Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Scheldekaai

Gestart door hans63, 01 mei 2019, 20:48:47 PM

hans63

Het bootje is klaar en gaat een plekje in het dok krijgen.

Als voorbereiding voor het bootje, het gedeelte met het dok uit de baan gehaald. (het is een los inbouwelement)
Het aansluitende spoortje welke goederen naar het dok brengt lag veel te hoog naar mijn zin. De kraan had nauwelijks genoeg hijshoogte
om spullen uit een lageboordwagon te tillen, en dat is wel de bedoeling. Derhalve het spoortje eruit gesloopt, XPS eruit gesneden en
het stukje rail weer aangebracht  ingebed in Sculptamold.

De kraan wordt aangedreven door 2 stappen motoren aangestuurd door een Arduino. (verplaatsing over de railbaan en hijsen)
Het starten van de Arduino-sketch moet automatisch gebeuren. Hiervoor wil ik een lichtgevoelige sensor tussen de rails aanbrengen, welke
een puls gaat afgeven als het licht (uit de frieslijst) wordt geblokkeerd. Dat blokkeren gebeurd uiteraard dan door een karretje wat erboven
geparkeerd wordt.

Dit wordt nog even puzzelen of het allemaal gaat werken, het is een stukje automatisering wat ik nog niet eerder geprobeerd heb. :)





Gerolf

Mooi gebouwd  8)
Succes met de automatisering !
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

modelbaanHO

Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Johnnytrein

Inderdaad zeer mooi gebouwd :)
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

hans63

Hierbij nog de beste wensen voor alle forumleden en de bezoekers  :)

Voor de automatisering van de kraanbewegingen heb ik een sketch voor Arduino Nano geschreven.

De lichtsterkte van een photoresitor wordt constant gemeten. Indien deze onder een bepaalde waarde komt (door opstelling van een wagon erboven) gaat het stappenmotortje na een wachttijd van 5 sec draaien (heen/terug).
Deze actie wordt maar één keer uitgevoerd, ook als de wagon er langere tijd boven blijft staan.
De wagon kan daarna vertrekken en pas als deze later opnieuw boven de sensor staat wordt het geheel herhaald. Ik kan het zo mooi opnemen in het treinverkeer.
Even een filmpje van de testopstelling:

https://youtu.be/unQCOWmE_mE


hans63

#200
de Framtid is inmiddels verhuisd naar het dok en daar stevig geborgd.
verder er nog wat pruttel eromheen aangebracht.
de sensor die de automatisering in werking zet, is voor de goede kijker te zien in het stukje straatspoor.

ik moet zien nu wat personeel te bemachtigen.  :)






sdz1976

Megablij met de supercoole update  8) 8)  Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

DFS

Mooi sfeertje, nu nog wat plassen in de kuip?

Pierre

Heel mooi gedaan .. top. ;)
Groet Pierre.


modelbaanHO

Citaat van: Pierre op 19 januari 2021, 09:35:20 AM
Heel mooi gedaan .. top. ;)
Daar sluit ik me helemaal bij aan
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

traxx2837

"Mooi sfeertje, nu nog wat plassen in de kuip?  "

???????????????????????????????????????????

Sorry Sven, dat doe je niet op een modelbaan, maar in de WC.

B_Modelbouw

Plassen ? Zeg maar Plas... want die Antwerpse deuren waren zo lek als iets.

En al neem je soms een loopje met de werkelijkheid, 't geeft inderdaad wel mooi
de bedrijvigheid van een droogdok weer ... mooi verweerd en leuke details.

Als je de kans hebt moet je zeker eens een bezoek brengen aan de echte droogdokken,
en dit met stadsgids Leo in 't plat Aantwaarps .. die er zelf jaren heeft gewerkt op den
AWN (Antwerpse Werkplaats Noord).
Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


Rangeerduivel

Citaat van: DFS op 19 januari 2021, 08:35:39 AM
Mooi sfeertje, nu nog wat plassen in de kuip?

Dat ontbreekt er volgens mij ook, zo'n droogdok is nooit echt "droog"...
Wat hoogglans vernis zou wonderen doen.
Maar het was idd wat misleidend uitgedrukt, dat wel.... ;D

;)

hans63

Gelukkig maar, ik heb altijd wel kasteel tripel in huis van Vanhonsebrouck Brouwerijen, nu is het
in ieder geval duidelijk waar ik na het nuttigen daarvan moet gaan afwateren.  ;D

voor de beeldvorming van zo'n dok heb ik vooraf een paar foto's bekeken. De lekkage van de deuren lijkt
wel mee te vallen, alleen direct achter de deuren staan plassen




hans63

Dit draadje heeft een tijdje stil gelegen doordat andere aspecten van onze hobby ook zeer interessant zijn en de nodige tijd vergen.
(waaronder spoor 0 experimenten en knoeien met Arduino's)
Verder staat dit diorama in de schuur waar pas sinds afgelopen weekend de temperatuur zodanig is dat het weer werkbaar is.

De baan is nu weer wat gepoetst en de treintjes hebben de eerste rondjes weer gedraaid.  :)
de boel daarna weer opgepakt waar ik was geëindigd.
Dat wil zeggen, de losse module met kraan, dok en de Framtid heeft zijn plek op de baan gevonden.