Rijtuigen NMBS schaal O

Gestart door bollen neus, 09 mei 2019, 13:07:33 PM

bollen neus

Is er ergens weet van rijtuigen van de NMBS die gemaakt zijn in schaal O ? 
Den Eric.

rgp

Eric,

1° 40 jaar geleden heeft Verelst in Turnhout (winkel bestaat niet meer) M4B uitgebracht in resin.  Heb een drietal jaren drie stuks aangeboden gekregen.  Goed voor de vuilbak (scheef en kromgetrokken)

2° De Fa Hermann Zwitserland (bestaat niet meer sinds dec2018) heeft ooit I6 uitgebracht.

3° MTE heeft ooit B-Resto, CIWL restaurant een K4 (deze 2 laatste op Elettren-basis) gebouwd alsook een aantal LAL (look-a-like) op lIMA-basis

Voor de rest: persoonlijke constructies:
*M2B in ongeschilderde versie
*ikzelf heb 2 I5 en een B-resto in ruwbouw en een I4A (op LIMA-basis), alsook een drafttekening van een MU
*Donderbussen van Lenz

Roland

Michiel

Treinshop Olaerts had een paar jaar geleden type K rijtuigen in schaal 0 aangekondigd, dacht ik.
MTE leverde omgeschilderde donderbussen van Lenz... ooit
GooverModels had de M2 aangekondigd, maar niet dus.
Ook Schnellenkamp had M2 rijtuigen aangekondigd, maar of het ooit iets is geworden, geen idee.
PBMessingModelbouw zou iets met GCI doen in schaal 0 in 2020,... dacht ik...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

bollen neus

Dank voor de snelle reacties en antwoorden. Dus niet veel soeps te vinden . Zoek richting M1, M2 en eventueel I4 rijtuig meer tijdperk 3.
Den Eric.

Peter

Je kan altijd proberen ze zelf te maken.
Ik meen me te herinneren dat  forumlid Loco (Peter) uitstekend bezig is/was met een GCI rijtuig te bouwen in schaal 0
ook Chris maakt prachtige modellen zelf al ben ik niet zeker of het spoor 0 of 1 is
Met vriendelijke groeten
Peter

Michiel

#5
Je zou ook eens een prospectieronde kunnen houden voor vb M2-rijtuigen, om te beginnen enkel tweede klasse om makkelijker aan een aantal stuks te komen. Eens polsen bij kandidaat-producenten wat hun voorwaarden zijn (ik denk vb aan PbMessingModelbouw, Dynimo, Lenz, Olaerts,...). Een dan eens polsen bij de hobbyisten hoe de interesse is. Gezien het totaal gebrek aan enig Belgisch rijtuigmaterieel in schaal 0, lijkt me de kans redelijk dat er potentieel is.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

bollen neus

Das geen slecht idee Michiel. Had ook al eens voorstel gedaan om NMBS model van MSM in schaal O te laten maken in plaats van steeds "dezelfde diesels in Ho". Zowel dat dit eens kan  voor N rijders mijn gedacht maar tja "wie ben ik"? (inderdaad Den Eric) En dan moet je ook bij dezelfde leveranciers gaan kloppen . 8)
Den Eric.

Michiel

De MSM-acties zijn H0, voor de populariteit en een lager financieel risico, wat begrijpelijk is. Andere schalen vallen onherroeplijk uit de boot.

Je zal ook publiek moeten los weken. Hier op het forum zit maar een fractie van het potentieel publiek. Dus:
- clubs aanschrijven om te zien of er interesse is.
- een artikeltje  in MSM met je intenties.
Samen week het hopelijk voldoende reacties los om een fabrikant over de streep te trekken. Luc heeft meer ervaring met dit soort werk (MSM-acties), en adviezen ivm de financiele structuur om een dergelijk project te kunnen opstarten (voorinschrijving en degelijke).
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Kris

Hallo,
De tekeningen van een M2 zijn grotendeels klaar , ik heb al eens wat onderdelen van het onderstel vervaardigd, De markt voor spoor nul is zeer klein , ik zie niet vlug dat iemand Belgische passagierswagons zal vervaardigen , wel een prachtige schaal voor zelfbouw

https://www.flickr.com/gp/157750788@N08/7SmW4R
https://www.flickr.com/gp/157750788@N08/Z5G7up


Kris

bollen neus

Hallo,
En dan om met de deur in huis te vallen, een prijs voor M1 of M2 stuurstand model met verlichting van 450,00 tot 495,00 euro das dus niet haalbaar? Dat zijn dus prijzen à là KISS. Maar als je als eventuele koper dan zoiets voorstelt lachen ze jou vierkant uit en das dan de andere kant van de medaille nietwaar? Ge hebt 3 kanten aan een medaille een voorkant, een achterkant en de ronde zijkant.
Den Eric.

Kris

Hallo,
Voor bedragen boven de 400€ zal je niet veel kopers vinden, voor de zeer kleine oplages kan je voor dit bedrag geen commerciele afgewerkte serie maken , vandaar dat er enkel zelfbouw overblijft, dit is ook de charme van de schaal .
Kris

bollen neus

Hallo,
Het was dus een vraag waard maar zal het hierbij dus maar laten. 8)
Tot zover de bijdrage van ondergetekende.
Aveekes.
Den Eric.

Peter

Eric, de afzetmarkt van Kiss of KM1 enz is oneindig veel groter dat merkt hier in Belgie voor een M2 rijtuig.
Dus hoe kleiner de oplage hoe hoger de prijs, zeker in geval van een serie model
Dus zoals Kris zegt  Zelbouw of eventueel (als je een producent zou vinden) in bouwpakket
Met vriendelijke groeten
Peter

Michiel

Om nog maar een idee op te werpen:
is zelfbouw in groep geen oplossing? Een aantal modelbouwers, clubs, die samen een aantal eenheden van een rijtuig bouwen; de een is goed in 3d-printen, de ander in etsen, een ander in het spuitwerk, know-how samen leggen, ... Samen werken om samen een reeks modellen te bouwen in een onhaalbare schaal als commercieel product. Men spaart de werkuren uit, want het is hobbywerk, en dat scheelt een slok op de borrel.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ACFI

Tot eind jaren vijftig kan je nog altijd Preussische Abteilwagen laten bollen bij de NMBS.

DIe werden pas overbodig bij het invoeren van de M2 en het afschaffen van vele lijnen.

ACFI