Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Verlichting stuurstand LSModels

Gestart door Rangeerduivel, 18 mei 2019, 18:12:28 PM

Rangeerduivel

Beste forummers;

Bij aanschaf van een 1357 (eerste versie van de 13 LSModels) heb ik ook een V4.0 gewone 8pins decoder aangeschaft.
Bij aanschaf van een set I11 met stuurstand een V4.0 funktiedecoder (21pins) aangeschaft.
Op de locprogrammer bij Amsac werden beide decoders van het adres 1357 voorzien en getest waaruit blijkt dat alles perfect samenwerkt.
Doch bij thuiskomst merk ik dat de verlichting van de stuurstand niet werkt (1/2 seconde en dan niets meer) terwijl de verlichting van de loc perfect werkt.
Nochtans wanneer ik beide op mijn MultiMaus aansluit werkt alles zoals het hoort, en hetzelfde systeem bij een 1845 met M6 werkt ook perfect op de Ecos
Dus heb ik een vermoeden dat de oorzaak van het niet werken ergens aan een instelling ligt...
Heeft iemand een idee of beter, hoe los ik het op ?

;)

pandur

Rudi ,
In de ECoS kan je nooit 2 dezelfde adressen hebben,
gebruik daarom een multi tractie adres (DCC Verbundadresse)  CV19
Eric
NMBS-DB / H0 2rail DCC - ABC / ECoS II 4.2.10 / ECo Boost /MC II / LokPro 5.2.2 (2.7.9)

pandur

#2
Wanneer een ECoS een (Fx) decoder V4 detecteert met een adres dat reeds in zijn bestanden zit ,
zal hij automatisch een nieuw adres aan deze toeschrijven
Eric
NMBS-DB / H0 2rail DCC - ABC / ECoS II 4.2.10 / ECo Boost /MC II / LokPro 5.2.2 (2.7.9)

Klaas Zondervan

Er zitten geen twee dezelfde adressen in de Ecos,  er zitten in de trein een locdecoder en een functiedecoder met hetzelfde adres. En dat kan zonder meer.

Rangeerduivel

#4
Om misverstanden te vermijden aan diegenen die willen en kunnen helpen;
Zie mijn volgende posts aub niet als discussie, maar in vragende vorm!

1) wat gebeurt er in CV 19? (ik ben nu niet op mijn treinkamer en kan dus voor 't ogenblik niets uitproberen), is dat de CV voor lange adressen?
2) zoniet, hoe lees je in de Ecos een lang adres? een kort adres is CV1, dat wist ik al...
Ik heb om die reden beide korte adressen  in CV1-waarde 13 gegeven maar dat blijkt ook niets uit te halen.
Om bvb dubbeltractie met loc 1357 te rijden moet ik dan wel het (aut. toegewezen) adres van de funktiedecoder kennen.
3) Zoals eerder gemeld; bij mijn 1845 werkt dit zelfde systeem wel...en ook met een 2737 met M4 Os.kar ook
Citaat van: Klaas Zondervan op 18 mei 2019, 19:04:01 PM
Er zitten geen twee dezelfde adressen in de Ecos,  er zitten in de trein een locdecoder en een functiedecoder met hetzelfde adres. En dat kan zonder meer.
4) Ik heb een dubbeltractie van 2 x HLR77** met beiden hetzelfde adres en dat werkt perfect.
Die twee dezelfde adressen zijn er wel ingevoerd met een MultiMaus en het gaat over oude ( V2.0?) sounddecoders, daar zat die optie van automatische toewijzing nog niet in dacht ik...of toch? :-\

Klaas Zondervan

Ik kan het even niet meer volgens. Eerst vertel je dat beide decoders zijn ingesteld op adres 1357 en nu vertel je dat het adres automatisch wordt toegewezen. Wat is het nou?


Rangeerduivel

#6
Citaat van: pandur op 18 mei 2019, 19:02:49 PM
Wanneer een ECoS een (Fx) decoder detecteert met een adres dat reeds in zijn bestanden zit ,
zal hij automatisch een nieuw adres aan deze toeschrijven
Eric
Klaas,

Zoals uit citaat hierboven blijkt is het Pandur die beweert dat een adres automatisch wordt toegewezen en dat geloof ik inderdaad, dat zijn dan adressen boven 1000
Ikzelf heb reeds meerdere malen met de MultiMaus het adres 1357 ingevoerd en dat brengt geen zoden aan de (moer ;D)dijk...
En laat dat nu juist mijn probleem zijn, ik weet niet hoe ik een lang adres uitlees met de Ecos, anders ware het misschien al opgelost.
Je kan moeilijk een dubbeltractie aangaan met een adres dat je kent(1357) en een adres dat je niet kent (10??)
Nogmaals, rare is dat wanneer we bij Amsac op het programmeerspoor proberen, het wel werkt.

;)

Klaas Zondervan

Welke decoders heb je dan? Kennen die ook het M4 protocol (mfx)?
Je kan ze toch ook als DCC programmeren? Dan heb je het adres zelf in de hand.

bellejt

mss eens duidelijk alles bekijken : de v4 locdecoder kan zich mss wel aanmelden als het een M4 is.De V4 FX (functiedecoder ) kan dit NIET.De ecos kan hem dus ook geen adres toewijzen.Beide decoders op hetzelfde lange adres werkt perfekt in de ecos.Heb hier zo de CFL set rijden met de GAR wagens waar een FX decoder inzit op hetzelfde adres als de loc.
Mss eens de handleiding van de FX lezen :


The LokPilot Fx V4.0 can also be operated with a LokSound V4.0 and a LokPilot V4.0 decoder: Therefore it´s possible to e.g. install a LokSound V4.0 decoder into the loco of a trainset and equip the control car with a LokPilot Fx V4.0. Provided they have the same address, the decoders will act absolutely identical. The identical CV arrangement makes the synchronisation of both decoders easier


Rangeerduivel

Citaat van: bellejt op 18 mei 2019, 22:21:57 PM
The LokPilot Fx V4.0 can also be operated with a LokSound V4.0 and a LokPilot V4.0 decoder: Therefore it´s possible to e.g. install a LokSound V4.0 decoder into the loco of a trainset and equip the control car with a LokPilot Fx V4.0. Provided they have the same address, the decoders will act absolutely identical. The identical CV arrangement makes the synchronisation of both decoders easier

Dat is nu net wat ik gedaan heb, alleen schreef ik het in het Nederlands....
Maar het werkt in dit geval niet!

;)

Break302

De Fx V4 decoders hebben wel Railcom aan boord, en laat het nu juist Railcom zijn die graag de adressen veranderd

Jos

Rangeerduivel

#11
Citaat van: Klaas Zondervan op 18 mei 2019, 20:48:43 PM
Welke decoders heb je dan? Kennen die ook het M4 protocol (mfx)?
Je kan ze toch ook als DCC programmeren? Dan heb je het adres zelf in de hand.

Zoals ik al zei heb ik beide decoders met de multimaus adres 1357 proberen geven, maar dat gaat niet,
Tenminste ik kan niet zien welk adres de FX decoder effectief heeft.
Citaat van: Break302 op 19 mei 2019, 16:14:29 PM
De Fx V4 decoders hebben wel Railcom aan boord, en laat het nu juist Railcom zijn die graag de adressen verandert
En zolang niemand mij vertelt hoe ik met de Ecos een lang adres uitlees (ik vind daar niets over in de handleiding...) kan ik ook niet proberen beide decoders in dubbeltractie te zetten

::)

Rangeerduivel

#12
Vanavond nog eens een poging wagen op de locprogrammer;
Beide het adres 1357 geven, M4 en Railcom uitschakelen zodat ik de invoer in de Ecos volledig zelf in de hand heb.

Railcom en M4 hebben voordelen maar ook nadelen;
Railcom zorgt in dit geval voor de eerder vermelde problemen,
M4 zorgt er voor dat het een eeuwigheid duurt vooraleer een loc zich met Railcom aanmeldt, terwijl dit zonder M4 een fractie van een paar seconden bedraagt!

;)

ceuleer

Dat zelf aanmelden op de Ecos heb ik ook uitgezet Rudy, voor thuis gebruik is het nutteloos.
Gewoon 1 keer de loc in de bibliotheek ingeven, en nooit geen problemen meer.
Het komt wel in orde zo te zien.  ;)

Rangeerduivel

#14
Dank zij de inzet van de locprogrammer en [een nog half verdoofde (*)] Olivier werkt de verlichting van de 1357 met LSM I11 stuurstand nu perfect! :P
Bedankt aan allen die hier hebben meegedacht...

;)
(*)
Dit zorgde wel voor een grote verlorenloop van kostbare vloeistof allerhande bij het trappist-drinken!  ;D ;D ;D
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwid4pSxwKziAhWSb1AKHRUcDc4QFjAAegQIARAB&url=http%3A%2F%2Fwww.tandarts.be%2Fpatienteninfo%2Fbehandelingen%2Fverdoving&usg=AOvVaw0lQTwBhH-ljjYBN7tfMAiG