Scheldekaai

Gestart door hans63, 01 mei 2019, 20:48:47 PM

sdz1976

Dat dok is meer dan prachtig gebouwd  8) 8)


Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

marimon

Heb dit vanaf pagina 1 terug herlezen. Prachtig project!
Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner

hans63


renstimpie


hans63

#214
Het stukje kadespoor, waarop de bier-sik zijn vrachtjes aflevert bij het koelhuis, was nog niet geautomatiseerd.

Dat is nu voltooid. Er zijn hallsensoren onder de verharding van Sculptamold aangebracht en het treintje is
een zelfstandig rijdend heen en weertje geworden.  :)



De sensoren hiervan nu niet op de Rocnet centrale aangesloten maar op de vrije pinnen van Arduino Mega (DCC++ centrale)
Dat de bezetmeldingen via 2 centrales binnen komen, maakt Rocrail niks uit, als de adressering en ID toewijzing maar klopt.


verder nog een filmpje geschoten van dit stukje. de blokwachttijden even klein gehouden, dan schiet het temminste op.  ;)

https://youtu.be/oykRsK_RLrc




Geert

Mooi filmpje,

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Johnnytrein

Als ik het zo bekijk moet de sik wachten tot de wagon leeg is om terug weg te rijden. Zou het niet beter zijn dat de sik de wagon ter plaatse duwt dan kan hij gewoon weg rijden terwijl de wagon gelost word.
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

gardevil

Nu nog de deuren van de loods automatisch laten openen en sluiten en het is helemaal af.   Knap werk !
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

hans63

Dat is een goede opmerking van Johnny over de positie van de loc.
Ik heb het gewijzigd en het ziet er nu beter uit.

De deuren maak ik niet beweegbaar, in plaats daarvan is er een slagboom gekomen achter de deuropening.
samen met een sein welke op rood gaat voor het openen van de brug sluit deze de opening dan af.
De slagboom wordt bewogen door een servo.

aan het eind van de kade ook nog een stootblok aangebracht.







evan

Leuk sfeertje  en leuke eigen interpretaties :)

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Stieven76

Ik vind dit een super leuk topic om te volgen. Het heeft een leuke sfeer.
Als ik dan toch een opmerking moet/mag maken lijkt het me dat je sein nogal fors is uitgevallen tov bv de lantaarnpaal.

hans63

Er is nog een beweging toegevoegd op het baantje. Op het industrieterrein is een rupskraan geplaatst met hijs- en draaibewegingen.
Het mini stappenmotortje voor het hijsen zit onder de motorkap, de draaiende beweging wordt gedaan door een stappenmotor onder de baan.
Beide worden aangestuurd door een Arduino. Na wat testen op de baan en het finetunen van instellingen in de Arduino staat de kraan op de baan.

Het principe voor het starten van beweging is hetzelfde als bij het scheepsdok:
-er zit een lichtgevoelige sensor in het spoor die de actie start als er een loc boven geparkeerd wordt (het licht wordt afgedekt)
-de cyclus van hijsen/draaien wordt 5x  uitgevoerd, dan stopt deze. Er is een vertraging van 10 sec voor start;
-de blokwachttijd van de loc is minimaal 30 sec. langer dan het totale tijdsbeslag van de bewegingen;
-na vertrek van de loc ontvangt de sensor weer de volle lichtsterkte en doet dan niks.
-het geheel herhaalt zich na de volgende aankomst van de loc.

Het rupskraantje voegt weer een aardige beweging op de baan toe. Er wordt natuurlijk niks geladen, maar de illusie hiervan vindt ik voldoende.

bijgaand nog  foto's en natuurlijk een filmpje.  :)

dan nog een vraag:
Op mijn baantje rijdt een KOF II voor de aanvoer bij het dok. Deze zou ik graag vervangen voor een HLR 91 of soortgelijke loc.
Aanbod op het internet is echter nihil voor zover ik weet. Voor wie deze nog wel beschikbaar weet (nieuw of gebruikt in 2-rail) hoor ik het graag.








Filmpje:    https://youtu.be/iR539JegiKM




RUNE

Citaat van: hans63 op 05 augustus 2021, 21:30:28 PM

Op mijn baantje rijdt een KOF II voor de aanvoer bij het dok. Deze zou ik graag vervangen voor een HLR 91 of soortgelijke loc.
Aanbod op het internet is echter nihil voor zover ik weet. Voor wie deze nog wel beschikbaar weet (nieuw of gebruikt in 2-rail) hoor ik het graag.



Die HLR 91 ga je inderdaad nog moeilijk vinden, degene die er een hebben gaan die niet snel verkopen.  Maar Hans waarom bouw je die niet gewoon zelf uit plasticard, als ik de foto's van jouw baan zie moet dat voor je toch geen probleem geven.  Heb ik voor mijn baantje "Terminus" ook moeten doen.  Dat lukt je wel en geeft nog meer voldoening. :)

IMG_20210716_212529 by rudi nelissen, on Flickr

Metpetergaathetbeter

misschien eens een '91 voorstellen voor 2023 ? Trouwens leuke baan met veel leuke bijkomstigheden  ;)

svvander

Ik ken er enkele die deze zelf aan het tekenen zijn en ook aan het printen... waaronder ikzelf ook  8)

Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be