Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Rijtuigen NMBS schaal O

Gestart door bollen neus, 09 mei 2019, 13:07:33 PM

Metpetergaathetbeter

#15
Citaat van: Kris op 11 mei 2019, 13:03:04 PM
Hallo,
De tekeningen van een M2 zijn grotendeels klaar , ik heb al eens wat onderdelen van het onderstel vervaardigd, De markt voor spoor nul is zeer klein , ik zie niet vlug dat iemand Belgische passagierswagons zal vervaardigen , wel een prachtige schaal voor zelfbouw
https://www.flickr.com/gp/157750788@N08/7SmW4R
https://www.flickr.com/gp/157750788@N08/Z5G7up
Kris

Kris ik weet niet of je de M2 eerste generatie of de latere generatie; maar bij die laatste waren onderaan de kast van de wagons verstevigingsbalken gesitueerd(onderbroken bij de deuren), ik vond ze niet terug op jouw tekening, enkel even melden voor je erin vliegt ! Ze zijn ook zichbaar(balk waarop 49911 staat) bij die groene M2 wagon https://www.flickr.com/photos/157750788@N08/36471181416/in/photostream/ groeten Peter ;)

bollen neus

Kijk, als ik schrijf  "Aveekes" wil dat over het algemeen zeggen "het boeitme genennolmeer" dus in feite brengt het ook niet niets meer op om "slimme" (beterwetende) mensen te willen uithangen . Want das niets meer dan het ei uit nen mens zijn gat vragen om in feite niets mee zelf te doen.
Den Eric.

Rangeerduivel

Citaat van: bollen neus op 12 mei 2019, 19:09:19 PM
Kijk, als ik schrijf  "Aveekes" wil dat over het algemeen zeggen "het boeitme genennolmeer"

Niet iedereen kan jouw codetaal uit het hoofd kennen hé Eric! ::)

;)

modèlisme

De volledige reeks GCI's zijn verkrijgbaar in schaal O en verkoopbaar.
Ik heb ook de ex Pruisische rijtuigen klaar in schaal O, maar ik heb nog geen in elkaar gesoldeerd, dus heb ik geen bouwbeschrijving.
Ben van plan eventueel de M3 in schaal O te laten etsen. ( als er vraag naar is ).
Ik heb ooit een  M2 in schaal O laten etsen, maar nog niet in elkaar gesoldeerd, dus geen bouwbeschrijving.
De hele serie Brössels en AR46 zijn ook verkrijgbaar in schaal O.
Inlichtingen bij pb Messing Modelbouw. ( info@pb-messingmodelbouw.com ).
 

bollen neus

Paul,
Ik zend je een mail via jou persoonlijk e-mail.
Den Eric

Michiel

Paul,

zijn GCI rijtuigenkits in schaal N een optie? Of is het kwasie onmogelijk om dit in N te produceren? Ik zou heel erg geïnteresserd zijn.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

modèlisme

Hello Michiel,
De GCI's in schaal N werden mij nog gevraagd, maar ik twijfel als ik nog wat meer aanvraag ervoor krijg, begin ik er misschien aan.
Daar het een dubbele etsing is ( 2 x reliëf langs voorzijde ) is de kostprijs duurder dan een gewone etsing en moeilijk uit te voeren, maar het is mogelijk en daarom twijfel ik.
Ook in Wallonië heeft men mij er naar gevraagd, dus misschien dus binnen kort?
Met vriendelijke groeten,
Paul.
 

modèlisme

Iedereen vraagt mij wat ik zoal heb in schaal O.
Maar een bestelling komt er nooit.

Ik heb een zestal goederenwagens in schaal O, reeds tentoongesteld op de tentoonstelling te leuven.
Ik heb ook al de Brössels en de AR46 in alle uitvoeringen in schaal O.
Ik heb verschillende de draisine's in schaal O.
Al de GCI's  ( 3 bagagewagens en 7 personenwagens GCI ) in schaal O.
De reeks 18, 608, 601, type 50, type 51,type 59,  type 18, type 17(19), diesel 230.
Ooit heb ik laten etsen een M2 in schaal O. ( nog niet gebouwd )

Alleen type 18 en diesel 230 is uitverkocht in schaal O. Van het type 17 (19 ) heb ik nog 5 exemplaar.

Op stapel staat het oude type 18 met vierkante schouw, ombouw type 58 en type 94.

Ik heb ook vele onderdelen in messing om Duitse locs om te bouwen in Belgische locs.

Paul.

 

J.VERELST

Hallo, betreft  de Belgische wagens spoor 0,de M4 wagens waarvan sprake waren kasten die gegoten werden door Van de Velde,waarvan er nog een aantal in mijn bezit zijn(en ook scheef trekken) en door mij en mijn broer Vincent gemonteerd werden op onderstellen en afgewerkt.Dezelfde Van de Velde heeft ook het gietwerk gedaan voor de Type 16 die in Mechelen in het speelgoed museum staat en daar verkeerdelijk als Hermann beschouwd wordt.Het gaat namelijk over het gietwerk van Van de Velde en al de rest was eigen samenbouw ,motoren van Hermann(vandaar!!) panto's vanSommerfeldt, buffers ven Kesselbouwer etc, al de rest is van onze hand. Deze werden echter van binnenuit met metalen L profielen beveiligd tegen trekken,Zelf heb ik nog een gelijkaardige T16 in bezit en nog een 4tal kasten om deze te zijner tijd te kunnen afbouwen of verkopen met motoren van Hermann .
Betreft andere producties van wagens van onze hand : de K1 rijtuigen in metaal opnieuw gebouwd door ons op basis van oude DGH kasten ,met verende buffers van Guillermet en wielen van, Rivarossi.Hiervan werden er een30tal gebouwd op basis van de oude plans van CAM.Ook van deze zijn er nog een 40tal ter beschikking om af gebouwd te worden of als ruwe kasten verkocht te worden voor de liefhebber van zelf bouw.Bijpassende spaakwielen ex DGH zijn nog voldoende in voorraad.Voor liefhebbers zijn er ook nog enkele duizenden!aspotlagers voor goederenw
Verder van onze hand werden er 23 Type  in metaal gebouwd .

Grote stomer

Beste Jacques

Ik las uw bericht ivm de K1 rijtuigen.  Hiervoor heb ik eventueel wel interesse.  Ik hou van zelfbouw dus ik zou ze dan eventueel zelf verder afbouwen.
Kan u mij enkele foto's doorsturen?

Vriendelijke groeten
 

Minerva

Beste Jacques,

Alvast bedankt om uw persoonlijke mailbox even te checken via " Mijn berichten " ( in de tabs naast index )

Thx!

vrg
Hans

argilla

Citaat van: Michiel op 11 mei 2019, 19:12:46 PM
Om nog maar een idee op te werpen:
is zelfbouw in groep geen oplossing? Een aantal modelbouwers, clubs, die samen een aantal eenheden van een rijtuig bouwen; de een is goed in 3d-printen, de ander in etsen, een ander in het spuitwerk, know-how samen leggen, ... Samen werken om samen een reeks modellen te bouwen in een onhaalbare schaal als commercieel product. Men spaart de werkuren uit, want het is hobbywerk, en dat scheelt een slok op de borrel.


dat is een goed idee van dat 3D printing ......het overwegen waard met andere bouwers ?
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

FREMO e.V. - afd België

HEJ, Gute Tag, Hello, Bom Dia, Hallo, Saida,

Wat je hier voorstelt is in de praktijk al van toepassing.

Er bestaat een groep van 0-spoorders die modellen maken in beperkte hoeveelheden, en soms worden deze aan '''het bekende publiek/insiders''' te koop aangeboden in bouwdozen.

Echter men moet in deze groep aanvaard worden, anders vis je achter het net.

Nu moet ik ook vaststellen, dat het de laatste tijd muisstil is geworden, kan ook de invloed zijn van de huidige algemene toestand.

Persoonlijk, maak ik een model van scratch, als ik dit model zie binnen de bestaande collectie.

Mvg
Onafhankelijk machinist (Stoom enkel + Compound).

Instructeur/Lesgever in Europa enkel.

rgp

#28
Herman,

Deze zinnen zijn bullshit: "Er bestaat een groep van 0-spoorders die modellen maken in beperkte hoeveelheden, en soms worden deze aan '''het bekende publiek/insiders''' te koop aangeboden in bouwdozen. Echter men moet in deze groep aanvaard worden, anders vis je achter het net." als je doelt op 0-Forum vzw !

Je bent ooit lid geweest en hebt vrijwillig je lidmaatschap opgezegd.

Al de modellen die ontwikkeld werden, zijn ontwikkeld voor de leden van 0-Forum vzw en om ervan te "genieten" diende je enkel lidgeld te betalen, zijnde 30 euro in die tijd.  En sinds 2016 heb je zeker geen aanvraag tot lidmaatschap ingediend !

Maar dankzij onder andere zo een commentaren zal 0-Forum vzw op 31/12/2021 ophouden te bestaan, dus de plaats is vrij om over te nemen.

0-Forum vzw is in vereffening op dit ogenblik.

Roland

argilla

Citaat van: rgp op 29 november 2021, 11:11:50 AM
Herman,

Deze zinnen zijn bullshit: "Er bestaat een groep van 0-spoorders die modellen maken in beperkte hoeveelheden, en soms worden deze aan '''het bekende publiek/insiders''' te koop aangeboden in bouwdozen. Echter men moet in deze groep aanvaard worden, anders vis je achter het net." als je doelt op 0-Forum vzw !

Je bent ooit lid geweest en hebt vrijwillig je lidmaatschap opgezegd.

Al de modellen die ontwikkeld werden, zijn ontwikkeld voor de leden van 0-Forum vzw en om ervan te "genieten" diende je enkel lidgeld te betalen, zijnde 30 euro in die tijd.  En sinds 2016 heb je zeker geen aanvraag tot lidmaatschap ingediend !

Maar dankzij onder andere zo een commentaren zal 0-Forum vzw op 31/12/2021 ophouden te bestaan, dus de plaats is vrij om over te nemen.

0-Forum vzw is in vereffening op dit ogenblik.

Roland


heel spijtig want wilde vragen om lid te worden. Leek mij de beste keuze om "te leren bouwen in schaal 0" . Maar ik dacht dat er nog iemand lid was vanuit Laakdal niet ?
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15