Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Anycubic Photon

Gestart door Dirky, 29 april 2019, 11:21:00 AM

Dirky

Over de uitermate geschikte print-kwaliteit is er in andere draadjes al veel vermeld. Top-machientje!

Toch even meegeven dat die van mij het na 4 maanden begeven heeft. De Z-as weigert dienst en op vele fora is er info terug te vinden (moederbord dient vervangen te worden) maar er wordt vooral veel geklaagd over slechte service.
Ben curieus hoe het bij mij gaat aflopen...

755philippe

Heb je al een mail gestuurd naar Anycubic zelf want die antwoorden altijd binnen de 24u. De onderdelen zelf kun je volgens mij in de fepshop kopen. Als het toestel onder garantie staat zult je uw verkoper moeten kontakten maar ik zou eerst wat info vragen bij Anycubic zelf.
Mvg


755philippe

Dirky

Ik heb de mijne gekocht bij www.3dprintwinkel.be

Het heeft iets geduurd voor ze antwoord gaven op mijn vraag, en dan nog even voor ze een antwoord hadden van China (>24u) maar nu lijkt alles weer OK na een firmware update. Ik moet wel nog effectief printen om te zien of alles OK is maar dat kan ik niet eerder dan komend weekend.

Wait and see...

Dirky

... en na enkele maanden gebruik toch al een pak ervaring opgedaan:

- Je kan er ongelofelijk fijne stukken mee printen. Wanddiktes van 0.2mm zijn mogelijk. Zolang ze niet helemaal uitgehard zijn mag je die stukken wel hard aanpakken. Als je die echter na enkele maanden een verkeerde duw geeft, knallen ze in stukken van elkaar. Super broos spul dus. Mogelijk zijn er resin-merken die beter zijn?
- Je kan ook met flexibel materiaal printen maar dan blijft het ook flexibel. Een mix van beiden is me nog niet gelukt.
- Dikwandige stukken durven nogal eens serieus krom te trekken bij uitharding. Zeker een mix van dik- en dunwandig.
- De FEP film ziet af als je steeds weer op dezelfde plaats print. Voorbeeld: Een cilinder van 50mm diameter, wanddikte 0.5mm en 150mm lang print je – voor de hand liggend - rechtstaand af. De print trekt zich echter los van de film op steeds dezelfde plaats. Na 2 cilinders vertoonde de film een kleine barst. Als je de cilinder echter iets schuin legt verplaatst het trek-oppervlak zich steeds weer.
- De estimated print time van de slicer-software is hier steeds verkeerd. Iets wat 8u zal duren, staat na 12u nog te printen.
- Probeer ook op voorhand in te schatten af je overal aankan om de steuntjes weg te halen. Op je scherm lijkt alles wel bereikbaar maar dat is vaak niet mogelijk als je later het stuk in je handen hebt. Ik deel mijn stukken vaak op in verschillende kleinere stukken...
- Zorg steeds voor een goede ventilatie. Het stinkt! 

Broos:
Enkele maanden terug heb ik (relatief dikwandige) houders geprint voor het landingsgestel van een modelvliegtuig op schaal. Bij de eerste tests toen, bleken die stukken echt wel in orde. De gesimuleerde krachten bij een landing werden vlot opgevangen.
Voor een paar weken echter, na een kleine aanpassing van de benen van het landingsgestel, laat ik het geheel nog eens botsen op de grond en aan de ene kant is het geprinte stuk meteen gebarsten. Die stukken waren dus beter geprint geweest met een filament printer. Misschien moet ik me zoiets ook aanschaffen.

Gerolf

#4
Citaat van: Dirky op 02 december 2019, 11:36:56 AMZolang ze niet helemaal uitgehard zijn mag je die stukken wel hard aanpakken. Als je die echter na enkele maanden een verkeerde duw geeft, knallen ze in stukken van elkaar. Super broos spul dus.

Hardt uit door UV-licht. Zou het helpen als je daglicht blokkeert door het werkstuk te verven? Net zoals bij polystyreen ...
Ik heb hier geprinte modellen die al enkele maanden oud zijn - geverfd - en die zijn (nog) niet broos ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Dirky

Het bewuste stuk landingsgestel was al in de grondverf gezet. Een echte UV-blocker zou wel een oplossing kunnen zijn.

Nu hou ik er echt rekening mee dat de stukken nog verder (kunnen) uitharden en pas ik mijn "bouwsels" aan. Zo bijvoorbeeld in plaats van die scharnierstukken nu uit één stuk te printen zal het een samenstelling worden van prints en stalen stukjes zodat de krachten niet meer op de print komen te staan.

Nu ja, mirakels kosten vaak meer dan 400€ dus ben ik kwaliteit/prijs best tevreden met het AnyCubic ding... :)

evan

Ik gebruik hier resin van Monocure.  Monocure heeft flexresin en die kan je puur gebruiken voor echt flexibele zaken of je kan hem toevoegen aan de gewone resin als additief (bijv 10 procent).  Dan is je print niet flexibel, maar wel veerkrachtiger en is je print meer bestand tegen schokken en zijn details buigzamer.   
Bij ervaring weet ik dat dit prima werkt.

https://monocure3d.com.au/flexible-resin/

Groetjes
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.