Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Scheldekaai

Gestart door hans63, 01 mei 2019, 20:48:47 PM

hans63


experimenten met een kraantje...




hans63

Om het Corona gehalte op dit forum wat te compenseren, hierbij wat bouwfoto's.  8)

Werkzaamheden aan de linkerzijde van het baantje:
De treinen moeten wat verdekt kunnen verdwijnen uit het diorama. Derhalve gebruik gemaakt van de Brug/viaduct oplossing om dit te bewerkstelligen.

Opgebouwd uit hardschuim, foamboard en Sculptamold. Hekjes van Joswood en gras van Welberg.

Oja, en de achtergrond van deze bak is ook aangebracht.











Rangeerduivel

Hallo Hans,

Wat zijn jouw plannen met het spoor dat uit het kleine tunneltje komt?
Staat nogal haaks op de andere sporen vind ik, heb ik iets over het hoofd gezien of loop ik op de zaken vooruit?
Een bocht in de andere richting zou logischer zijn mijgedacht... :-\ :-\

;)

Btw; De achtergrondfoto lijkt sterk op een foto van Nijmegen die ik hier thuis op mijn baan als (gedeelte van) achtergrond heb aangebracht... 8)

SuSke

Die achtergrondfoto is de skyline van Antwerpen met het loodswezen en het MAS.

Ik vindt persoonlijk de dijk nogal abrupt stoppen aan de rand van de baan en compleet niet in relatie tot de achtergrond.
Ik krijg nu de indruk dat de treinen achter de dijk gewoon de Schelde inrijden.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

BC911

Knap hoe je zo even snel een dijk op de baan tovert.
Ik volg Suske wel ivm de combi met de achtergrond. Ik vermoed dat het komt omdat je de achtegrond eigenlijk in een bocht laat doorlopen, terwijl dat geen bocht is. Hierdoor laat je de Schelde een bocht maken, maar logischer zou zijn dat hij rechtdoor loopt. In dat geval zou dat stuk meer perspectief moeten krijgen, wat natuurlijk eenvoudiger gezegd is dan gedaan met een foto  ;).
Maar, ik blijf het een heel mooi geheel vinden. Doe zo verder, ik volg geboeid!
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

hans63


CiteerWat zijn jouw plannen met het spoor dat uit het kleine tunneltje komt?

Rudy, dat spoortje wordt een stukje kopspoor met stootblok als bevoorrading voor een ketelhuisje.
het wordt niet aangesloten op het hoofdtracé, maar de exacte inrichting volgt later.

CiteerIk krijg nu de indruk dat de treinen achter de dijk gewoon de Schelde inrijden.
Frans, je kritiek is wel terecht.
Het ontstaat door de fotoachtergrond die om de hoek wordt gebogen, maar deze eerder stoppen en wat anders
op de kopzijde van het bakje plakken vindt ik ook niet wat.

Eens kijken of hier een mouw aan te passen is. (mmmm, is dat trouwens ook een Belgisch spreekwoord?)

Ik heb van de originele achtergrondfoto een stukje bomenrij geprint, uitgeknipt en er tegenaan gezet.
Lijkt dit wat? Laat het even weten, het is nog niet verlijmd.



evan

Opmerkelijke verbetering!
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

BC911

Wat mij betreft is dit inderdaad al veel beter! Het oogt veel rustiger en realistischer.
Is er nog een optie om er een stukje weg bij te hebben zodat het hek niet naar elkaar toe loopt naar de voorkant van je bak ...?
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

SuSke

Ziet er inderdaad een heel stuk beter uit, alleen die weg zoals terecht werd opgemerkt door Bert (BC911).

Zoek je ook een gelijkaardige oplossing voor het verdere verloop naar de rechterkant?
Want de dijkweg duikt ook in het "niets" weg.
Had je kunnen oplossen door de weg daar een bocht naar links richting zijkant-achtergrond te geven.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

hans63

Getriggerd door de laatste opmerking van Frans, heb ik geprobeerd dit te verwezenlijken.

de hele weg verleggen doe ik niet, maar een bochtje in perspectief met hierin een stukje achtergrond meegenomen
geeft ook een acceptabel resultaat. (vindt ik.)



DFS

Een wereld van verschil (zeker met de eerste foto!)

SuSke

Perfect, nog een paar kleine groene toefjes net naast de weg op de virtuele rand van de dijk en de illusie is er helemaal.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

steamdriven

Ziet er goed uit maar ik zou de ballustrade wel laten doorlopen. Nu stopt die net daar waar je recht in de Schelde kan rijden... Misschien komt er nog een echte vangrail, dat kan natuurlijk ook.
Planning Officer Diensttabel Besturing Brussel en Ex-Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.
LMS Lierse Modelspoorwegen info@liersemodelspoorwegen.be
Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30414.0.html

hans63

Opnieuw aan het experimenteren met Arduino:

het moet de besturing van een poort/hek worden die bij nadering van een trein automatisch opent en daarna weer sluit.
Hall- sensoren op de baan fungeren dan als schakelaar die het programma in werking zet.

één sensor voor het openen en een 2e voor het sluiten van de poort. bij het terugrijden van de trein in omgekeerde volgorde.
Leuk, dat prutsen met programmaatjes.

https://www.youtube.com/watch?v=RuGwmaDjurY