch altijd een beetje verkeerd is?


Treurige realiteit (NMBS-SNCB-houding) met een schitterende oplossing.
Mvg, Erik.