Zalig beeld van het jaar 1980

Gestart door Val-Rikard, 01 mei 2019, 10:19:57 AM

Val-Rikard

Het is een reis terug in de tijd, je ziet en hoort dingen die je al een tijd niet meer gehoord hebt.
Ook voor mensen die toen nog niet geboren waren is dit meer dan de moeite om te bekijken.
Als inspiratie kan dit tellen.

https://youtu.be/4q9jodLEfAI

Veel kijkgenot!

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

59erke

Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

svvander

Die oranje lijnbussen (bij ons waren het van die vuile gele van de MIVB dacht ik)... die was ik al helemaal vergeten.


Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Jurgen

Nostalgie, inderdaad.


Maar het programma op zich, de vertelstem, die is saai. In die tijd een knap staaltje televisie waarschijnlijk, maar niet meer aan mij besteed. Wat een contrast met de flitsende televisie van tegenwoordig.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

oebr

neenee Jurgen,  zo'n grafstem was destijds ook al vreselijk, maar er waren wacko lui (die meestal veel te veel drank achterover sloegen) die dat sjiek en/of verheffend vonden.
De wat rustiger montagestijl had dan weer te maken met het feit dat monteren van pelicule nogal tijdrovend was.

ter vergelijking  https://www.youtube.com/watch?v=p3ZIJfmBNqw uit dezelfde periode.

Die promofilm was duidelijk ook niet met adobe premiere gemonteerd, maar de spreekstijl pastte veel minder bij een of andere grafrede.
Ook reportages klonken heel anders, zelfs in België:

https://www.youtube.com/watch?v=1OPMpeQLY0s

Maar dan waren het meer normale mensen die de teksten schreven en/of de regie mochten doen.


Nu moet ik eerlijk zeggen dat die droge stemmen soms wel iets hadden, maar vaak waren ze toch eerder misplaatst.
En zeker de artyfarty teksten in de 1980-repo zeggen meer over de makers dan over de nmbs.


On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

Jef

Mooie beelden, maar ik heb na 2 minuten het geluid afgezet want ik werd er ambetant van...
Tuut zei de trein en de statie vertok.

Michiel

De flitsende televisie van tegenwoordig maakt geen schetsende reportages meer. Welke uitzending van de laatste 20 jaar nam nog de tijd om beeld en sfeer vast te leggen voor later? Ik kan hier wel van genieten: rustig meegesleept worden in een tijd van een andere snelheid. Een tijd van herinning en nostalgie. Zelfs het would-be poetische kan ik wel smaken, geplaatst in de tijd, met een poging om met beeldspraak sfeer te scheppen. Daar is vandaag op de flits-en-klik-weg-televisie geen tijd meer voor.

Maar ieder z'n ding, natuurlijk.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

evan

Knap en sfeervol!

Michiel,

Ik heb het ook zo gehad met die flitsende beelden nu.  Te veel prikkels in plaats van genieten.  Met de huidige muziek net hetzelfde...
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

ERVIN

Ik deel de mening van Michiel en Evan , je moet eens in de reportage op straat kijken , bijna geen mensen of auto's , je moet datzelfde beeld heden ten dage eens zien , alles was toen nog relatief stil , geen gsm's , geen oortjes , toen spraken de mensen nog met mekaar , nu loopt iedereen met zijn hoofd naar beneden.

Maar het zal wel aan mijn leeftijd liggen vrees ik.  :-\

Peter

Groot gelijk Ervin,
Heb hier bv. de volledige DVD reeks van "Kapitein Zeppos" staan.
Zalig om van tijd tot tijd, naar zo'n rustige afleveringen te kijken. (geen moordpartijen, geen razende achtervolgingen enz.)
Zo zijn trouwens ook de Spoorweg DVD met beelden van tijdperk II en III  (bv. van Ton Pruissen)
Met vriendelijke groeten
Peter

Jurgen

Ja, how, begrijp me niet verkeerd hé. Die flitsende tv, ik kan ervan genieten, maar evenveel van de rustige beelden uit dit filmpje hé.

Alleen, die stem... werkt echt op de zenuwen. Was leuker geweest met een leuk muziekje erover.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Dirky

#12
Tof begin van dat filmpke... een jaar eerder kon het even goed vanuit mijn ogen gefilmd geweest zijn. Tot eind 79 was dat station mijn vertrekpunt naar Gent.

en die stem, tja een klagende eentonige stem... het gaat tenslotte over de ondergang van een rijk spoorweg-imperium! Vrolijke stem of vrolijk melodietje zou wel niet gepast zijn.

Robrecht

Mooi stukje oude tv  8)
Het is als 'artistieke' repo bedoeld, en waarschijnlijk vandaar de wat dramatische en poëtische manier van vertellen.

Ik vind het wel mooi omdat de mens op zich duidelijk nog niet veranderd is :) enkel het aantal mensen dat overal rond loopt/rijdt en de snelheid waarmee het leven vooruit gaat ligt ook wel een stuk hoger lijkt me.

Ergens jammer...
En raar omdat de verteller dat op het einde ook aanhaalt (zullen we terugkeren naar vroeger als contra beweging tegen de vernieuwing), maar hij zag natuurlijk 1980 als 'het nu'.

Ik ben fan :)
H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...