Nieuws:

Nu in MSM 249 PRAKTIJK: Beladen van ouderwetse goederenwagens: buizen en langsliggers * Terminus: de baan, deel 4

Hoofdmenu

demonteerbare kraan

Gestart door hobbyist, 19 september 2006, 22:33:20 PM

hobbyist

Toen ik deze middag langs de andere kant van het station in Mol reed zag ik dat op hun terrein ( tegenover het station achter de busstelplaats) een demonteerbare kraan was geplaatst over een spoor. Daar onder stond een wagon met twee witte bakken ( ik vermoed dat het generatoren waren) Wie kan daar meer over vertellen. spijtig kan ik tijdens mijn werk geen digitale camera meenemen.

ERVIN

Hoi hobbyist,die kraan staat daar om het kernafval dat van Frankrijk komt te lossen, verleden week vrijdag zijn ze deze rommel om 05.00u in de morgen,en met een grote politiemacht,aan het laden geweest op enkele vrachtwagens die het gevaarlijk afval naar Dessel hebben gereden.

Die wagon die er nu nog staat is geen generatorwagon,maar een wagon waar het kernafval heeft ingezeten,als je goed hebt gekeken zie je aan de buitenkant een stralingsmeter hangen,die stond vrijdag nog volledig in het rood,als die meter in het groene gebied staat,pas dan mag hij terug vertrekken.
Als je wil neem ik hier morgen wel eens enkele foto's van,als ze mij dan maar niet oppakken voor spionage ofzo.[:D]

hobbyist

Ik denk niet dat je op dat terrein geraakt. Je kan het wel fotograferen vanaf straat. Maar hoe gevaarlijk is die straling voor de omgeving en de reizigers die op het perron staan. Dus na een tijdje wordt die kraan daar wwer afgebroken en verplaatst naar een andere locatie.

ERVIN

Ik heb enkele foto's genomen vanop een afstand, het was idd niet mogelijk om er vlakbij te komen, hier zie je de kraan en de wagon.





Er is nog duidelijk straling aanwezig, we hebben eens een brief gehad van de gemeente waarin men zei dat het absoluut geen kwaad kon, ik heb hier natuurlijk mijn twijfels over??
Ja ja het is goed wonen in de stille kempen???[:(]



Nu hebben jullie eens een idee hoe het er allemaal uitziet.
Die kraan word ??n van de dagen afgebroken,de wagon moet blijven staan tot de stralingsmeter terug in het groene gedeelte staat,verleden keer heeft hij hier zo'n 3 weken gestaan.

C.B.

Volgens mij is het geen stralingsmeter, maar een aanduiding in hoeverre de handrem is aangedraaid of in lossingsstand staat.
Groetjes.
Claudio.

trainfreak

citaat:
Geplaatst door Re460

Volgens mij is het geen stralingsmeter, maar een aanduiding in hoeverre de handrem is aangedraaid of in lossingsstand staat.


Daar ziet het er inderdaad naar uit.
In de hoeken naast die pijl staat er telkens iets geschreven, weet je wat er daar stond Ervin?
Spoorse groeten
Dimitri

C.B.

De Duitse opschriften:
L?sen: loszetten
anziehen: vastzetten. (aandraaien)

Ook zo respectievelijk voor de Franse opschriften:
desserre - serre
Groetjes.
Claudio.

Jurgen

Hehe, en Ervin dacht dat hij daar ondertussen langs alle kanten radioactief bestraald was.
Ik denk niet dat men dat zo zichtbaar zou maken dat er zoveel straling vrijkwam. [:D]
Volgens mij is het dus ook gewoon een aanduiding voor de rem. [;)]
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

13erke

Whoo , radioactieve 41'igers...[:o)]

ERVIN

Amaai dan hebben ze mij weer goed liggen gehad[:I],en dan moet je weten dat ik dat aan een treinbestuurder heb gevraagd wat die meter eigenlijk betekende,sorry h? mannen,wist ik dus niet[:I][:I],bedankt voor de info.[;)]

Kedeng Kedeng

Ja tis goed wonen in de stille kempen h? [;)],
Sorry Ervin maar als ik dit hier lees heb ik is goed gelachen [:o)].

Gerolf

Die treinbestuurder heeft dus een geslaagde grap uitgehaald [:D] [:D]
.. iets zegt me dat Erwin niet zijn eerste slachtofer was, en waarschijnlijk ook niet de laatste.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Havoc

citaat:
zie je aan de buitenkant een stralingsmeter hangen,die stond vrijdag nog volledig in het rood,als die meter in het groene gebied staat,pas dan mag hij terug vertrekken.


Klopt eigenlijk wel: als het groen is, dan bolt hij vanzelf weer weg...
Met vakantie voor onbepaalde duur.

hobbyist

Ik vind het eigelijk wel raar dat men de handrem op die plaats zou zetten. Bestaan er dan nog van die types wagons waar uitzonderingen worden gemaakt. Als ik goed zie hebben deze wagons draaistellen. Hoe werken dan de remmen. Ik ben er niet zeker van omdat de foto niet alles laat zien, maar volgens mij hebben deze wagens meerdere draaistellen.

Havoc

Die wagens hebben zeker draaistellen gezien de lading (99% lood of het scheelt niet veel).

Ik denk dat dit aangeeft hoeveel druk er nog in het reservoir is voor de rem. Als zo'n wagen lang stilstaat, dan lekt die langzaam weg. Zolang de druk nog in het rode gebied staat ben je zeker dat de rem nog opstaat.
Met vakantie voor onbepaalde duur.