Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Scheldekaai

Gestart door hans63, 01 mei 2019, 20:48:47 PM

hans63

Afgelopen tijd één van de twee bakjes voor de achterliggende opstelsporen voltooid.
bakje uit 9 mm berkentriplex en panlatten met Depron ondervloertje
wissels zetten met servo's, detectie met hall-sensoren.

dit zijn werkjes die vlot opschieten.  :)






hans63

tijdje geen update gedaan, de voortgang gaat wat slow hier op dit moment.
druk op het werk, wat projectjes ernaast aan het uitvoeren, tuinbezigheden etc. dat vreet allemaal tijd.

Toch is er wel voortgang geboekt. De opstelplaatsen achter het diorama  zijn nagenoeg af, alleen nog valbeveiliging aanbrengen.



Ronald

Ziet er mooi uit! Vraagje; wat is de boogstraal? Die lijkt wat krapjes.

hans63

Hoi Ronald,

boogstraal is 360 mm.
ik rij op deze baan uitsluitend met korte goederentreinen, dat mag derhalve geen probleem zijn.
de snelheid zal ook laag zijn, voor hoge snelheden leent het baanontwerp/omgeving zich niet.

hans63

Zoooo,

De zomer is voorbij, de corona nog lang niet en de herfst laat zijn eerste windstoten gelden.
Tijd om de modelbouw dus weer eens op te pakken. Eens kijken of dit najaar een flinke slag met de afbouw van de baan te maken is.

Alle 4 de baandelen met de opstelsporen en omloopsporen zijn gereed en elektrisch gekoppeld aan de beide diorama delen.
(6 delen dus onderling te koppelen met eenvoudige "plug en play" verbindingen)

Voor de baanspanning gebeurt dat met een verdeelstuk met 3,5 mm jacks aan de DCC++ centrale.
Voor de hallsensoren en servo's dmv netwerkkabels en RJ-45 sockets.
Een socket heeft 8 pennen, hiervan gebruik ik er 3 voor de servo draden en 3 voor de hallsensor draden.
Totaal verbinden 8 netwerkkabels de bakken.









Alle verbindingen werken en komen keurig binnen bij Rocrail.

we gaan dus testrijden   :D

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

hans63

Er gebeurt hier nog niet zoveel. Wat aan het testrijden en kleine aanpassingen doen in de baan en Rocrail instellingen.
Om de zaak hier toch wat levend te houden, maar even een filmpje gemaakt.

https://www.youtube.com/watch?v=R7vT_UrUFAA

hans63

Of deze karretjes op het Belgische spoor al gesignaleerd zijn weet ik niet, maar bij mij gaan ze
in ieder geval wel rondrijden. De nieuwe aanwinsten maar even op de brug.






hans63

Het testrijden verloopt voorspoedig.

De doorstroming van het treinverkeer verliep in eerste instantie nog niet helemaal naar wens.
Om dit wat te bespoedigen zijn een paar hallsensoren nog verplaatst.
De wachttijden van opvolgende treinen zijn nu kleiner geworden, doordat de inmelder van een blok (bij Rocrail "enter")
het voorgaande blok sneller vrijgeeft.

De DCC++ centrale (Arduino) houdt zich ook goed. Er staan nu 6 treinen gereed op de baan (waarvan 4 met fullsound geluid), alle met verlichting aan en 2 treinen die gelijktijdig rijden.
De centrale kan dit goed aan. Ik heb in de software de stroom wel opgevoerd naar 2 Ampere, het maximale wat het motorshield aankan.
Voor een centrale van maar € 10,- gaat dat toch mooi.  :)

Er komt dus meer tijd voor de scenery. Als eerste maar eens een stuk spoor geballast.





Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

svvander

Ammaai gaat vooruit! En zeker niet mis.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Michael

Hans ik heb je hele bouwverslag gelezen, boeiend en leerzaam en prachtig gedetailleerd, mijn complimenten. Nog veel plezier met de verdere bouw.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

hans63

dank voor de enthousiaste reakties.
Michael, leuk dat je het een interessant topic vindt.


Op de kade komt een bierkar te rijden getrokken door een Nederlandse sik.  (zeker verdwaald in het Belgische land)
de sik was nog analoog, dus eerst van een micro lopi 4 voorzien.
daarna uiteraard voor de bierkar.







hans63

een tijdje hier niks gedropt, maar toch gebeurt er nog wel wat  :)

voor het droogdokje moet nog wat scenery komen (met enkele tafereeltjes)
daarom wordt er een boot in geplaatst waaraan onderhoud wordt gepleegd.

de keus is gevallen op de Noorse vissersboot Framtid I van Artitec.
de bouw vordert inmiddels lekker.