Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Omhoog takelen van een baangedeelte

Gestart door Koen, 30 april 2019, 15:10:51 PM

Havoc

Citaat van: stoomlokje op 01 mei 2019, 01:44:26 AM
1 takelmotor en 1 lange kabel met meerdere katrollen.( aan elk ophangpunt 1 ).
De kabel al deze katrollen laten passeren.
Dan zal de baan overal met dezelfde snelheid en verplaatsing omhoog gehesen worden.

Enkel en alleen als elke katrol evenveel belast wordt. Anders gaat de baan scheef hangen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Koen

Citaat van: Michiel op 01 mei 2019, 09:34:07 AM
Misschien als inspiratie, en waarom niet eens informeren hoe zij het deden, in Heerhugowaard.

https://www.youtube.com/watch?v=nzUlZ7UKXQQ

Bedankt Michiel,

Daar ga ik zeker eens mijn licht opsteken.


@ Allen,
Bedankt voor het meedenken, geven van suggesties ed.
Ik ga hiermee aan de slag.

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

SuSke

#17
Citaat van: Havoc op 01 mei 2019, 10:34:48 AM
Citaat van: stoomlokje op 01 mei 2019, 01:44:26 AM
1 takelmotor en 1 lange kabel met meerdere katrollen.( aan elk ophangpunt 1 ).
De kabel al deze katrollen laten passeren.
Dan zal de baan overal met dezelfde snelheid en verplaatsing omhoog gehesen worden.

Enkel en alleen als elke katrol evenveel belast wordt. Anders gaat de baan scheef hangen.

Sorry Johan, maar dit klopt niet.

Het vertikale deel van de verplaatsing moet voor elke katrol het zelfde zijn.
De "belasting" van de katrol maakt niets uit in de verplaatsing (behoudens als je de boel optrekt aan elastieken)

De kunst zit erin om alle aansluitpunten naar 1 gemeenschappelijk punt te brengen en er voor te zorgen dat de verticale verplaatsing na het samenbrengen van alle trekkabels met 1 kabel kan gebeuren. Dan speelt zelfs het niet gelijkmatig oprollen geen rol meer. Hoe die horizontale kabels lopen maakt echt niets uit. Ze zijn liefst allemaal even lang, maar dat hoeft niet. De rek op een kabel is niet van dien aard dat het problemen zal opbrengen. Je kan ook koord gebruiken, maar dan liefst van een degelijke kwaliteit en zeker geen rekbaar koord (geen klimkoord).

Dus:
Loopwielen aan het plafond op de plek waar je bevestiging aan de baan zit.
Kabel van de baan door het loopwiel naar een centraal punt.
Vanuit het centraal punt één kabel (waar alle andere aanhangen) naar een loopwiel ter hoogte van het hijsapparaat (takel, zwengel, haak,...) Je zorgt ervoor dat de horizontale, niet noodzakelijk rechtlijnige afstand tussen de "knoop" en het loopwiel iets groter is dan de verticale verplaatsing die je moet maken.
Zo zal het werken, en heb je geen last van een beetje rek op de kabels of ongelijk optrekken.

Het systeem uit Heerhugewaard zal ook wel zo werken met stalen kabels en dan speelt de belasting helemaal niet meer mee (trekkracht in een kabel gaat snel naar 800N/mm²) waardoor de rek ook zeer beperkt blijft (lineair met de trekspanning in de kabel)

(oplossingen die werken - mijn dadda)

Edit:
Reactie van Johan is wel juist, stelling er boven klopt niet, zie ook mijn reacite een beetje verder

Daarnaast ook zorgen dat de verplaatsing van de "knoop" over een afstand gelijk aan de verticale verplaatsing zonder obstakels kan gebeuren.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

B_Modelbouw

Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


Havoc

Suske, wat jij voorstelt is iets anders dan beschreven in de post waar ik op reageerde. Dat voorstel is met 1 kabel die langs alle katrollen doorgelust wordt. Dus van je lier naar een eerste vaste katrol, naar beneden naar het eerste hijspunt,  terug naar boven en over een tweede vaste katrol naar het volgende hijspunt. En zo verder tot die ene kabel alle hijspunten gedaan heeft.

Wat jij voorstelt werkt wel. Had niet anders verwacht.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

SuSke

Doorlussen werkt inderdaad niet.
Er hoeft maar 1 katrol te zijn die iets stroever loop dan de andere en het hele spul loopt uit de haak.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Klaas Zondervan

Zelfs als alle katrollen soepel lopen gaat het fout als je de kabel doorlust. In zo'n doorlopende kabel is overal de trekkracht gelijk, dus ook de kracht op elk hijspunt. Een lichter deel van de baan zal dan sneller omhoog gaan dan een zwaarder deel.

Ik zou twee dingen doen. Elk hijspunt een eigen kabel geven naar een contragewicht en bovendien een hijskabel die je combineert in een gezamenlijk punt zoals Suske voorstelt. De contragewichten kun je dan per stuk zo aanpassen dat ze b.v. 80% van het gewicht  opnemen. Dat vermindert de krachten in het hijsmechanisme.

Bovendien  zou ik voorzien in een aantal ankerpunten waarmee je de baan vastzet in de hoge stand. Daarmee voorkom je dat de zaak onverhoeds naar beneden komt bij een kabelbreuk.

SuSke

Klaas, werken met contragewichten gaat niet. De plaats waar de baan staat moet voor iets anders gebruikt worden.
Je moet dan de contragewichten ook al gaan omleggen waardoor je een heleboel kabelwerk krijgt.

Je opmerking rond het "verzekeren" in de gehesen toestand is wel een goed idee, 't zou zonde zijn van de caravan die onder de baan staat  8)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Snobby Crash

Hey Koen,

Bij onze club Het Spoor in Sint- Niklaas hebben we een bocht van de Spoor I baan ook zo gemaakt dat die met een elektrische takel tegen het plafond hangt. Enkel op rijavonden en tentoonstellingen laten we deze bocht zakken. De diameter van deze bocht schat ik ongeveer een 5 meter.

Ik maak eerstdaags eens foto's van het systeem en de ophanging die we hebben gebruikt.

Of je kan natuurlijk ook altijd eens een kijkje komen nemen op dinsdag of vrijdagavond hè !
Geef dan wel een seintje, dan zorg ik zeker dat ik er ben !

Geert

Klaas Zondervan

Citaat van: SuSke op 02 mei 2019, 09:28:48 AM
Klaas, werken met contragewichten gaat niet. De plaats waar de baan staat moet voor iets anders gebruikt worden.
het hangt er maar vanaf hoeveel ruimte er is. De contragewichten zelf hoeven niet veel ruimte in te nemen.

Michiel

Is het opklappen van de baan met scharnieren, met eventueel hulp van trekkabels een optie? Dat is makkelijker te doen maar aan jou te overwegen of het mogelijk is (vorm van de baan, beschikbare plaats,...)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Koen

Interessante en leerrijke discuties  :). Ik zal eerstdaag een paar foto's maken van de ruimte. Op dit ogenblik is dit geen optie daar ik in de garage alles aan het verhuizen ben (en je wil niet weten wat een rommel dat dit geeft  ;D).

@ Geert,
Ik ben benieuwd naar de foto's. Bedankt voor het aanbod. Misschien moet ik maar eens tijd vrijmaken om te komen kijken.

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

Metpetergaathetbeter


dani

#28
een niet onbelangrijk gegeven in deze discussie is :  "wat mag dat kosten" ?

Je kan hele dure synchroon lopende oplossingen bedenken, maar als het je een bom geld kost, is het dat dan waard ?

Zelf zou ik in dit geval ook opteren voor 1 enkele aandrijving (dan wel sterk genoeg)   vanop 1 punt,  en dan met een aantal "assen" die parallel lopen en onderling door kettingen zijn verbonden.   zo is 1 omwenteling van de hoofd ad ook 1 omwenteling van al de "slave" assen en ga je toch al je kabels gelijk optrekken  (in de veronderstelling dat deze inderdaad op dezelfde manier oprollen).

In het geval van een U vorm kan je kiezen voor 2 lange assen  boven elk "been"  (eentje aan elke kant van het betreffende been) met elk een aantal kabels,  en voor het "middenstuk" een aantal kortere assen  met telkens ook 2 kabels.   

even proberen schetsen :


Motor ---> drijft As  1 aan...
Alle andere assen zijn via kettingen/tandwielen de ene aan de andere verbonden.
As 1 en 2  trekken 1 been van de U   op
As 8 en 9  trekken het andere been van de U   op
Assen 3...7   trekken het verbindingsstuk op
K = ketting verbinding
X+X =  een poelie of kabel rond de as

een bovenaanzicht :::



+----------+
@ motor   @
+----------+
            K
            K
            K          X                                 X                                 X                                 X                                 X
           AS 1  ---+-------------------------+-------------------------+--------------------------+-------------------------+
            K          X                                 X                                 X                                 X                                 X
            K
            K
            K         X                                 X                                 X                                 X                                 X
           AS 2  ---+-------------------------+-------------------------+--------------------------+-------------------------+
            K         X                                 X                                 X                                 X                                 X
            K
            K
            K         X                                 X
           AS 3  ---+-------------------------+--
            K         X                                 X
            K
            K
            K         X                                 X
           AS 4  ---+-------------------------+--
            K         X                                 X
            K
            K
            K         X                                 X
           AS 5  ---+-------------------------+--
            K         X                                 X
            K
            K
            K         X                                 X
           AS 6  ---+-------------------------+---
            K         X                                 X
            K
            K
            K         X                                 X
           AS 7  ---+-------------------------+---
            K         X                                 X
            K
            K
            K
            K
            K          X                                 X                                 X                                 X                                 X
           AS 8  ---+-------------------------+-------------------------+--------------------------+-------------------------+
            K          X                                 X                                 X                                 X                                 X
            K
            K
            K          X                                 X                                 X                                 X                                 X
           AS 9  ---+-------------------------+-------------------------+--------------------------+-------------------------+
                       X                                 X                                 X                                 X                                 X

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

evan

Ik zou met één centrale takel werken en een stevige evenaar die je kan loskoppelen van je baan.  Bij het takelen moet je baan wel op 1 of twee hoeken begeleid worden.  Dit lijkt me veel eenvoudiger dan meerdere ophaal of takelpunten.

Hier een link naar een product ter illustratie van het idee...  https://www.hijsenenzo.nl/liftsmart-evenaars-uitschuifbaar.html
Je kan dus een frame maken dat je baan vast houdt en dat optakelen. 


Groetjes
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.