Omhoog takelen van een baangedeelte

Gestart door Koen, 30 april 2019, 15:10:51 PM

SuSke

Is het zelfde principe Evan.
Ook de hijspunten van het evenaar-frame moeten juist opgetrokken worden of je evenaar gaat schuin hangen en dus ook je baan.
Een "single-beam" zoals in de link die je geeft, kan het niet klaren omdat je dan scheerkrachten krijgt in je baanopbouw met schuine kabels. Je moet naar de hoeken van je baan.

Casu zal zijn het basisframe van de baan sterk genoeg te maken om die krachten op te kunnen nemen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

just4fun

En waarom takelen?
Is opkrikken ook geen mogelijke oplossing?
Paul

evan

Citaat van: SuSke op 02 mei 2019, 12:25:14 PM
Is het zelfde principe Evan.
Ook de hijspunten van het evenaar-frame moeten juist opgetrokken worden of je evenaar gaat schuin hangen en dus ook je baan.
Een "single-beam" zoals in de link die je geeft, kan het niet klaren omdat je dan scheerkrachten krijgt in je baanopbouw met schuine kabels. Je moet naar de hoeken van je baan.

Casu zal zijn het basisframe van de baan sterk genoeg te maken om die krachten op te kunnen nemen.

Die "single beam" was gewoon om het principe "evenaar" toe te lichten.  Niet iedereen heeft hier takel of hijs ervaring  ;) 


groetjes

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Koen

Allen bedankt voor al deze info! In ieder geval zijn de tips en bedenkingen zeer nuttig.
Ik heb ondertussen al een paar foto's van de situatie gemaakt.

75642B12-30FD-4FCD-AA7A-4D39A23135DF by Koen Vaganée, on Flickr

De diepvriezer moet nog een andere plaats krijgen en een nieuw "keukentablet" gaat tot waar nu de diepvriezer staat.

C0970EF8-A4DB-42FA-BD26-8327611FDF02 by Koen Vaganée, on Flickr

Tussen de schakelaar en de sturing wordt er een gat diameter 110mm geboord.

C6B52DF0-CC2B-4258-A345-18DDA7759541 by Koen Vaganée, on Flickr

Het geheel moet op de modules aangesloten worden.

F38C6F67-609C-401C-BFBC-B951D33E4C14 by Koen Vaganée, on Flickr

Ik moet rekening houden met de poortgeleiders. Daar moet ik onder blijven (met een zeer beperkte hoogte daar de caravan (met schouw) er nog onder moet kunnen).

DB1E0B55-40D1-4398-A506-64C7F081B470 by Koen Vaganée, on Flickr
Nooit te oud om te leren

Peter

Koen,
Hoeveel is de vrije ruimte tussen de caravan en het plafond, want welke methode je ook wil gebruiken moet je toch voldoende speling hebben.
Met vriendelijke groeten
Peter

Metpetergaathetbeter

#35
en een verdieping bovenop je garage is geen optie, bv 1,5 doormetsen met schuin dak ? Of staat daar een stukje leefruimte boven? ??? ??? 't is natuurlijk een flinke kost, valt natuurlijk te bekijken wat het kost en/of mag/kan? Ik deed bv serieuse veranderingen daar mijn hyp.krediet afgelopen is en heb voor een tweede keer opnieuw een krediet aangevraagd voor belastingsvoordeel(lees terugkrijgen belastingen i.p.v. moeten bijbetalen. Je zou het natuurlijk kunnen verkocht krijgen thuis met extra repetitieruimte ?  ;) Ik dacht maar eens luidop  ;)

Koen

Citaat van: Peter op 02 mei 2019, 17:27:20 PM
Koen,
Hoeveel is de vrije ruimte tussen de caravan en het plafond, want welke methode je ook wil gebruiken moet je toch voldoende speling hebben.

Tussen het plafond en de caravan is er ongeveer 1/2 m maar tussen de rails van de poort en de caravan is er maximaal 10cm.

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 02 mei 2019, 17:40:08 PM
en een verdieping bovenop je garage is geen optie, bv 1,5 doormetsen met schuin dak ? Of staat daar een stukje leefruimte boven? ??? ??? 't is natuurlijk een flinke kost, valt natuurlijk te bekijken wat het kost en/of mag/kan? Ik deed bv serieuse veranderingen daar mijn hyp.krediet afgelopen is en heb voor een tweede keer opnieuw een krediet aangevraagd voor belastingsvoordeel(lees terugkrijgen belastingen i.p.v. moeten bijbetalen. Je zou het natuurlijk kunnen verkocht krijgen thuis met extra repetitieruimte ?  ;) Ik dacht maar eens luidop  ;)

Ja Peter. Je slaagt de nagel op de kop. Toen we ons dak wilden leggen, vroeg ik of ik een puntdak mocht leggen omdat een overbrugging van 10m niet evident was. Ik mocht dit enkel wanneer ik 3m van de scheidingslijn bleef. Het straffe is dat ik de oorspronkelijke plannen zo getekend had en dat dit afgekeurd werd. Ik moest op de scheidingslijn bouwen. Zo zie je maar de willekeur bij een aanvraag ...  >:(.
We hebben ook overwogen om de garage te ondergraven en een kelder te bouwen maar dit is niet zo evident, vooral omdat de fundamenten ongeveer een meter breed en een meter diep zitten.

We zullen het dus moeten doen met wat we hebben.

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Metpetergaathetbeter

en mag/kan je de muren van je garage nog verhogen (eventueel  met plat dak) of zit je al op max. hoogte ?

Metpetergaathetbeter

#39
nu is het zo mits je onmiddellijke buren akkoord zijn(beide zijden, achteraan,  vooraan, bij mij waren dat er 4) met een afwijking van de verkavelingsvoorwaarden(hier)/bouwvoorwaarden kunt krijgen.

Zo bouwde ik een veranda met plat dak daar er in de verkavelingsvoorwaarden stond dat er een dak boven moest met een hellingsgraad 35 tot 45°. 

Dus ben ik naar de gemeente geweest met een plannetje (bij minder dan 40 m²) hoefde geen architect. Ik vrees voor U dat dit wel het geval zal zijn wegens stabiliteitsproblemen dak. Ik zou zeggen ga eens naar de gemeente(technische dienst) en neem inlichtingen, het kost je niet en misschien is er wel een oplossing te vinden.Een nee heb je en misschien krijg je wel een ja ?

bij mij moest het wel aangevraagd worden bij gemeente en kadaster dacht ik en dat nam een kleine 6weken in beslag nam ik,na akkoord schreef de gemeente mijn buren aan of die problemen hadden met de bouw,hoewel ik elke buur liet tekenen op mijn plan veranda. Vervolgens moest ik een maand wachten voor goedkeuring en ik moest dan 4of 6 weken voor aanvang mijn aanvraag uithangen na goedkeuring gemeente

Koen

Citaat van: doomslu op 02 mei 2019, 19:20:09 PM
Verhuizen hé Koen.  :)

Inderdaad Luc. Mijn vrouw wil een kleiner huis nu de kinderen quasi uit huis zijn en ik wil een grotere garage  ;D. Ik heb al gezegd dat we dan maar eens moeten rondkijken maar ik zou ons huis niet kunnen missen. De helft van het huis bestaat uit glas. Je hebt een zaligheid aan licht.

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 02 mei 2019, 19:34:23 PM
nu is het zo mits je onmiddellijke buren akkoord zijn(beide zijden, achteraan,  vooraan, bij mij waren dat er 4) met een afwijking van de verkavelingsvoorwaarden(hier)/bouwvoorwaarden kunt krijgen.

Zo bouwde ik een veranda met plat dak daar er in de verkavelingsvoorwaarden stond dat er een dak boven moest met een hellingsgraad 35 tot 45°. 

Dus ben ik naar de gemeente geweest met een plannetje (bij minder dan 40 m²) hoefde geen architect. Ik vrees voor U dat dit wel het geval zal zijn wegens stabiliteitsproblemen dak. Ik zou zeggen ga eens naar de gemeente(technische dienst) en neem inlichtingen, het kost je niet en misschien is er wel een oplossing te vinden.Een nee heb je en misschien krijg je wel een ja ?

bij mij moest het wel aangevraagd worden bij gemeente en kadaster dacht ik en dat nam een kleine 6weken in beslag nam ik,na akkoord schreef de gemeente mijn buren aan of die problemen hadden met de bouw,hoewel ik elke buur liet tekenen op mijn plan veranda. Vervolgens moest ik een maand wachten voor goedkeuring en ik moest dan 4of 6 weken voor aanvang mijn aanvraag uithangen na goedkeuring gemeente

We zijn destijds in Mechelen naar de stedenbouwkundigedienst geweest. Ik heb 5 jaar aan deze garage gewerkt en bij de dakconstructie hebben wij, met handtekeningen van de buren, een wijziging aangevraagd om een puntdak te mogen bouwen. Ik ben ter plaatse de wijziging gaan verdedigen, helaas zonder succes.
Het enige dat ik verkregen heb, is dat ik een halve meter hoger mocht bouwen zodat de caravan binnen kon.

Dan wil ik nog niets zeggen over de miserie die wij gehad hebben om een goedkeuring te krijgen voor het verbouwen van ons huis. Dit heeft ons meer dan 3 jaar gekost!

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

Peter

Hallo Koen,
En wat dacht je van het idee dat een van de forumleden suggereerde, namelijk een baan die je, desnoods in delen tegen de muur kunt vouwen.
Met vriendelijke groeten
Peter

Koen

Citaat van: Peter op 02 mei 2019, 20:37:38 PM
Hallo Koen,
En wat dacht je van het idee dat een van de forumleden suggereerde, namelijk een baan die je, desnoods in delen tegen de muur kunt vouwen.

Niet evident daar omwille van de ramen en het werktablet. Ik ga alles nog eens rustig overlopen en alle ideeën stuk voor stuk overwegen en bekijken naar haalbaarheid.

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

Metpetergaathetbeter

#43
ondertss pm  met nog een mogelijkheid waarmee ik uw draadje niet wil mee vervuilen maar het zou een optie kunnen zijn zonder verbouwingen  mits het mag/kan

just4fun

Hoe vaak moet je met uw caravan eigenlijk onder je getakelde baan door?
Als dit maar 1 of 2 keer per jaar is, is dan een hele takelconstructie niet heel erg overdreven?
Misschien is een baan in door u draagbare segmenten opbouwen dan vele malen eenvoudiger.
Paul