Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Meters voor bij de voeding(en)

Gestart door Robrecht, 17 mei 2019, 16:39:06 PM

Robrecht

Hoi allemaal

Ik heb onlangs in een draadje, of op een site van één van de leden, een foto gezien waarop enkele schakelaars te zien waren naast enkele digitale schermpjes met daarop het stroomverbruik (en voltage?) van elke voeding. De voedingen zaten aan de andere kant netjes verstopt.
Ik dacht "dat moet ik onthouden", maar zoals dat gaat... ben ik toch vergeten waar het net stond, en welke materialen gebruikt werden.
Alles wat ik vandaag nog vond waren analoge metertjes (die enkel werken voor wisselstroom dacht ik?), ik zoek iets voor gelijkstroom, en liefst digitaal  8)

Verder vraag ik me ook af wat een goed punt is om alles te meten? Ik heb een voeding met DC output, die dan naar digitale puls wordt omgezet door een Arduino motor shield. Dus... voor het shield een meter voor DC, of er na een meter voor AC? of hoe meet je die digitale puls?  :-[ :-\
H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...

Klaas Zondervan

Citaat van: BrainFeeder op 17 mei 2019, 16:39:06 PM
Alles wat ik vandaag nog vond waren analoge metertjes (die enkel werken voor wisselstroom dacht ik?), ik zoek iets voor gelijkstroom, en liefst digitaal  8)
Er zijn analoge meters voor wisselstroom en voor gelijkstroom. En ook digitale meters voor wisselstroom en voor gelijkstroom. En sommige meters kunnen  zelfs beide meten

CiteerDus... voor het shield een meter voor DC, of er na een meter voor AC? of hoe meet je die digitale puls?  :-[ :-\
De digitale stroom is een soort wisselstroom, maar geen gewone wisselstroom. Met een gewone meter kun je die niet correct meten. Dan moet je een meter nemen die true-RMS meet.

Maar waarom zou je dat allemaal willen meten? De stroom voor en na het shield is in principe gelijk.

Robrecht

Ik zou niet er voor en er na gaan meten :) het lijkt me handig om het totaal verbruik te kunnen zien.
Ik twijfel ook nog om een regelbare spanningsbron te gebruiken, dan is het ook handig om te zien wat de input is.
En wat het stroomverbruik op de baan betreft denk ik eraan om kwetsbare punten parallel aan te sluiten op de centrale (zolang dat interessant blijft zonder booster en extra voeding) met het idee dat op de rest gewoon kan gereden worden bij een ontsporing/kortsluiting. Een metertje kan me het verbruik van elk deel laten zien.

Nu, ik ben maar aan het brainstormen over efficiënt energiebeheer  ;) als het een dom idee is mag je het ook zeggen...
H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...

Klaas Zondervan

Het meten van het totaal verbruik is handig. Niet vanwege energiebeheer, want wat wil je daarmee bereiken? Treinen stilzetten als de elektriciteitscentrale niet genoeg kan leveren voor jouw spoorbaan?  :) Het enige nut wat ik er in zie is dat je dan weet of je apparatuur niet wordt overbelast.
Een regelbare spanningsbron lijkt me overbodig. Bij digitaal heb je een vaste spanning op de baan . Die kies je eenmaal en dan laat je het zo.
De baan opdelen in sectie die je kan loskoppelen is inderdaad handig. Bij een storing vind je zo makkelijk waar de fout zit.

Robrecht

Hoi

Dus opdelen in secties, meten per sectie maakt niet uit, als het daarbinnen stil valt weet je ook waar het probleem zit..
En een metertje aan de voeding om het totaal verbruik te meten zodat we in de gaten kunnen houden dat de boel niet overbelast.

Bedankt voor de tips Klaas ;) Ik neem het zeker mee op in mijn plannen.

H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...

bellejt

die metertjes kosten amper wat bij ali.DC metertjes en stroommetertjes:

linkje

Robrecht

Citaat van: bellejt op 20 mei 2019, 17:21:40 PM
die metertjes kosten amper wat bij ali.DC metertjes en stroommetertjes:


Inderdaad die dingen die ik al gezien had. Bedankt voor het linkje!
H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...

PietB

Dit is ook een makkelijke manier van meten en weergeven.

https://nl.aliexpress.com/item/32814017487.html


grt Piet.

Robrecht

Is dat het zelfde metertje als bellejt me doorgaf, het ziet er zo wel uit. In elk geval ook bedankt PietB.

H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...

Waterman

Maar dat zijn weer gelijkstroommetertjes en ik dacht eigenlijk ook te meten tussen mijn centrale en de aansluiting op de rails (hoewel het dus blijkbaar niet uitmaakt of ik voor of na de centrale meet?)

Citaat van: Klaas Zondervan op 17 mei 2019, 17:00:20 PM
Citaat van: BrainFeeder op 17 mei 2019, 16:39:06 PM

Dus... voor het shield een meter voor DC, of er na een meter voor AC? of hoe meet je die digitale puls?  :-[ :-\
De digitale stroom is een soort wisselstroom, maar geen gewone wisselstroom. Met een gewone meter kun je die niet correct meten. Dan moet je een meter nemen die true-RMS meet.


En zo een AC true-rms metertje kan ik toch niet onmiddellijk vinden...  ???

Robrecht

Citaat van: Waterman op 21 mei 2019, 10:16:28 AM
Maar dat zijn weer gelijkstroommetertjes en ik dacht eigenlijk ook te meten tussen mijn centrale en de aansluiting op de rails (hoewel het dus blijkbaar niet uitmaakt of ik voor of na de centrale meet?)

Citaat van: Klaas Zondervan op 17 mei 2019, 17:00:20 PM
Citaat van: BrainFeeder op 17 mei 2019, 16:39:06 PM

Dus... voor het shield een meter voor DC, of er na een meter voor AC? of hoe meet je die digitale puls?  :-[ :-\
De digitale stroom is een soort wisselstroom, maar geen gewone wisselstroom. Met een gewone meter kun je die niet correct meten. Dan moet je een meter nemen die true-RMS meet.


En zo een AC true-rms metertje kan ik toch niet onmiddellijk vinden...  ???

Nee, toch niet op de Ali site, en als ze het daar al niet hebben  ::)
Ik had ook het idee om sommige (of alle) DCC secties uit te meten. Blijkbaar is het niet meteen nodig.

Misschien dat via de Arduino wel uit te lezen is hoeveel stroom het geheel vraagt en die waarde kan dan op een display gezet worden. Ben niet zeker... maar aangezien de software ook een 'verbruik'-indicatie heeft moet het wel mogelijk zijn.

Ik had wel al wat sensors gekocht om te experimenteren met bezetmelding, misschien dat ik op die manier ook wel een hele sectie kan gaan meten in plaats van elk (spoor)blok(sectie)?
H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...

Peter

zijn die metertjes dus bruikbaar tussen bv. mijn Intellibox en de railaansluiting?
Met vriendelijke groeten
Peter

raf

If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Klaas Zondervan

Dat idee in de encyclopedie van beneluxspoor is met toestemming overgenomen van mijn website.
Op dezelfde manier kun je ook digitale stroom meten. Alleen verlies je dan door de brugcel ongeveer 1,4V aan digitale spanning.

Robrecht

Citaat van: raf op 21 mei 2019, 12:35:35 PM
gepikt bij de buren

https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Digitale_spanning_meten
Ik heb via de buren nog wat verder gezocht. Er bestaat een doe-het-zelf manier om toch tussen centrale/booster en sporen te meten.
http://www.circuitous.ca/DCCammeter10.html
Dan hebben we enkel nog een digitale DC volt meter nodig (zoals die hier in het begin gelinkt werden door bellejt en PietB).

Iemand daar al ervaring mee?
H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...