wat is dit ?

Gestart door 59erke, 14 mei 2019, 20:24:17 PM

59erke

Momenteel al een paar dagen bezig aan het proberen een defecte lok terug leven in te blazen.
Nu heb ik gemerkt dat er op het printje een soort spoeltje is afgebroken.

Op de foto ligt het rechts van de inscriptie C5 en het zat oorspronkelijk boven het ander ronde dingetje (R5).
Ik zou kunnen proberen dit terug te solderen maar ik zie maar 1 draadje terwijl op de print er 2 soldeerpunten zijn.
Kan ik de punten overbruggen of is dit 'spoeltje' een noodzakelijk iets ? Zoja wat is het en door wat kan ik het vervangen ?
Indien het niet lukt is mijn enige optie een volledig nieuw printje aan te kopen.

20190514_201537[1] by 59erke, on Flickr
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Klaas Zondervan

Op de foto kan ik het niet heel goed zien, maar het lijkt er op dat de twee spoeltjes L1 en L2 samen met C5 voor de ontstoring van de motor zorgen. Kijk eens waar de verbindingen verder naar toe gaan. Als ze bij de motor terechtkomen dan kun je die twee soldeerpunten doorverbinden en dan zal hij weer gaan.

Michiel

Zoals Klaas zegt, het zwarte ronde dingetje dat kapot is, is L2: een van beide ontstoorspoelen van de motor. Je kan inderdaad de twee soldeerpunten met de resten van de de afgebroken spoel doorverbinden. De motor zal dan terug werken.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

59erke

Aandrijfstangetjes vervangen en defect spoeltje overbrugd met als resultaat dat de lok weer perfect in orde is en kan afgevinkt worden van het To Do lijstje  :)

Merci voor de hulp Michiel en Klaas
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan