Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

rijden met automaat

Gestart door Havoc, 04 mei 2019, 14:56:09 PM

Havoc

Er is hier eens een draad geweest waarin de jubel van een automaat gezongen werd. Wel ik rij nu bijna 2 maand met zo'n ding en heb het me al 2 maand beklaagd. Gewoon een ramp...

- als je aan het groene licht vertrekt en je duwt niet plankgas dan is een Ligier scooter sneller
- eenmaal je rustig gas geeft zit dat ding te schakelen gelijk zot, de ene versnelling is nog maar net geschakeld en hij begint de andere al te schakelen. Vermits het 3 seconden duurt om 1 schakeling te doen is die dus met niets anders bezig. Je wordt zeeziek van de versnelling/vertraging.
- in de file net hetzelfde, je wordt zeeziek van het voor/achter schommelen. Mijn rechter bovenarmspieren zijn al bijgekomen van altijd aan die pook te hangen.
- die tracht altijd onder de 2000 tpm te blijven maar daar heeft de motor dus 0 koppel. Enige oplossing is dus gelijk zot gas geven tot 4000 tpm. Dan zuipt dat ding nog erger dan een hoop voetbal supporters die de beker aan het vieren zijn
- als je die in manueel zet, dan schakelt hij toch nog naar beneden. En als je naar boven wil schakelen doet hij dat niet. Maar als hij niet naar boven wil schakelen zet je hem even in automaat mode, hij schakelt direct naar boven.
- absoluut onmogelijk om te weten/voelen of die nu voor of achter staat, je moet altijd kijken.

Geen idee welk kalf dat dit geprogrammeerd heeft... Ik snap niet dat iemand daar uit vrije wil mee wil rijden.

Onlangs reed ik met een bus van De Lijn mee en die bak schakelde vlotter en logischer. De oude Suzuki Wagon R met automaat van mijn zus rijdt ook een stuk vlotter alhoewel die waarschijnlijk niet "intelligent" is, stokoud en die motor amper vermogen heeft.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

svvander

Johan, ik denk dat het veel afhangt van welk type wagen en welke motorisatie je hebt. Ik moest nooit een automaat hebben (en ook nooit nen BMW)... ik rij nu met nen automaat en ik moet niets anders meer hebben!
- Traag optrekken: zou me verwonderen, normaal gezien heb je bij een automaat zoiets dat ze "kikckdown" noemen. In mijn geval schiet je dan weg als een raket. Maar indien je bijvoorbeeld met een oudere benzine motor rijdt en een kleinere cc-inhoud en dit voor een zware wagen (en zonder turbo), dan is de kans groot dat dit inderdaad zo lijkt.
- in de file is het juist makkelijker, omdat je niet altijd hoeft te schakelen... ontkoppelen, schakelen, afremmen, ontkoppelen, terugschakelen... je mag mij gerust een uur in de file laten staan met een automaat (liever niet).
- ook hier zal de motorisatie belangrijk zijn. Een diesel zal bijvoorbeeld zijn koppelcurve onder 3.000 toeren hoger hebben dan pakweg een benzine die 400cc meer heeft. (Om het een naam te geven een 1.6 diesel, tegen een 2.0 benzine). En ook hier: afhankelijk van de uitvoering (turbo, welke turbo, hoeveel turbo's etc...) zal je wagen beter of minder goed scoren.
- het automatisch terugschakelen is iets typisch voor de VAG groep...zou het kunnen dat je met een Skoda rijdt?  8) Blijkbaar is er in dit systeem een herkenning van wanneer je moet terugschakelen (te weinig toeren = hoger verbruik bij optrekken)
- voor of achter: zie je dit niet op het pookje of het dashboard?
Nu het is ieder zijn smaak he, maar neem het van mij aan... de meeste automaten rijden zalig. Het is zelf zo dat ik mijn vrouw al overtuigd heb, om onze 1ste wagen die nu een manuele is, te verkopen en een automaat aan te schaffen.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Havoc

Was ik vergeten te schrijven, nieuwe Opel Zafira 1600cc benzine. Heeft op papier 130pk, maar rijdt zeker niet vlotter dan mijn 8 jaar oude Meriva 1700 diesel.

In de file, zeker zo'n file met even rijden, stoppen etc. Vermits dat ding enkel zit te schakelen en het zoooooo lang duurt tussen 2 versnellingen is dat altijd zo'n gewieg voor/achter. En dan manueel rijden gaat ook niet want dat ding blijft niet in 2-de of 3-de. Dat is ook een ramp als je dus ooit op een modderweide (parking) of sneeuw moet rijden, dan moet je gewoon in 2-de kunnen blijven.

Aan 50 staat hij al in 5-de, maar dat is een overdrive dus helemaal geen herneming. Kick-down gaat wel, maar dan draait die 6000tpm en doordat die zo traag schakelt is dat een hoop lawaai en benzine erdoor. Absoluut niet aangenaam. Met een handgeschakelde bak zou die veel vlotter en aangenamer rijden. Waarschijnlijk ook 2-3 liter minder verbruiken.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Rangeerduivel

#3
Citaat van: Havoc op 04 mei 2019, 14:56:09 PM
Wel ik rij nu bijna 2 maand met zo'n ding en heb het me al 2 maand beklaagd. Gewoon een ramp...

Klagen doe je in dit geval best bij jezelf Johan, Jij hebt die rommel gekocht, Jij draagt daarvan de gevolgen.
Ik weet niet welk merk wagen je hebt, maar had je voor een goed merk gekozen, had dit topic gewoon niet bestaan!
Sommige mensen verwachten van een auto;
1) lage aankoopprijs,
2)hoge prestaties,
3)laag verbruik
4)hoge materiaalkwaliteit
Doch weet dat die dingen praktisch niet met elkaar zijn te kombineren
Citaat van: Havoc op 04 mei 2019, 14:56:09 PM
Vermits het 3 seconden duurt om 1 schakeling te doen is die dus met niets anders bezig.
Mijn laatste twee vrachtwagens (Volvo FH410 en FH460) hadden beiden maar een halve sec. nodig om te schakelen..... ::)

;)


doomslu

Verkeerde auto en motor wellicht.

Ik heb een 7 jaar oude 2 liter diesel met 170 pk en een automaat met 7 versnellingen.
Als ik aan een verkeerslicht 100 meter gereden heb schakelt die achter mij al in 2e met zijn handpook en rijdt hij net het kruispunt op.   ;)

Tegen een automaat kan je manueel nooit winnen... als 't een goeie is natuurlijk.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

ceuleer

Hier een Mini Cooper S van de laatste generatie, met 6 versnellings automaat.
Met sport, standaard of eco stand.
Gewoon geweldig, wil je manueel schakelen, geen probleem, een klik naar links met de pook, en je schakelt op of af tussen de versnellingen.
Zo kan je een voorligger op koppel inhalen zonder dat de bak terugschakelt.
De motor is wel een 2 liter Bi Turbo, 192 PK/320 Nm koppel.
Nooit meer een manueel geschakelde bak voor mij.

Rangeerduivel

Citaat van: doomslu op 04 mei 2019, 15:40:07 PM
Verkeerde auto en motor wellicht.

Ik heb een 7 jaar oude 2 liter diesel met 170 pk en een automaat met 7 versnellingen.
Als ik aan een verkeerslicht 100 meter gereden heb schakelt die achter mij al in 2e met zijn handpook en rijdt hij net het kruispunt op.   ;)

Tegen een automaat kan je manueel nooit winnen... als 't een goeie is natuurlijk.

Dat bedoelde ik net,
Ook ik heb van datzelfde merk een 10 jaar oude 2,2 liter diesel met 170 pk en automaat,
De wagen weegt 1635 kg en ik durf hem naast veel benzinewagens zetten qua komfort en acceleratie...

;)

D_Loc

Ik rijd een Honda Civic Hybrid uit 2007, dit is ook een automaat maar dan wel een CVT. Die voel je dus nooit schakelen.
De motor heeft ook nog een auto-stop systeem waardoor de motor bij een verkeerslicht afslaat zolang de rem is ingetrapt, laat je de rem los dan start de motor direct, zonder gebruik van de startmotor maar via de transmissie o.i.d. in combinatie met de elektromotor. Dit gaat razendsnel, je kan dan ook gelijk wegrijden en wanneer de elektromotor mee helpt (gebeurt zodra de motor op bedrijfstemperatuur is) ben je heel snel weg bij het verkeerslicht (ben vaak als eerste vertrokken).
Het is verder geen snelheidsmonster maar dat hoeft voor mij ook niet, de rijeigenschappen hebben meer weg van een limousine. Hij glijdt over de weg.
Enige nadeel is het hybride accupakket, die zijn nogal duur als je ze moet vervangen. 1,5 jaar geleden moeten laten doen en was 2200 euro armer. Omdat de auto nog weinig kilometers op de teller heeft toch maar gedaan.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

eve

Citaat van: Havoc op 04 mei 2019, 14:56:09 PM
Er is hier eens een draad geweest waarin de jubel van een automaat gezongen werd. Wel ik rij nu bijna 2 maand met zo'n ding en heb het me al 2 maand beklaagd. Gewoon een ramp...

- als je aan het groene licht vertrekt en je duwt niet plankgas dan is een Ligier scooter sneller
- eenmaal je rustig gas geeft zit dat ding te schakelen gelijk zot, de ene versnelling is nog maar net geschakeld en hij begint de andere al te schakelen. Vermits het 3 seconden duurt om 1 schakeling te doen is die dus met niets anders bezig. Je wordt zeeziek van de versnelling/vertraging.
- in de file net hetzelfde, je wordt zeeziek van het voor/achter schommelen. Mijn rechter bovenarmspieren zijn al bijgekomen van altijd aan die pook te hangen.
- die tracht altijd onder de 2000 tpm te blijven maar daar heeft de motor dus 0 koppel. Enige oplossing is dus gelijk zot gas geven tot 4000 tpm. Dan zuipt dat ding nog erger dan een hoop voetbal supporters die de beker aan het vieren zijn
- als je die in manueel zet, dan schakelt hij toch nog naar beneden. En als je naar boven wil schakelen doet hij dat niet. Maar als hij niet naar boven wil schakelen zet je hem even in automaat mode, hij schakelt direct naar boven.
- absoluut onmogelijk om te weten/voelen of die nu voor of achter staat, je moet altijd kijken.

Geen idee welk kalf dat dit geprogrammeerd heeft... Ik snap niet dat iemand daar uit vrije wil mee wil rijden.

Onlangs reed ik met een bus van De Lijn mee en die bak schakelde vlotter en logischer. De oude Suzuki Wagon R met automaat van mijn zus rijdt ook een stuk vlotter alhoewel die waarschijnlijk niet "intelligent" is, stokoud en die motor amper vermogen heeft.

De eerste waar je dit verhaal aan moet vertellen is uw dealer...

3 s schakeltijd = automaat is stuk.

Eis een nieuwe.

Mvg, Erik

svvander

Of een hele tamme spreiding van de bak, om de uitstoot en het verbruik te "verbeteren". Ik denk dat het een jaar of 10 gelden was, dat ik voor het eerste met de (toen) nieuwe Focus 1.0 diesel ecoboost mocht rijden (ik rij gemiddeld met 10 verschillende nieuwe wagens per jaar voor mijn job). Ik denk dat die toen 90pk had en een koppel van 150Nm. Maar het beestje was zo log en de spreiding  van de bak trok op geen k...en. Dan krijg je inderdaad een verkeerd beeld. Bij de nieuwe Focus die ik onlangs eens mocht proberen 1.5 met 95pk en een veel beter gespreide bak, leek dit wel al een vooruitgang die er mag zijn.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Havoc

Citaat van: svvander op 04 mei 2019, 16:36:53 PM
Of een hele tamme spreiding van de bak, om de uitstoot en het verbruik te "verbeteren". Ik denk dat het een jaar of 10 gelden was, dat ik voor het eerste met de (toen) nieuwe Focus 1.0 diesel ecoboost mocht rijden (ik rij gemiddeld met 10 verschillende nieuwe wagens per jaar voor mijn job). Ik denk dat die toen 90pk had en een koppel van 150Nm. Maar het beestje was zo log en de spreiding  van de bak trok op geen k...en. Dan krijg je inderdaad een verkeerd beeld. Bij de nieuwe Focus die ik onlangs eens mocht proberen 1.5 met 95pk en een veel beter gespreide bak, leek dit wel al een vooruitgang die er mag zijn.

Ik vrees dat dat de oorzaak is, samen met het absoluut willen schakelen onder de 2000tpm waar de motor geen koppel heeft. Heb vroeger nog occasioneel met automaten gereden en die waren een stuk vlotter en meer respons.

Er is nog meer mis met die kar hoor, maar die automaat maakt dat het helemaal geen leuke ervaring is.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Paulogic

Ik vermoed ergens een eco-knopje...

Mijn Cayenne heeft dat ook en is dan die zo tam als een TukTuk.
Zonder ECO vliegt dat ding vooruit. Dus Knopje weggehaald uit dashboard en draadjes geisoleerd. Neh.



ps : Cayenne van de Aldi : Ford bestelwagentje met handschakeling doch de verdoemde eco-knop.
mvg,
Paul(ogic)

Metpetergaathetbeter

ik dacht al een Cayenne ? Jij geraakt daarin maar nooit mee uit !  ;D ;)
ik heb een hekel aan dat eco....uitvallen van de motor en zekers des winters als het regent en vriest, ik vrees dat dat de batterij zou kunnen afzien want ik rij niet veel km en nogal veel stadsverkeer

Metpetergaathetbeter

ik rij ook met 2 verschillende wagens een 1600 diesel (307) handgesch.en een 1600 diesel (3008)automatique en ik moet zeggen dat automatic bevalt mij steeds beter, vrouw verkies autom, al hoewel ik wel dat hendeltje met die versnellingen aan het stuur al eens durft te gebruiken als het snel moet gaan het optrekken

59erke

Hier bij ons zijn we ook aan het twijfelen tussen een automaat of manueel.
Vrienden van mij rijden met automaten van Peugeot, Chevrolet, BMW, Skoda en Mercedes en ik hoor geen van allen klagen.

Wat ik wel al dikwijls heb vernomen is om bij de aankoop van een automaat eerst te gaan testrijden en zo proberen alle omstandigheden uit te proberen. Wat uw probleem is vermoed ik dat een bezoek aan de garage wel een oplossing kan zijn, misschien kunnen ze dat ding herprogrammeren ofzo (heb geen verstand van auto's, tis juist een vermoeden) ?
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan