Omhoog takelen van een baangedeelte

Gestart door Koen, 30 april 2019, 15:10:51 PM

Koen

Door plaatsgebrek in mijn garage zou ik een gedeelte van mijn baan tot tegen het plafond  omhoog willen takelen zodat de caravan nog in de garage binnen kan.
Om een idee te geven, het gaat om een U-vormig gedeelte waarvan het langste gedeelte ongeveer een 8m lengte heeft. Op deze wijze kan ik een gesloten traject maken met de bestaande modules.

Nu mijn vraag:
Aangezien dit gedeelte vrij groot is, zou ik met 5 elektrische takels (met tandwielkast) willen werken die gelijktijdig aangestuurd worden. Toch stel ik mij de vraag of het gelijktijdig aansturen van dezelfde takels ook een gelijkmatige takeling teweeg gaat brengen (ik denk hierbij aan eventuele afwijkingen in de tandwielkast, snelheid motor, ...)
Heeft hier iemand ervaring mee of heeft iemand andere oplossingen?

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

Paulogic

Die kans is zeker niet onbestaande.

Eén motor en één as met meerdere rollen met kabels lijkt mij heel sterk aangewezen. Hoe de motor ook draait, de opwikkeling gebeurt identiek
als je iederere kabel ook bij start oprolt op dezelfde manier... ook daar kan speling op zitten natuurlijk. Zou een systeem met katrollen en een groot
gewicht geen oplossing zijn? Zie je soms bij kantelpoorten.
mvg,
Paul(ogic)

Koen

Dat is een mogelijke oplossing, alleen moet ik dan nog boven de geleiders van de rolpoort kunnen blijven.
Een tegengewicht daarentegen lijkt mij niet echt een oplossing daar ik rugproblemen heb (of ik moet iemand vinden die dit voor mij wil ophangen).
Dit ga ik eens grondig moeten bekijken.

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

SuSke

Koen, zoals Paul al aangeeft: 1 motor die de verschillende punten over een gelijke as aantrekt.

De verbinding naar de verschillende punten van je baan mogen zo lang of zo kort zijn als nodig. Die afstand speelt niet mee.
Het is enkel het hoogteverschil dat je op een gelijkmatige manier moet "opgetrokken" krijgen.
Dat kan je doen door de punten samen te brengen op een buismotor (voor rolluiken) en die zal alles gelijkmatig optrekken.
De eventuele verlenging in je "koord" hangt alleen af van het materiaal en natuurlijk ook van de lengte.
Dus beter een iets te sterk touw of kabel nemen om dat te beperken.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

bollen neus

Je moet dit gewicht ook niet boven uwen kop heffen hoor, ge begint vanaf de grond dus (ik heb ook rugproblemen, zelfs al laten vastzetten) gewoon boerenverstand bezigen.
Den Eric.

Koen

Bedankt Eric en Suske voor de tips.
Ik ga eens kijken wat het meest praktische is. Ik hou jullie op de hoogte.

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

Freek

Podium bouwers en riggers gebruiken ook lieren om hun plafond en lichtbruggen omhoog te hijsen. Die gebruiken wel speciale sturingen om ervoor te zorgen dat alle lieren gelijktijdig oprollen.
Maar ook als je gebruik maakt van 1 motor met meerdere oprollers, dan ben je nog niet zeker dat je baan mooi gelijkmatig omhoog gaat. Die kabels hebben elk hun eigen willetje en rollen nooit allemaal hetzelfde op. Van zodra er een kabel over een eerder opgerolde kabel gaat dan gaat die kabel sneller oprollen omdat de diameter van de rol ook groter geworden is.
Als je dit systeem wil gebruiken moet je er gewoon rekening mee houden dat alles kan buigen en scheef hangen.

Metpetergaathetbeter

hoe hoog /groot is je baan, je groot/hoog garage en jouw (groot/hoog)caravan?

Koen

Citaat van: Freek op 30 april 2019, 18:01:48 PM
Podium bouwers en riggers gebruiken ook lieren om hun plafond en lichtbruggen omhoog te hijsen. Die gebruiken wel speciale sturingen om ervoor te zorgen dat alle lieren gelijktijdig oprollen.
Maar ook als je gebruik maakt van 1 motor met meerdere oprollers, dan ben je nog niet zeker dat je baan mooi gelijkmatig omhoog gaat. Die kabels hebben elk hun eigen willetje en rollen nooit allemaal hetzelfde op. Van zodra er een kabel over een eerder opgerolde kabel gaat dan gaat die kabel sneller oprollen omdat de diameter van de rol ook groter geworden is.
Als je dit systeem wil gebruiken moet je er gewoon rekening mee houden dat alles kan buigen en scheef hangen.


Daar  heb je zeker een punt. Niet evident om dit allemaal in rekening te brengen.

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 30 april 2019, 18:05:43 PM
hoe hoog /groot is je baan, je groot/hoog garage en jouw (groot/hoog)caravan?

Ik zal proberen morgen een schets te maken. Het is allemaal niet zo groot. Het grootste gedeelte is ongeveer 8m x 40cm en de koppeling met het bestaande gedeelte is slechts een 15cm breed en 4m lang (de twee benen van de U). De hoogte van de garage is ongeveer 3m50. De grootte van het gedeelte waar het nieuwe gedeelte komt is 10m x 4m50. De caravan is 2m80 hoog.

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

doomslu

Verkoop de caravan en maak een grotere baan.  ;D
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Koen

Citaat van: doomslu op 30 april 2019, 22:23:39 PM
Verkoop de caravan en maak een grotere baan.  ;D

Hm, nee daar reis ik te graag voor  ::).
Ik zou natuurlijk nog kunnen bijbouwen maar helaas zit ik al op de maximaal toegelaten bebouwbare oppervlakte  :(.

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

erik de noorman

Een grotere caravan en steek daar u baan.  :)

Erik.

Havoc

Citaat van: Freek op 30 april 2019, 18:01:48 PMAls je dit systeem wil gebruiken moet je er gewoon rekening mee houden dat alles kan buigen en scheef hangen.

Ja, dit is gewoon essentieel: je moet ermee plannen dat dit zal gebeuren! Het is veel simpelder om van in het begin uit te gaan dat het zal mislopen. Dus moet je een systeem maken dat erop voorzien is.

Maak gewoon 5 segmenten en hang elk stuk aan een eigen takel. Laat elk stuk apart zakken op poten, monteer aan elkaar en rijden maar. En wat ik zelf zou doen is iets maken dat je pas kan ophijsen als ALLE verbindingsstukken weg zijn. Bvb dat je alle bouten in een plank met gaten moet steken met een microswitch erachter. Pas als alle bouten in de plank zitten en niets nog aan elkaar hangt kan je hijsen.  Of dat je de verbindingsbouten moet gebruiken om de kabels aan de segmenten te hangen. Ook  connectoren gebruiken die kunnen lostrekken of kabels die lang genoeg zijn dat ze tot op de grond komen. Allemaal zo'n details die maken dat het niet mis kan gaan.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

stoomlokje

1 takelmotor en 1 lange kabel met meerdere katrollen.( aan elk ophangpunt 1 ).
De kabel al deze katrollen laten passeren.
Dan zal de baan overal met dezelfde snelheid en verplaatsing omhoog gehesen worden.

grtjs,
Saskia

Michiel

Misschien als inspiratie, en waarom niet eens informeren hoe zij het deden, in Heerhugowaard.

https://www.youtube.com/watch?v=nzUlZ7UKXQQ
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)