Spanwerk PB messing modelbouw

Gestart door Peter, 14 mei 2019, 12:51:58 PM

Peter

Mijn nieuwste aanwinst
Spanwerken van Paul Bellon voor bij mijn station Antwerpen Linkeroever  alsook bij Hoboken Polder.
Oei, oei, wat heb ik me aan de hand gedaan. Als ik de uitleg en de ets setjes eens bekijk breekt het angstzweet me langs alle kanten uit.
Maar het moet en zal me wel lukken (hoop ik ;))

Spanwerk by Peter Verlooy, on Flickr
Met vriendelijke groeten
Peter

loco

Peter, je zou deze set kunnen solderen zoals de echten, maar je zou ze evengoed kunnen lijmen zonder zichtbare lijmsporen achter te laten. Ik heb onlangs een GCI pakwagen van PB gemonteerd en het model is even sterk gebouwd als een gesoldeerd model. Het zal niet uit elkaar vallen als je ernaar kijkt of laat rijden. En wie laat nu een model uit zijn handen vallen?
Gebruik daarvoor secondelijm. Drie soorten komen in aanmerking. Gel, gewone (klassieke) en supersnelle secondelijm (zap). Breng de lijm nooit rechtstreeks aan behalve de supersnelle zap. Gebruik steeds een draadje of een kopspeldje en gebruik steeds zo weinig mogelijk lijm. Dat laatste is wel belangrijk. De supersnelle secondelijm is interessant omdat het onmiddellijk in alle kleine hoekjes en kantjes kruip. En dat mag je zeer letterlijk nemen, want als je het model slecht vastneemt terwijl je deze lijm gebruikt, dan plakken je vingers direct vast aan het model. Dus even opletten en zeer zuinig zijn. Het voordeel van secondelijm is dat je bij problemen alles kunt oplossen in aceton en daarna opnieuw kunt beginnen. Succes.

modèlisme

 

vyncky

He Peter,

Die heb ik ook nog liggen!

Gewoon aan beginnen, en niet te veel angst hebben. Ik heb de stap met de seinen ook gezet en vindt met messing werken ondertussen leuk. ;)

Jij kan fijn werken, dus moet dit ook wel lukken!  ;)

@ Paul, ik heb je foto zichtbaar gemaakt.



Succes!

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

just4fun

Wat spant dit spantoestel in 't echte spoorweggebeuren eigenlijk op?
De bekabeling tussen seinhuis en wissels en seinen?
Paul

vyncky

Citaat van: just4fun op 22 mei 2019, 12:50:01 PM
Wat spant dit spantoestel in 't echte spoorweggebeuren eigenlijk op?
De bekabeling tussen seinhuis en wissels en seinen?
Paul

Paul,

inderdaad! Wordt vooral gebruikt bij langere afstanden (paar 100'en meters).



Station Kalmthout-oudheidkundige kring Kalmthout

Op de foto rechts zie je ze staan. Ze zijn wit geschilderd. Het seinhuis ligt achter de fotograaf, ik schat op een 100m afstand. Deze zijn bedoeld voor de seinen/wissels aan de andere kant van het station.

Yannick


Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)