Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Solderen aan railstaaf

Gestart door Belgaboy, 10 mei 2019, 21:17:45 PM

Belgaboy

 Na het baanplan eindelijk tijd om te bouwen en ben al direct een probleem tegengekomen...
Blijkt dat het soldeersel niet hecht aan de railstaaf. Moet ik de rails eerst met iets behandelen op plaatsen waar ik wil solderen?

Mvg
Patrick
ESU ECoS 2.1, iTrain.

SuSke

De rail een klein beetje opruwen helpt altijd. Een goed vloeimiddel gebruiken en een hete soldeerbout. Je draadje vooraf vertinnen en ook de plek op de rail.
Normaal mag nieuwzilver geen probleem zijn om te solderen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Michiel

Het hangt af werk merk rails je wilt solderen. vb Peco gaat vanzelf, GT-Gleis en Fleischmann solderen ook heel gemakkelijk. Maar Minitrix is een uitdaging, Arnold rails ken ik niet, maar vermoed dat het ook uiterst moeilijk is. Zoals Frans zegt, schoon krabben, eventueel met een schuurpapiertje of vijl opruwen, ontvetten en een vloeimiddel gebruiken. Eerst enkel de railstaaf voorsolderen, dan de draad voorsolderen, en dan pas de beide delen aan elkaar solderen. Een hete bout en kort en kordaat solderen, voordat de bielzen wegsmelten. Minitrix solderen is een hele klus.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

krispy

Wat ook goed helpt is loodhoudende tin gebruiken (van voor het loodvrij tijdperk ) want de loodvrije is heel afhankelijk van zen samenstelling ivm temperatuur
Loodhoudende tin in samengebruik van flux zou moeten lukken
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

Klaas Zondervan


59erke

Rails instrijken met een beetje vloeimiddel en onmiddellijk het reeds vertinde draadje vast solderen.
Meestal is het zelfs niet nodig extra soldeertin toe te voegen.

Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Herwig

#6
'k was op dit draadje terechtgekomen, gelokt door de titel    "solderen op railstaaf"  , want dit onderwerp is niet schaalgebonden.

"...Welke rails zijn het ? ..."
Merk van sporen :        Fleischmann - N  ?
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,29085.msg423605.html#msg423605           « Reactie #25

Rangeerduivel

#7
Het enige probleem is de rail warm genoeg krijgen,
een truukje daarvoor is;
Wil je links/of onder van de rail solderen, maak met je soldeerbout rechts/of boven kontakt met de rail zodat de hitte door de rail moet om het soldeer te doen smelten = hechting gegarandeerd!
Als je harskernsoldeer gebruikt is flux niet afgeraden maar wel overbodig.
Voorvertinnen van de draad is wel een must.
De bielzen...tja, dat is een ander paar mouwen...
Feit is, hoe zwaarder je soldeerbout hoe vlugger de verhitting en hoe minder kans dat je biels (tijd hebben om te) smelten 8)
De hitte door het materiaal laten gaan geldt trouwens niet enkel voor rails maar in feite voor (bijna) alle solderingen :P

;)


Belgaboy

Citaat van: Herwig op 10 mei 2019, 22:54:00 PM
'k was op dit draadje terechtgekomen, gelokt door de titel    "solderen op railstaaf"  , want dit onderwerp is niet schaalgebonden.

"...Welke rails zijn het ? ..."
Merk van sporen :        Fleischmann - N  ?
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,29085.msg423605.html#msg423605           « Reactie #25

Het zijn inderdaad de Fleischmann N maar dan zonder bedding.

Patrick
ESU ECoS 2.1, iTrain.

Klaas Zondervan

Weet iemand wat voor metaal dat is?
Vreemd dat fabrikanten dat nooit vermelden.

Michiel

Inderdaad merkwaardig dat fabrikanten niets zeggen over uit welke legering hun spoorstaven zijn gemaakt.

Betreffende de Fleischmann-N sporen zonder bedding: Dat zijn dus de Roco-N sporen die Fleischmann heeft overgenomen. En iets zegt me in m'n achterhoofd dat Roco en Minitrix hetzelfde sporenassortiment gebruikten. En in dat geval zijn die sporen inderdaad erg moeilijk soldeerbaar. Maar zeker weten doe ik het niet.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

BR-59

Goedemorgen,

Ik weet niet of het wat toevoegt, maar ik werk Märklin k-rail en deze soldeer ik met S-39 als vloeimiddel en 99/1 tin/koper soldeer. Ik gebruik een Weller 25W soldeerbout. Ik heb voor deze rail verschillende soorten soldeer en vloeimiddelen uitgeprobeerd op een stuk rail. Deze heeft vervolgens 3 maanden buiten gelegen in weer en wind, omdat ik had gelezen, dat als je vloeimiddelen gebruikt de rail gaat roesten. Na het solderen heb de rail gewassen met een afwasmiddel.
Na de 3 maanden buiten was er geen roest te vinden op de rail.
Märklin gebruikt staal met een extra legering erover. Dus de verhalen over roesten van de railstaven zijn in mijn ogen 'broodje aap'.
Ik weet dat ze in Hamburg een soldeer gebruiken, die 97/3 is. Maar ik weet niet, welk vloeimiddel ze gebruiken.