Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

"Little Swiss" N baan

Gestart door Belgaboy, 28 april 2019, 13:23:07 PM

Michiel

Is dit code 40 ? Atlas? Ziet er erg goed uit, alsook de brug. Ik vind het ballast nog vrij grof, maar geen idee wat ze in Zwitserland tussen de dwarsligger storten. Kwa kleur heb ik geen suggesties. Ben zelf geen kei in kleur.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Belgaboy

Peco code 80 Michiel.
Dit is het medium ballast van Woodland scenics, ik had ook het fine ballast maar dat is net zand en vind ik veel te fijn voor tussen de biels...
ESU ECoS 2.1, iTrain.

Rangeerduivel

Citaat van: Belgaboy op 20 december 2020, 13:33:12 PM


Peco code 80 Michiel.
Dit is het medium ballast van Woodland scenics, ik had ook het fine ballast maar dat is net zand en vind ik veel te fijn voor tussen de biels...

En toch vind ik hier de verhouding stenen/biels zeer onrealistisch!
Als je ziet dat sommige stenen de breedte of zelfs méér van de biels hebben, dan raad ik je aan eens bij een echt stuk spoorweg te gaan kijken, en vooral meten en vermenigvuldigen/delen!

;)


Metpetergaathetbeter

#93
gezeefde zandkorrels ?

Belgaboy

Citaat van: Rangeerduivel op 20 december 2020, 15:48:27 PM


En toch vind ik hier de verhouding stenen/biels zeer onrealistisch!
Als je ziet dat sommige stenen de breedte of zelfs méér van de biels hebben, dan raad ik je aan eens bij een echt stuk spoorweg te gaan kijken, en vooral meten en vermenigvuldigen/delen!

;)

Rudy, ik heb even een foto 'geleend' bij de buren om het verschil te laten zien tussen medium en fijn ballast, mijn keuze blijft toch het medium ballast...

ESU ECoS 2.1, iTrain.

Rangeerduivel

Geen probleem Patrick,
Het is jouw baan,
maar ik doelde wel meten en vergelijken met een echte spoorweg en niet de fouten kopieren die "de buren" begaan... ::)

Wanneer "de buren" in het water rijden...enz...

;)

Belgaboy

#96
Zal nog eens een testje doen met een eigen mix van fine en medium, is misschien beter wie weet...
ESU ECoS 2.1, iTrain.

Michiel

Het hangt er een beetje vanaf hoe je de baan bekijkt. Steeds van een afstand, dan kan je gerust wat groffere korrel nemen. Het wat overdrijven van structuur en detail mag best. Denk je regelmatig meer in de scenes te duiken met fotos en videos, dan kan je best naar wat fijner materiaal gaan, want komt anders vrij grof en onrealistisch over. Het is dus kwestie te weten van op welke afstand je de baan zal bekijken.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

evan

Citaat van: Michiel op 20 december 2020, 18:38:05 PM
Het hangt er een beetje vanaf hoe je de baan bekijkt. Steeds van een afstand, dan kan je gerust wat groffere korrel nemen. Het wat overdrijven van structuur en detail mag best. Denk je regelmatig meer in de scenes te duiken met fotos en videos, dan kan je best naar wat fijner materiaal gaan, want komt anders vrij grof en onrealistisch over. Het is dus kwestie te weten van op welke afstand je de baan zal bekijken.

Voila, volledig mee eens :)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Metpetergaathetbeter

Citaat van: Rangeerduivel op 20 december 2020, 17:21:30 PM

Wanneer "de buren" in het water rijden...enz...

ik dacht dat de uitdrukking in het water springen was, ga je er dan ook achter springen ?

OlivierV

Voor H0 meng ik woodland scenics fine ballast met medium ballast, dus voor N lijkt mij die fine ballast zeker aangeraden. ;) Maar het is jouw baan en jij moet content zijn. :)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Belgaboy

Ok, merci voor de tips.
Ga de nodige teststrookjes aanmaken, medium/fine en alleen fine, meer in een volgende post
ESU ECoS 2.1, iTrain.

Belgaboy

Zoals beloofd kom ik hier op terug
Onderstaande foto is een vergelijk tussen de Medium (links) en de Fine ballast (rechts). Ik heb bewust geen verdere bewerking (lees washes) toegevoegd om duidelijk te kunnen vergelijken.



Welke zouden jullie gebruiken?

Fijne zondag nog
Patrick
ESU ECoS 2.1, iTrain.

SuSke

Schaaltechnisch is de rechtse de meest juiste.

Zelf zou ik een mengeling maken 1M/1F of 1M/2F een beetje afhankelijk van welk spoortype er over komt.
Volle baan 1/1, emplacement 1/2
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

railrunner

Ik zou ook voor het rechtse gaan, veel realistischer.