Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

"Little Swiss" N baan

Gestart door Belgaboy, 28 april 2019, 13:23:07 PM

Belgaboy

Citaat van: Michiel op 19 januari 2021, 13:12:15 PM
Ik nam het eigenlijk aan op de informatie die ik een jaar of twee geleden had gevonden. Maar ik ken de huidige situatie niet.


http://www.t-m-a.ch/shop/category.php?id_category=53

Ik heb ze gevonden bij scenery shop (nl.scenery.shop) en heb er een viertal verschillende besteld.
Binnenkort meer hierover.
ESU ECoS 2.1, iTrain.

Cozzy

Welke ook mooie resultaten geeft (in H0 bij mij) is deze:
Koemo

groeten,
Tom
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

Belgaboy

Volgend probeersel...verschillende soorten van Minitec



Ik heb beslist om ballast van Minitec te gaan gebruiken al kan ik moeilijk kiezen tussen het roodbruine en de phonolith, wat past het beste bij een Zwitserse baan?

In detail:

Phonolith


En 'rostbraun'


Ik weet dat kleur subjectief is en een persoonlijke keuze maar ik geraak er maar niet uit, ik vind ze beiden realistisch en mooi. Op foto's van Zwitserse banen ben ik beide varianten al tegengekomen wat de keuze er weer niet makkelijker op maakt.

Suggesties?

Fijne zondag nog
ESU ECoS 2.1, iTrain.

evan

Patrick,

De phonolith lijkt het mooiste en meest gebruikelijk voor hoofdlijnen, maar durf gerust voor oudere stukken, zijsporen etc de bruine te gebruiken.  De kleur hangt vooral af van de groeve die gebruikt is.

Nadien ga je toch nog weatheren en dan komt de roestbruine kleur die je op foto's ziet van de SBB-CFF.
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Michiel

Mijn persoonlijke voorkeur gaat naar de tweede, iets bruinere variant, maar je kan ze beide gebruiken. De iets bruinere voor de spoorsecties met wat langer liggende ballast, en de grijze versie voor de spoorsecties met vers gestortte ballast. Zo hoef je niet te kiezen, en heb je ze beide.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Belgaboy

Het concept van baan dat ik in gedachten heb is eigenlijk een doorlopende baan zonder station of zijbanen. Een dubbelsporig bergtraject dat in drie lagen klimt en ook weer zo naar beneden komt. Er zullen dus continue rijdende treinen te zien zijn die enkel zullen stoppen voor de seinen. Ballast zal dus overal hetzelfde zijn...
ESU ECoS 2.1, iTrain.

modelbaanHO

Mijn voorkeur zou uitgaan naar "rostbraun".
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Belgaboy

Volgende aanpassing aan de baan is nu ook lopende. Het aanpassen aan een 'werkbare' hoogte.
Mijn rug zal tevreden zijn vermoed ik 😉



Links gaat er nog 50 cm worden aangebouwd (kader staat al gereed) zodat de totale afmeting 350 op 70 wordt.
Daarna nog het schaduwstation verbinden met de hoofdbaan...
ESU ECoS 2.1, iTrain.

Belgaboy

Ondertussen is er weer wat tijd gepasseerd en is er verder gedaan met de baan.
Hoofdbaan en schaduwstation zijn weer samen en op de hoofdbaan ligt nu 10 cm polystyreen om het landschap mee te vormen.



Ik kan terug pijnvrij verder... ;)

ESU ECoS 2.1, iTrain.

Belgaboy

Dit weekend maar eens werk gemaakt van de servo aansluitingen, stond al lang op het lijstje  :)



en van de gelegenheid gebruik gemaakt om ook maar een valbeveiliging te installeren:



ESU ECoS 2.1, iTrain.

Stieven76

Dat wordt een leuke baan. Benieuwd naar het vervolg!

Belgaboy

De bouw vordert langzaam wegens het ontbreken van de nodige materialen...blijkbaar is de stock in sommige winkels uitgeput.

Mij toch nog een geschenkje gegeven deze week...nieuwe ECoS 2.1 van ESU







ESU ECoS 2.1, iTrain.

Belgaboy

Omdat er nu toch tijd over is kan ik mijn brugje in een kleurtje steken. Ik had daar graag de steenstructuur en het voegwerk in twee verschillende kleuren gezet maar ik heb geen idee hoe je aan zoiets begint...doe je eerst de baksteenkleur en nadien een soort wash voor het voegwerk?
Alle tips zijn uiteraard meer dan welkom...

Dit is het slachtoffer




ESU ECoS 2.1, iTrain.

SuSke

Beide methodes zijn goed en bruikbaar.

Eerst de stenen kleuren en dan de voegen met een wash is iets eenvoudiger maar de intnesiteit van je voegen is iets minder hevig. Voordeel is dat je eenvoudig met verschillende steenkleuren kan spelen en geen schrik moet hebben om je voegen vol te schilderen.

Eerst de voegkleur opzetten en dan de stenen dry-brushen is iets lastiger maar de voegen blijven wel intenser. Verschillende steenkleuren vragen zeer gedetailleerd schilderwerk.

Ik heb zo iets laten zien in het draadje van Vaerwegh Dok  ;D ;D

Citeer
Gelijk ook een testplankje gemaakt om de muren in een aanvaardbaar kleurtje te zetten.

20210316_215425 by Frans Peeters, on Flickr

Met de 2 verschillende manieren:
Eerst schilderen in de kleur van het voegwerk en daarna de stenen drybrushen

20210316_215456 by Frans Peeters, on Flickr

Of net andersom, eerst de steenkleur(en) aanbrengen en dan voegen met een wash

20210316_215449 by Frans Peeters, on Flickr

Of voegen met verf die afgeveegd wordt

20210316_215502 by Frans Peeters, on Flickr

Op het overzichtsplaatje zie je goed het verschil tussen de verschillende methodes.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Michiel

Ik gebruik een mix van beide methodes. Slater bakstenen (waar ik dus mee werk) hebben geen echt strakke voegen en vrij bolle stenen. Dat maakt het niet eenvoudiger. Dus:

Eerst de hele muur in een baksteenkleur zetten.
Dan met een aantal washes de voegen kleuren.
En als laatste met bruine en rode kleurvarienten met potlood en stompe punt nog eens de bakstenen extra bijkleuren.

Alles in de lak, en dan weatheren en bemossen.

Maar eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat mijn resultaten niet zo spectaculair zijn als vele andere voorbeelden die hier de laaste tijd zijn voorbijgekomen. Succes! Wie niet waagt niet wint.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)