Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Plots geen stroom op peco wissel

Gestart door 59erke, 12 mei 2019, 15:28:41 PM

59erke

Even een vraagje in de groep gooien hopend op een positief antwoord.

Ik heb hier een probleem met een Peco SL-E389 wissel, deze heeft altijd goed gewerkt maar nu valt elke lok op de wissel stil.
Er is geen sprake van kortsluiting maar gewoon stroomuitval.

De wissel is volgende onderstaand schema aangesloten
                                 ____ B
                       A____/____ C

Via punt A krijgt de wissel spanning van de voorgaande rails, op punten B en C zijn beide rails geïsoleerd.

Wanneer ik 1 van de rails van B de isolatie weghaal rijdt de lok over de wissel naar spoor B , en idem wanneer ik dit doe bij spoor C.
Maar als ik beide isolatiestukjes weglaat dan krijg ik automatisch kortsluiting als de wissel van positie veranderd (wat ook logisch is)
Iemand een oplossing ?
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Gerolf

Ik meen me te herinneren dat de wisseltongen stroom krijgen door het aandrukken tegen de rail. Is dat het probleem ?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Dirkh

rails een goed poetsen aan de binnenkant van de wisseltongen. Als die geen goed contact maken krijg je dat probleem. Vorige week ook op de forumbaan bij de opstelsporen, even de rails gepoetst en probleem was opgelost. Soms ook komen de scharnierpunten wat los waardoor het middenstuk geen stroom krijgt.


59erke

Rails zijn goed gepoetst, dus ik denk niet dat daar het probleem ligt. Heb juist alles nog een gepoetst met glasvezelstift en ook met wasbenzine zonder resultaat.
Ik heb ook nog eens extra geduwd tegen de tongen om contact te verzekeren doch zonder resultaat
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

59erke

Probleem lijkt opgelost. Ik weet niet wat de oorzaak was maar de voorgaande wissel bleek dit probleem ineens ook te hebben en de probleemwissel werkte terug perfect. Dus de voorgaande wissel ook eventjes gereinigd en momenteel geen problemen meer.

dus hout vasthouden en hopen dat het hiermee opgelost is...
Merci voor de tips
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan