Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

"Little Swiss" N baan

Gestart door Belgaboy, 28 april 2019, 13:23:07 PM

Belgaboy

Na de afbraak van de H0 baan en de verkoop van de meeste spullen ben ik eindelijk kunnen aanvangen met de bouw van de baan.
Momenteel heb ik het kader (3x1,75 meter) van de H0 baan en achteraan ben ik bezig met het schaduwstation.
Dat heeft een diepte van 50 cm en zal worden afgescheiden van de hoofdbaan door een wand waarop dan de achtergrond voor de hoofdbaan kan komen.

[/url]

Vanmorgen de laatste kurk geplaatst:
[/url]


Ik heb twee ontwerpen voor het schaduwstation en wil jullie raad vragen welk het beste is...

ontwerp 1


ontwerp 2


Bij ontwerp 1 moet ik rechts de 50 cm wel overschrijden wat in mijn ogen dan weer een nadeel kan zijn.

Aan de linkerzijde komt dan een dubbelspoor tot vooraan de baan als paradespoor.

Wat denken jullie?  Suggestie/verbeteringen méér dan welkom.

Groeten
Patrick
ESU ECoS 2.1, iTrain.

loebaske


Michiel

Mijn voorkeur gaat naar ontwerp 2: compacter en geen agressieve bochtwissel zoals helemaal rechts op plan 1. Daar houden voorlopers en koppelingen niet echt van. 

Trouwens, goe bezig!  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

BR-59

#3
Een ander voordeel van ontwerp 2 is ook de bereikbaarheid bij ontsporingen. Wel zou ik de s-bocht eruit halen en het spoor na de bocht parallel laten lopen aan het schaduwstation. Misschien ook nog een idee om de laatste boog 9125 (rechts voor de wissel) te vervangen door 2 x 9127 en dan wissel 9172. Daarmee haal je ook een s-bocht weg voor de wissels.

ceuleer

Zeer mooi ontwerp van het schaduwstation.
Maar een bocht van 180° maken op 50 cm, daar zou ik minstens 100 cm voor gebruiken.

Chrisrail

#5
.
http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }

ceuleer

Oh s**t !
Ik had de titel "Start "Little Swiss" N baan" niet goed gelezen.
Plaats genoeg dus.  ;)

ACFI

#7
Win je niet aan diepte door het verloop van het schaduwstation om te keren.



sorry voor de nogal grove tekening, tekenen met de wijsvinger op een tablet is nogal lomp

ACFI

Rangeerduivel

Citaat van: ceuleer op 28 april 2019, 14:37:14 PM
Oh s**t !
...genoeg dus.  ;)

Ga je gang maar hou het wat proper hé Gunter! ;D ;D

;)

Belgaboy

Citaat van: BR-59 op 28 april 2019, 13:52:43 PM
Een ander voordeel van ontwerp 2 is ook de bereikbaarheid bij ontsporingen. Wel zou ik de s-bocht eruit halen en het spoor na de bocht parallel laten lopen aan het schaduwstation.

Even terug naar de tekentafel.
De S bocht rechts is verwijderd en ik heb van de gelegenheid gekruik gemaakt om nog wat extra opstelsporen erin te stoppen. (Wie zei dat hier weer, opstelsporen kan je nooit genoeg hebben?  :D :D)


Ik zit nu wel redelijk dicht tegen de rand, als ik de 9125 (R2 bocht) vervang door de 9120 (R1 bocht) komt alles wat dichter bij elkaar te liggen.
Of zouden jullie dat afraden?
ESU ECoS 2.1, iTrain.

SuSke

In het voorstel van Steven kan je nog wat plek winnen door de bocht links over 75° te laten draaien en daar dan met een reeks rechtse wissels op aan te sluiten. Geen geslinger in het begin maar een schuine harp.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Dirkh

R1 zou ik afraden. R2 is nog best te doen maar bepazlde locs en rijtuigen met kortkoppelingen durven wel eens problemen te hebben met die R1 bochten

Michiel

Idem, R1 bogen niet gebruiken. Die zijn te krap voor veel locomotieven en sommige rijtuigen.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Belgaboy

Citaat van: SuSke op 28 april 2019, 17:21:06 PM
In het voorstel van Steven kan je nog wat plek winnen door de bocht links over 75° te laten draaien en daar dan met een reeks rechtse wissels op aan te sluiten. Geen geslinger in het begin maar een schuine harp.

Resultaat van de combinatie van Steven en Frans...


Deze laatste lijkt me wel goed.
ESU ECoS 2.1, iTrain.

Belgaboy

Vandaag de eerste fase van het schaduwstation afgewerkt. Alle 8 opstelsporen zijn nu voorzien van stroomdetectie en de wissels zijn aangesloten op de wisseldecoder. Ook reeds een aantal oefensessies achter de rug met de Piko Stadler en nergens haperingen of ontsporingen gemerkt.

Hieronder een aantal foto's





en ons testvoertuig:


Phase 1 is dus nog in Fleischmann rails zonder bedding (had deze al aangekocht) maar fase twee (na de bocht) komt in Peco materiaal. De bocht zelf is trouwens ook een flexrail van Peco. Er komen in de vrije ruimte nog 4 opstelsporen waar ik treinstellen op kan parkeren. Die zullen korter zijn dan de andere opstelsporen. Links zal het dan tot vooraan de tafel lopen en daar wil ik een dubbel paradespoor maken over de volledige breedte met achteraan een bergriviertje. Totale diepte van dit stuk zal ongeveer 40 cm worden. Ik denk dat dit het beste werkt met isolatieplaten van 2 of 3 cm dikte.  Die hoogte moet ik kunnen bereiken op 120 cm dus het is net minder dan 2% respectievelijk 3% steiging. Ik hoop dat dit te doen is in N?

Tweede vraagje. Ik ben van plan om op dat paradespoor bovenleiding te plaatsen, is zo'n isolatieplaat stevig genoeg daarvoor of best toch nog een houten multiplex plaat bovenop de isolatieplaat leggen daar waar de sporen komen? (zo'n 10 cm breed) Heb een beetje bang dat de bovenleidingsportalen niet stevig genoeg zullen zitten in enkel een isolatieplaat... Wat denken jullie?

Alle tips zijn uiteraard welkom.
Alvast bedankt

Patrick
ESU ECoS 2.1, iTrain.