Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

"Little Swiss" N baan

Gestart door Belgaboy, 28 april 2019, 13:23:07 PM

Michiel

#15
Strak en netjes!  8)

Vraag 1: 2% is prima voor treinen tot ongeveer 1 meter lengte en 1 loc, 3% is echt te steil, niet doen.

Vraag 2: ik heb geen ervaring met bovenleiding, dus geen idee.

Tip: testrij ook met een korte, nukkige 3-assige of 2-assige loc, als je die hebt, om te zien hoe deze over de wissels komt. Die Piko Stadler rijdt te goed om een goede testrijder te zijn.  ;)

Vraagske: je rijdt digitaal, hoe denk je de keerlussituatie op te lussen? Waar komt de keerlusmodule (als die er komt), en hoe lang is de langste trein in de keerlussectie tov de maximale opstellengte in je schaduwstation?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Belgaboy

#16
Ik dacht inderdaad ook dat 2 cm wel voldoende ging zijn om een bergbeekje na te bootsen, laat het ons daarop houden dan. Ik kan trouwens daarna nog lichtjes verhogen op het paradespoor zelf!

Jammer genoeg heb ik enkel BoBo's als locs...buiten enkele treinstellen, niks drie assers. Ik denk ook niet dat die in de uiteindelijke collectie gaan terechtkomen. Maar zelfs de BoBo's hebben geen enkel probleem met de wissels en zoals je zelf zegt de Piko Stadler rijdt echt zalig! Komt waarschijnlijk door de D&H decoder die erin zit, die heeft me echt weten te overtuigen.

Met de keerlus ben ik nog niet bezig, ik denk die in te bouwen in mijn bergsectie, daar waar het opwaartse spoor overgaat in het terugkerende spoor. Ik zal het volledige baanplan hier binnenkort wel posten, ben momenteel nog lichte wijzigingen aan het aanbrengen. Ik plan de keerlussectie minstens even lang te maken als de opstelsporen zodat de langste sleep er zeker inpast.

Mvg
Patrick
ESU ECoS 2.1, iTrain.

evan

Vraag 2:

Je kan houten klosjes, blokjes of cilinders  in je schuimplaat monteren voor de bovenleiding palen op te bevestigen.  Die blokjes lijm je best met houtlijm of een polymeerlijm (soudal, Tec 7,...)

;)

Veel bouwplezier
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Belgaboy

#18
Vandaag eerste test met de Peco wissel in samenwerking met de Cobalt iP aandrijving. Is me reuze bevallen.
Op een kwartiertje tijd was alles gemonteerd en aangesloten, dit gaat veel sneller dan met de vorige wissels.

Ik heb een kort filmke toegevoegd, maakt die aandrijving nu precies niet wat veel lawaai of is dit normaal?

https://youtu.be/SsKf7U-rF5k

ESU ECoS 2.1, iTrain.

BC911

Ik heb ook zo´n Cobalts gehad en die maakte een gelijkaardig geluid, dus lijkt lijkt mij ok. Als je stiller wil zal je richting servo´s moeten gaan vrees ik. Maar dan heb je niet dat gemak van installeren.
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

Rangeerduivel

Citaat van: Belgaboy op 10 juni 2019, 14:36:19 PM
...maakt die aandrijving nu precies niet wat veel lawaai...?
https://youtu.be/SsKf7U-rF5k

Veel hangt er vanaf hoe luid de boxen van mijn PC staan... ;D ;D

;)

SuSke

Die zoemende hommel is normaal. Bij mij maken ze ook zo'n lawaai.
Als je alleen bent, dan kan het storend werken maar op een tentoonstelling ben je blij dat je de wissels hoort overgaan :)

De enige die stiller zijn die ik ken zijn servo's en Hoffmann motoren, maar daar is de aansluiting dan weer een stuk lastiger als je digitaal gaat aansturen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Klaas Zondervan

Ik denk dat je beter dat snapveertje uit het wissel kan halen, dan gaat het wissel mooier om. Nu wordt de steldraad eerst gespannen door de Cobalt en gaat het wissel alsnog met een klap om. Zo mis je het voordeel van een motoraandrijving.

Belgaboy

Ondertussen heb ik het track plan verder afgewerkt.
Momenteel staat het nog in H0 formaat maar het is om een idee te geven van wat ik uiteindelijk wil bekomen.
Als rails ga ik Peco code 55 gebruiken.



De sporen links vooraan (de witte sporen) worden aangesloten op het schaduwstation, vooraan het paradespoor (niveau +2) en de helling (blauwe sectie) naar hoofdstation (niveau +10) en verder omhoog naar de keerlus met bergstation. (niveau + 14)

Ik vermoed dat hier één of meerdere keerlusmodule(s) ingebouwd moet(en) worden. Ik had zelf al gedacht om er ééntje op het rechte stuk in de helling te doen en het volledige bovenstation en bergstationnetje (rode gedeelte) identiek te bedraden.

Wat denken de experts in deze materie, keerlustechnologie is allemaal nieuw voor mij want mijn vorige baan was een Märklin baan en die hebben het probleem van keerlussen niet.

Alvast bedankt voor suggesties en tips
ESU ECoS 2.1, iTrain.

Michiel

Met twee keerlusmodules heb je genoeg:
- één in de rode lus bovenaan
- één in één van beide sporen leidend naar je schaduwstation. In de lus van je schaduwstation zou ook kunnen indien je de aanliggende twee wissel gebruikt als meldsecties. Dan lijkt me de lus langer dan de lengte van je opstelsporen... zo geschat.

Het beetje merkwaardige van dit sporenplan is dat alle hoofdspoorverkeer door je bergstation loopt, en er ook over de gebogen stand van de engelse wissel loopt. Maar ik snap wel dat dit is uit plaatsgebrek. Mooier zou zijn indien het rode dubbelspoor gewoon vlak zou lopen naar achter en verborgen zou keren met een inhaalspoor in de lus opdat je niet meteen dezelfde trein uit de tunnel ziet rijden. En dat het bergspoor erachter als enkelspoor omhoog loopt naar een klein stationnetje. Dan is hoofdspoor- en lokaalspoorverkeer gescheiden, met meer rijmogelijkheden en specifiek inzetbare treinen. Maar geen idee of dit haalbaar is.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

BR-59

Persoonlijk zou ik die S-curve onderin ook weghalen. Zeker als u met wat hogere snelheden wil gaan rijden. Ook het Engelse wissel in de keerlus voegt weinig toe met het doodlopend spoortje. Maar de grootste vraag is, waarom u het ontwerpt in H0? N-spoor heeft een wat andere geometrie en daardoor ook een ander beeld.

Belgaboy

#26
Hoi Bas,

Omdat ik in een vorig leven Märklin rijder was heb ik enkel het plan van toen afgewerkt, vandaar het ontwerp in H0. Wegens het gebruik van flexrails lijkt het mij onmogelijk om dit met het programma te tekenen. Uiteraard komt het in schaal N en zijn er reeds een paar wijzigingen die ikzelf ook wou doorvoeren. Die S-bocht vooraan is er daar één van. Dit zal een uitgestrekte zachte draai worden.

Die engelse wissel zit daar wel met een bedoeling. Zo kan een trein die vertrekt vanuit het doodlopend spoor  (bergstation) direct op het dalende spoor komen. (en visa versa) Daar wil ik een soort pendelverbinding tussen het hoofdstation en het bergstation.

Toch bedankt voor de opmerkingen.

ESU ECoS 2.1, iTrain.

Belgaboy

Citaat van: Michiel op 14 juni 2019, 15:30:15 PM

Mooier zou zijn indien het rode dubbelspoor gewoon vlak zou lopen naar achter en verborgen zou keren met een inhaalspoor in de lus opdat je niet meteen dezelfde trein uit de tunnel ziet rijden. En dat het bergspoor erachter als enkelspoor omhoog loopt naar een klein stationnetje. Dan is hoofdspoor- en lokaalspoorverkeer gescheiden, met meer rijmogelijkheden en specifiek inzetbare treinen.


Michiel, kan je dit even op een schets zetten? ik vrees dat ik het niet helemaal begrijp...
ESU ECoS 2.1, iTrain.

Michiel

Gebeurt wel meer. Mijn verbaal en literair vermogen is dikwijls onvoldoende opgewassen tegen de chaos in m'n brein, en om de wirwar te vertolken tot een begrijpbaar iets. (Lap! `k Heb ik het weer zitten!) Dus zet ik oog-hand coordinatie even op de vrije loop met een paar schrijfstokken in de aanslag...  ;D

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Belgaboy

Er is blijkbaar helemaal niets mis met dat literair vermogen.... ;D  ;D ;D

Inderdaad zo had ik het nog niet bekeken, is inderdaad een mogelijkheid, merciekes!
ESU ECoS 2.1, iTrain.