Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

De 7e minibaantjeswedstrijd en de 4e dioramawedstrijd

Gestart door doomslu, 04 mei 2019, 20:20:15 PM

SuSke

Citaat van: Havoc op 01 juni 2019, 20:46:48 PM
Zo te lezen gaan er niet veel baantjes te zien zijn.

Niets of niemand houd je tegen Johan. Gewoon even laten zien wat je "kunnen" is
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Havoc

Suske, ik ben na dikweg 40 jaar eens echt begonnen aan een baan. En dan nog iets dat ik al die jaren nooit voor mogelijk gehouden zou hebben. Dit lange weekend het gezaagde hout gaan halen en beginnen monteren. Maar opnieuw, niets dat hier interesse voor is, ik ga niet de moeite doen om zelfs hier een foto ervan te plaatsen. Het is echt schandalig: er ligt teveel spoor, er gaan treinen op rijden en scenery gaat het minste van mijn zorgen zijn. Niet de schaal waar ik al 40 jaar materiaal voor bijeen spaar. Geen elektrostatisch gras, te krappe bochten, materiaal van allerlei landen en tijdperken, teveel materiaal voor de baan, te groot materiaal voor de baan, niks vervuild en nog andere hoofdzonden. AGGEMORLEUTET!
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Havoc

Citaat van: Ronald op 02 juni 2019, 17:44:36 PM
Lekker zure reactie weer...... is het al zover? Duurt nog meer dan een jaar eer het evenement gehouden wordt. Misschien een beetje geduld hebben? ::)

Zuur? Neen, gewoon een vaststelling. De tittel is "minibaantjes en dioramawedstrijd" en er komen enkel reacties voor diorama's. Waarom is de opmerking dat er niet veel interesse is voor baantjes dan zuur te noemen? Ik hoop enkel dat er wat reacties van die kant komen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

doomslu

Ik hoop ook dat de minibaantjeswedstrijd niet aan interesse inboet door de dioramawedstrijd.
Doch, ik denk het niet. Ik hoop van ganser harte op een massale deelname aan ons 10e 'feest' van de Belgische modelspoorgemeenschap.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Dirky

Citaat van: Havoc op 03 juni 2019, 21:17:56 PM
Suske, ik ben na dikweg 40 jaar eens echt begonnen aan een baan. En dan nog iets dat ik al die jaren nooit voor mogelijk gehouden zou hebben. Dit lange weekend het gezaagde hout gaan halen en beginnen monteren. Maar opnieuw, niets dat hier interesse voor is, ik ga niet de moeite doen om zelfs hier een foto ervan te plaatsen. Het is echt schandalig: er ligt teveel spoor, er gaan treinen op rijden en scenery gaat het minste van mijn zorgen zijn. Niet de schaal waar ik al 40 jaar materiaal voor bijeen spaar. Geen elektrostatisch gras, te krappe bochten, materiaal van allerlei landen en tijdperken, teveel materiaal voor de baan, te groot materiaal voor de baan, niks vervuild en nog andere hoofdzonden. AGGEMORLEUTET!

Ik ken toch wel enkele modelspoorders die hier op het forum aanwezig zijn en die veel plezier beleven aan hun retro-look baantjes met teveel sporen en te weinig realisme maar helaas willen ook zij geen foto's plaatsen omdat, en ik citeer er één iemand van, er hier teveel individuen zijn die zelfs al kritiek hebben als er één pukkel tussen de sporen te zien is. Dit forum is over de jaren heen een elite-forum geworden wat betreft "baantjes"...

Michiel

#20
Dirk, ik ben ervan overtuigd dat de meesten onder ons spontane modelbouw en modelspoor kunnen apprecieren en aanmoedigen. Dat ze respect hebben voor iedere vorm van modelspoorbeleving. Natuurlijk wordt er over details gepraat, omdat dat ook een aspect is van modelbouw: streven naar realisme. Wanneer dit een vorm van elitarisme of arrogantie wordt, dan is dit natuurlijk verkeerd.

Iedereen die dit wilt, kan z'n werk hier tonen. Dat de kraks onder ons dat ook doen, is alleen maar toe te juichen als inspiratie en voorbeeld. Maar iedereen is welkom. Het probleem is dat men erg assertief en zelfzeker moet zijn om eigen werk van meer bescheiden niveau te durven tonen tussen het groot geweld. Ik denk niet om de kritiek, maar omdat men zichzelf meteen gaat onderwaarderen van: wat ik doe is toch niet goed genoeg vergeleken met het werk van de kraks. Zelfcensuur.

Ik apprecieer een pretentieloze modelbaan, met verhaal er rond van hoe, wie wat en waarom, en moedig iedereen aan om te delen met fotos, tekst, tekeningen en video wat ie doet. Het avontuur van de weg naar een resultaat is interesanter dan het resultaat op zich. Kijk naar mijn draadje: veel geleuter, veel verhaal van vallen en opstaan, maar weinig concreet modelbouwwerk van noemenswaardig niveau. Het verhaal er rond is dikwijls even boeiend dan het model zelf ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Dirky

Ik verwijt ook niemand, het is gewoon een vaststelling.

Voorbeelden zijn er regelmatig; iemand wil herbeginnen, zet hier zijn spoorplan, en wordt direct afgeknald want teveel spoor, te scherpe bochten, je moet flex gebruiken, je zou to beter DC gebruiken want het oogt realistischer... Bij zo iemand zakt de moed meteen diep in de schoenen en dan stopt het vaak...

en ik blijf erbij, zet op een beurs een spaghetti-baan met teveel van alles en vooral veel lichtjes, en de jeugd die we oh zo graag zouden willen zien modelsporen zal dat het tofste vinden.

Michiel

Ik snap je betoog, Dirk. En onze modelspoorwereld is inderdaad erg gefocust op streven naar realisme. Men moet de realiteit nastreven, als enig criterium van wat mooi, goed, leuk en tof is. En de minibaantjeswedstrijd is daar een exponent van. Wat men vorig jaar toonde was toch heel  indrukwekkend. En om dan als beginneling eens te participeren... inderdaad indrukwekkend die druk om niet af te gaan.

Maar zoals je aangeeft kan modelbouw ook anders ingevuld worden: vb de kinderkijk op een modelbaan, maar waarom geen louter technische baan, of kunstzinnige baan, of totaal absurd minibaantje. Het zou ook moeten kunnen. Het concept volledig opengooien, en niet alleen kwoteren op realisme, maar ook op originaliteit, of misschien de "fun-factor"... (Meet die maar eens objectief... ::) )

Het lijkt me wel een idee om eens over te brainstormen...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

svvander

Zou het misschien een idee zijn om een aparte wedstrijd of nevenklassement op te zetten voor "rookies" (Misschien niet makkelijk om na te gaan, maar je zou kunnen stellen dat mensen die ooit al meegedaan hebben aan de minibaantjeswedstrijd, hiervan worden uitgesloten). Op die manier krijgen (her)beginners een kans om toch hun creaties ook te laten zien. Mij schrikt het persoonlijk ook af om te moeten concurreren tegen mannen met baantjes als die van de 6de minibaantjeswedstrijd. Met alle beste wil van de wereld: al werk ik er dag en nacht aan, 8 maand aan een stuk... ik kan het kwaliteitsniveau van die mannen nooit evenaren... niet technisch en al zeker niet qua vormgeving of beeld.

Ik heb zelf geen ambitie om mee te doen, maar zoals reeds gezegd mij kids wel. Maar ik wil dat ze zich vooral amuseren met het bouwen en met het bezig zijn... een heel andere insteek.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Val-Rikard

Citaat van: svvander op 04 juni 2019, 10:09:59 AM
Zou het misschien een idee zijn om een aparte wedstrijd of nevenklassement op te zetten voor "rookies" (Misschien niet makkelijk om na te gaan, maar je zou kunnen stellen dat mensen die ooit al meegedaan hebben aan de minibaantjeswedstrijd, hiervan worden uitgesloten). Op die manier krijgen (her)beginners een kans om toch hun creaties ook te laten zien. Mij schrikt het persoonlijk ook af om te moeten concurreren tegen mannen met baantjes als die van de 6de minibaantjeswedstrijd. Met alle beste wil van de wereld: al werk ik er dag en nacht aan, 8 maand aan een stuk... ik kan het kwaliteitsniveau van die mannen nooit evenaren... niet technisch en al zeker niet qua vormgeving of beeld.

Ik heb zelf geen ambitie om mee te doen, maar zoals reeds gezegd mij kids wel. Maar ik wil dat ze zich vooral amuseren met het bouwen en met het bezig zijn... een heel andere insteek.

In de sport is het eenvoudiger om met klassementen te werken. In de modelbouw hebben we vandaag geen deftige formulering aan welke criteria een bepaalt niveau zou moeten voldoen.
Dit is de reden waarom het voor sommigen demotiverend werkt. Ik ben het eens dat eens je een bepaald niveau hebt bereikt je in een aangepaste klasse zou moeten starten om de competitie eerlijk te houden. 

Dirky

Er wordt wel gezegd dat deelnemen belangrijker is dan winnen maar als je op voorhand weet dat je geen enkele kans maakt om te winnen is de fun er toch voor een groot deel af.
Persoonlijk vind ik dat de mensen die van zichzelf weten dat ze spelenderwijs in de top3 geraken buiten competitie moeten meedoen zoals Rik nu aangekondigd heeft. Dat moest hij trouwens de vorige editie ook al gedaan hebben... (sorry Rik)


Metpetergaathetbeter

met verschillende klassementen werken heeft dan het nadeel dat je meerdere 1ste, 2de 3de,......prijzen moet hebben !

OlivierV

JE doet toch mee aan zoiets om gewoon eens iets af te werken voor zover iets af is? En om je kunnen te tonen, er zijn er altijd die het beter maar ook die het slechter kunnen.
En zeg nu zelf zo je werkstukje of je baantje op een expo, dat is toch leuk? :)

Ik ben wel niet zo competitief ingesteld natuurlijk.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Dirky

Er zijn deelnemers die zich buitengewoon moeten inspannen/uitsloven om iets "minder" aan te kunnen en er zijn er die op hun kousevoeten (=spelenderwijs) de top 3 kunnen halen. Wie verdient er dan de beloning?

Als morgen "een Floris" beslist om mee te doen, wat heeft het dan nog voor zin de naam "wedstrijd" te geven aan het gebeuren?


Als echter duidelijk is dat de kanonnen niet mee doen, of gewoon buiten competitie, zal de drempel om een baantje te maken veel lager liggen met als gevolg dat er meer kandidaten kunnen zijn...

Rangeerduivel

Da's toch te doen;
Eerst heb je 1e 2e 3e en 4e provinciale

dan ga je naar 1e 2e 3e en 4e nationale,


enz enz... ;D ;D ;D ;D

;)