Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

"Little Swiss" N baan

Gestart door Belgaboy, 28 april 2019, 13:23:07 PM

BR-59

#30
Ik werk zelf met Anyrail en kan met dit programma ook met N-spoor met flexrail werken.

Wat de kruiswissel betreft, helder. Wel benieuwd hoe en waar u het dan gaat oplossen met de keerlusmodules.

Wat zijn de afmetingen van de tafel, die u wilt gaan gebruiken? Deze vraag ook mede door het voorstel van Michiel

Belgaboy

@Bas

RailModeller pro kan ook met flexrails werken maar ik bedoel dat het niet eenvoudig is om een plan te tekenen door enkel gebruik te maken van flexrails en wissels.

Ik plan de volledige lus bovenaan (rode sectie) te gebruiken als keerlus, die is lang genoeg voor een volledige trein, en een tweede keerlusmodule ergens in het stuk tussen schaduwstation en paradebaan.

Volledige afmetingen van de tafel zijn 3 op 1,75 en zonder schaduwstation 3 op 1,25. Op deze laatste afmetingen komt de eigenlijke baan.

ESU ECoS 2.1, iTrain.

Michiel

Ook met een breedte van 1,25m zal je ervoor moeten zorgen dat je er langs beide kanten aan kan, maar ik veronderstel dat je dat al voorzien had.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

BR-59

#33
Het valt mij in Anyrail niet tegen. Ik heb mijn k-rail, nagenoeg volledig met flexrail gedaan. Hierbij heb ik wel gebruik gemaakt van de mogelijkheid om flexrail van te voren te voorzien van de goede radius en hoek. Maar ik weinig verstand van de Mac en dus eigenlijk niet van Railmodeller Pro.

Wat wel belangrijk is bij de maten van uw tafel is de bereikbaarheid. Vandaar mijn vraag.

Ik blijf u wel volgen. Ontwerp staat me wel aan, ook al ben ik een H0-rijder.

Belgaboy

#34
Ik denk dat het met de bereikbaarheid wel goed komt. Ik voorzie een aantal uitneembare platen in het midden van de baan zodat ik netjes overal bij kan.

Op die platen komt dan enkel wat scenery en geen rails. Hoe en waar die gaan komen weet ik nog niet, dat wordt a l'improviste... :)
ESU ECoS 2.1, iTrain.

Belgaboy

Wegens de warme temperaturen tijdens de voorbije maand is er niets meer gebeurd aan de baan.

Wel heb ik van de gelegenheid gebruik gemaakt om een testbaantje in elkaar te knutselen en mij te verdiepen in het besturingssysteem iTrain.
Na een hoop instellingen maken en terug aanpassen, handleiding opnieuw lezen en een beetje hulp uit het iTrain forum heb ik dit nu redelijk onder de knie. De trein doet nu wat ik van hem vraag!

Testbaan


Bedrading


Ondertussen is het minder warm en kan de bouw van Little Swiss eindelijk worden verdergezet.
Wordt ongetwijfeld vervolgd...
ESU ECoS 2.1, iTrain.

Belgaboy

Nu de temperaturen weer wat dragelijker zijn op mijn zolder kan de bouw van de baan verder gezet worden.
Deze week het tweede stuk van het schaduwstation (4 kortere opstelsporen) gelegd en aangesloten.

De aandachtige lezer zal opmerken dat ik geen Peco materiaal heb gebruikt zoals ik eerst had aangegeven. Daar zijn verschillende reden toe. De Fleischmann rails bevallen me zo goed dat ik weinig reden zie om te wisselen, temeer daar het functioneel krijgen van die Peco wissels toch niet zo'n eenvoudige opdracht was...
Ik voorzie wel een aantal reserve Fleischmann aandrijvingen voor als er ééntje kuren heeft  :)

Het tweede stuk schaduwstation ziet er nu zo uit:





En sinds gisteren ben ik aan de aftakking naar de eigenlijke baan bezig:



Wordt vervolgd...
ESU ECoS 2.1, iTrain.

Michiel

Als je gelukkig bent met de Roco rails en wissels (nu Fleischmann, maar de Fleischmann rails en wissels zijn anders, met bedding), is dat voldoende. Het ziet er alvast lekker strak uit.

Trouwens, waarom zijn de opstelsporen langs de ene kant eigenlijk korter dan de andere kant? Het zou veel handiger zijn wanneer ze ongeveer even lang zouden zijn. Dan past elke trein op elke opstelspoor, en hoef je geen speciale regels en logica te verzinnen bij het opstellen van de treinen in het schaduwstation. 't Is maar een opmerking.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Belgaboy

#38
De reden waarom de tweede set opstelsporen korter is geworden is tweeledig:

1) die worden voorbehouden voor de echte treinstellen, momenteel heb ik er twee en er is nog een derde op komst.
    De langste van allemaal is het Züricher S-Bahn treinstel van FLM en die is 62 cm lang.

2) het stuk spoor na de 4 opstelsporen gaat gebruikt worden voor een keerlusmodule en bijgevolg wil ik dat lang genoeg maken zodat elke sleep er zonder probleem inpast.

Die speciale regels vallen nogal mee in iTrain, juist een beperking voor sommige treinen voor bepaalde blokken...   
ESU ECoS 2.1, iTrain.

Belgaboy

#39
Het is hier even stil geweest wegens allerlei problemen waardoor de bouw niet echt wou vlotten. Nu ik toch thuis moet zijn is het misschien tijd om even opnieuw aan te knopen...

Naar aanleiding van al de problemen heb ik besloten om (nog maar eens) volledig opnieuw te beginnen. De huidige rails zijn verwijderd en ik heb van de gelegenheid gebruik gemaakt om een extra laag kurk in het schaduwstation aan te brengen. Totale dikte wordt daar nu 4 mm. Ook heb ik op sommige plaatsen de kurklaag moeten herstellen na het verwijderen van de rails.
Het nieuwe Peco materiaal is besteld in de UK maar laat voorlopig even op zich wachten...(gevolg van Covid-19?)
Ondertussen heb ik dan maar de omkadering afgewerkt, inclusief de wand voor de achtergrond. Gelukkig had ik nog het benodigde materiaal liggen. Uit de zijkanten dient nog wel het reliëf gezaagd te worden maar dat doe ik later.
Nu de doe-het zelf zaken terug open mogen kan ik de wanden al in een kleurtje zetten in afwachting van de rails en wissels.
Een paar foto's:














ESU ECoS 2.1, iTrain.

mahtoska1

Dit is een mooie oppervlakte voor een N-baan. Hier zul je nog plezier aan beleven.

Michiel

Inderdaad een goed moment om nu de achtergrond te maken. Later wordt dat steeds prutswerk achter en over. Ziet er alvast goed uit.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Belgaboy

Mij gisteren bezig gehouden met het plaatsen van de achtergrond.



Ook de omkadering is verder uitgezaagd al moet ik vooraan rechts het nog iets bijwerken denk ik, het oogt nogal zwaar die voorste hoek...



Eind van de week alles in een kleurtje zetten terwijl we verder wachten op de rails en wissels...
ESU ECoS 2.1, iTrain.

mahtoska1

Zeer mooi en strak. Ik ben benieuwd hoe de achtergrond zal uitkomen ten opzichte van je baan.

evan

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.