Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

rijden met automaat

Gestart door Havoc, 04 mei 2019, 14:56:09 PM

Rangeerduivel

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 04 mei 2019, 17:12:44 PM
ik dacht al een Cayenne ? Jij geraakt daarin maar nooit mee uit !  ;D ;)
ik heb een hekel aan dat eco....uitvallen van de motor en zekers des winters als het regent en vriest, ik vrees dat dat de batterij zou kunnen afzien want ik rij niet veel km en nogal veel stadsverkeer
Even off topic;
Peter,
De Cayenne is de SUV van Porche, daar vallen oude mensjes gemakkelijker uit dan ze er in geraken... ;D
https://www.google.com/search?q=cayenne&client=firefox-b-d&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjw2cCjnoLiAhVCbVAKHfCpC6cQ_AUIDigB&biw=1120&bih=587
De cayman daarentegen;
https://www.google.com/search?q=cayman&client=firefox-b-d&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjzw7WKoYLiAhWEJ1AKHfyDCnoQ_AUIDigB&biw=1120&bih=587
En laat een batterij nu net deugd hebben van het af en opladen, ze gaat langer mee en zal sneller kapot gaan
bij lang stilstaan. Daarom worden bvb motoren (bikes) die 's winters voor enkele maanden gestald worden aangesloten op een "druppellader", die melkt de batterij eerst af om ze daarna weer op te laden.
Wat het stilvallen van de motor betreft;
De batterij is daartegen bestand in de vorm van opgeladen te worden door een alternator, ipv vroeger door een dynamo, die er veel langer over deed en meer toerental nodig had dan een alternator, die zelfs bij stationair toerental oplaadt...

;)



PietB

#16
Ik rijd met een Citroen C4 Picasso met daar in een 1600 cc 4cylinder turbo van 160 Pk en 240Nm koppel en een elektronische 6 bak automaat.
Motor-versnellingsbak groep is van BMW die ook in de mini cooper  (eerste generatie) zit.
Nu ben ik een zeer sobere rijder, en voel me goed met de mapping van de bak, bij 2500 rpm wordt er geschakeld.
Dat heet 'het nieuwe rijden' maar soms komt de kwajongen in mij op bij een verkeerslicht.
Dan zet ik hem in manueel en trek door tot plm 6000 rpm, dan wordt de weg achter mij wel heel erg snel leeg hoor.
Tot frustratie van een hele boel Golf GTI mannekes.
0-100 in 6.5 seconden, is iet waar een auto van 1450 kg zich helemaal niet voor hoeft te schamen.

Dus om nou te zeggen dat automaten traag zijn, niet echt.
En in het automatische bedrijf rijd ik in de bebouwde kom 1:16,5 en op de snelweg(niet sneller dan 130) 1:22.
Dus om financiële redenen kies ik voor automatisch rijden.

BC911

Hier sinds kort ook mijn eerste automaat ontvangen, en zoals Koen aangeeft moet je gaan testrijden met automaten, want daar zit echt veel verschil in. Merken zoals VW zitten naar mijn gevoel nog in een vorige generatie automaten. Niet slecht, maar in vergelijking met andere merken toch een verschil. Ik heb nu een 8 bak en inderdaad een knopje om gewoon, Eco of sport te kiezen. Ik kan je verzekeren dat die laatste optie ervoor zorgt dat er niet onder de 2000 toeren geschakeld wordt  ;). Het is vaak een optie die veel mensen zullen negeren omdat ze het weggegooid geld vinden, maar als je veeleisend en flexibel een rijstijl wil kunnen kiezen, dan is het een aan te bevelen optie ...
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

rgp

Hallo,

Heb sinds 2 maand een audi A5 TDI (cabrio) met automaat: zalig
Schakelt geruisloos en gevoelloos
Verbruik: 5,4L (gemengde cyclus)

Maar in de huidige wereld levert men te kleine motoren met te weinig koppel, zeker voor benzines.
De audi heeft nochtans slechts 150pk.

Roland

raf

zelf geen automaat maar wel veel mee MOETEN rijden op het werk

stilvallen voor rood licht RDFM  daar staat een knopke waar mee je dat kunt uit zetten

wat toerental betreft van de automaat RDFM daar is ook een knopke voor waarje inder daar naar sportief kunt schakelen of gezappig sloom

als je automaat zo slecht werkt dan zou je het beste eens naar de garage gaan en hem laten uitlezen
want dan klopt er iets niet met de sturing
had een kollega die zijn automaat ook kloten reed en na een garage bezoekje weer zoals voorheen
de spanbanden in de automaat moesten aangespannen worden
http://www.fordcapriclubnederland.nl/wp-content/uploads/2014/04/17_Automatische_Transmissie.pdf

hier op de tekening nummerken 21

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

ceuleer

Citaat van: rgp op 04 mei 2019, 19:55:00 PM
Maar in de huidige wereld levert men te kleine motoren met te weinig koppel, zeker voor benzines.
De audi heeft nochtans slechts 150pk.

Dit zou ik niet veralgemenen.
Onze Cooper is een benzine model, zoals ik al schreef, 2000 cc, 192 PK, 320 Nm koppel, en dit alles in een pakket dat 1200 kg weegt.
Is wel degelijk een kleine bom op wielen, vermogen op overschot.  8)
En de 2 liter benzine motoren van de BMW group en Audi/VW groep hebben steeds 200+ PK's, en een koppel, van 300+ Nm.
Maar je hebt deels gelijk, sommige constructeurs downsizen hun auto's de laatste jaren met 1200 en 1400 cc motoren, en dit komt het verbruik en levensduur niet ten goede.

Zofman

Hier een aygootje van 2014. Oud model. Met semi automaat.... ik wil niet meer anders.
Zit rondom Amsterdam vaak in file en mijn linkerbeen is mij dan zeer dankbaar!
En.. het is ff wennen aan de robot die voor mij schakelt, maar 1 op 20 doet mij nog steeds lachen aan de pomp.
Ook als ik over de snelwegen raas ,zelfde verbruik.

Jan
Stationschef van de SaA-Bahn

https://youtube.com/@Zofman_Marklin_modelbaan

OlivierV

#22
Ik rij vrolijk handgeschakeld rond met een Golf Variant. Een weekje automaat heeft me niet kunnen overtuigen, het is mijn ding niet, ik schakel liever zelf. Rij nu zelf ook zuiniger dan met die Octavia automaat ...
Beide zijn diesel 1.6 150pk dacht ik.

Definitieve wagen binnenkort is dan een skoda superb 2.0 diesel, wederom handgeschakeld voor mijn gemoedsrust en eigen veiligheid. :)
Iedereen pakt wat hij graag wil. Maar laat je niet iets aansmeren waar je geen fan van bent.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Metpetergaathetbeter

eerlijk ik schakel ook liever zelf, maar moet zeggen het is wennen en ik twijfel in die mate dat er als er binnen enkele jaartjes als er een nieuwe komt, het een automatique zal zijn.Feit is dat aan mijn stuur dat hendeltje (ooit uit het F1) om je versnellingen handmatig te schakelen staat en dat schakelt sneller en gemakkelijker dan een handgeschakelde(veiliger) want je houdt je beide handen aan het stuur. Bovendien als je vertraagt schakelt hij automatisch terug (als je hetzelf niet doet)

raf

het beste van de twee een half automaat .foerd heeft ooit die cvt bakken gemaakt dat was eigenlijk het systeem daf maar dan in een doosje .metalen riemen in plaats van die van het originele daf concept
deze bak schakelt dus eigenlijk niet maar door de snelheid worden de riemschijven uitelkaar gedrukt en heb je dus een geleidelijke overgang en altijd de juiste versnelling zeg maar .
mazda heeft deze ook ingebouwd en er zullen nog wel andere merken ook mee uitgerust zijn geworden
een half automaat heb ik op een vrachtwagen gehad die had 16 versnellingen.je schakelt maar moet niet koppelen dat doet die automaat zelf
had je knopjes op de stick bv je wil van 1 naar 10 schakelen druk je die in en je hoefde alleen maar gas te geven
de schakelbak deed de rest zelf

in america is het al automaat wat je kunt vinden .een schakelbak daar is een zeldzaamheid
in genk vroeger problemen met het nieuwe model om de module te kunnen wisselen door dat er geen ruimte was
en in mexico hadden ze dat probleem niet maar ja  hun hadden daar plaats want er was geen koppelings pedaal
en zo heeft elk systeem zijn voor en nadelen
voor mij de oplossing kleine benzine motor met generator en de wielen elektrische aangedreven alsook een kleine accu voor langzaam rijden
de motor op waterstof of gas en dat gaat volgens mij het milieu vriendelijkste zijn .
hoog koppel van af 0 km/h en lange afstanden kunnen rijden en toch milieu bewust

ik tevreden met mijn 1000 econetic met schakel bak
gr raf 
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Metpetergaathetbeter

Amerikanen kunnen niet met een handgeschakelde  rijden, die hebben zelf al naar de rechtbank gegaan als pedalen te groot of te klein waren en ze zo ongevallen veroorzaakten, stel dat daar nog een pedaal bijkomen moet ?

SuSke

ieder zijn ding, dat klopt, maar ik zou maar stilaan beginnen wennen aan het automatisch rijden.
EV's en Hybrides zijn standaard uitgerust met een automaat en niet verkrijgbaar met een handgeschakelde bak. Je zou het trouwens niet eens kunnen volgen met de sturing voor een elektromotor.
En als we onze politici moeten geloven, zal dat vanaf 2030 niets dan zo zijn.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Michiel

#27
Ik heb net m'n laatste auto gekocht met verbrandingsmotor. 2030 zal alles wel elektrisch zijn, gezien de evolutie van wetgeving en publiek opinie. Daarom ook eentje met manuele bak. En ook omdat ik het leuk vind om doen. Niet om de prestaties of zuinigheid, gewoon omdat het nog lekker archaïsch is: een versnelling kiezen waarmee de motor tijdelijk moet werken, en dan even later een andere kiezen... Een techniek van vorige eeuw uit het mechanisch tijdperk, en die binnenkort definitief verledentijd zal zijn...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

OlivierV



Citaat van: SuSke op 07 mei 2019, 10:31:03 AM
ieder zijn ding, dat klopt, maar ik zou maar stilaan beginnen wennen aan het automatisch rijden.
EV's en Hybrides zijn standaard uitgerust met een automaat en niet verkrijgbaar met een handgeschakelde bak. Je zou het trouwens niet eens kunnen volgen met de sturing voor een elektromotor.
En als we onze politici moeten geloven, zal dat vanaf 2030 niets dan zo zijn.

Die elektrische auto's zijn ook de oplossing niet he. Het produceren van die batterijen stoot enorm veel CO2 uit en ik vraag me af waar we die gaan blijven opstapelen als ze na 10 jaren gebruik versleten zijn ...
Onze politici, daar hecht ik liever niet te veel geloof aan. :)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Rangeerduivel

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 07 mei 2019, 10:25:57 AM
Amerikanen kunnen niet...

Even off topic;
Je zal vlugger af zijn met opsommen wat ze wel kunnen.
Dramamakers eerste klas, kijk maar eens naar films, feuilletons ed waar jeugd en (leren) rijden aan bod komen, 't is precies of de wereld vergaat, OH MY GOD!!!! ::)

;)