Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Gaten dichtmaken

Gestart door ERVIN, 27 april 2019, 23:49:41 PM

ERVIN

Ik gebruik de Fleischmann profi wissels , de aandrijvingen kan je omdraaien zodat je een gladde bovenkant krijgt waardoor je deze mooi kan weg werken , maar dan moet je natuurlijk wel een uitsparing voorzien in je MDF platen. Nu heb ik één en ander verandert aan mijn sporenplan en heb ik enkele wissels moeten verleggen , maar nu zit ik dus met die uitsparingen in mijn MDF platen.
Met wat zou ik die het beste terug kunnen opvullen?

Michiel

Met m'n baan Saraan had ik net hetzelfde verhaal. Ik heb toen uit hetzelfde MFD blokjes gezaagd, en in de opening gekleefd. Zo'n blokjes maken gaat vanzelf: MDF plaat onder het gat houden, met een scherp potlood de vorm van het gat aftekenen, en met een zaag het blokje uitzagen. Net iets te groot (en wat bijraspen) opdat het gespannen in de opening blijft zitten. Met houtlijm vast zetten, met houtvulmiddel de naden opvullen, en wanneer droog vlak schuren. Dat gaat allemaal sneller dan uitgelegd.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ERVIN

Bedankt Michiel , maar uw gaten waren dus compleet door de plaat gemaakt , bij mij is dat dus niet het geval , ik heb de uitsparing iets dieper gemaakt dan de aandrijving , maar dus niet volledig doorheen de MDF plaat.

SuSke

Eerst een paar stukjes XPS inleggen. Daarna een stukje karton over leggen.
Fixeren, watervast maken met houtlijm type D4 (niet water verdunbaar)
Is misschien ook een oplossing Erwin.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

PietB

Citaat van: ERVIN op 28 april 2019, 00:25:34 AM
ik heb de uitsparing iets dieper gemaakt dan de aandrijving , maar dus niet volledig doorheen de MDF plaat.
Misschien een oplossing, de verdieping in het blad vol spuiten met Polymax kit en glad afwerken met een plamuurmes.

grt Piet.

evan

Onetime van Red Devil is een prima opvullen voor MDF.  Polyfilla heeft dat ook... het is een zeer lichtgewicht vulmiddel.
Moest je nog sculptamold hebben staan kan je dat ook gebruiken.  Met een beetje houtlijm er bij door gedraaid geeft het extra hechting.

Succes

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

loebaske

Hangt er vanaf wat er nu langs je ex wisselmotor ligt, zijn het sporen?
Kan je verder die half diepe gaten extra uitbreiden en er een natuurlijke grond verzakking van maken en afwerken met bvb putty van Mig en
bestrooien met statisch gras en plukgras...

ERVIN

Bedankt mannen , morgen eens een kijkje gaan nemen.  ;)

eric

Erwin , de Onetime van Red Devil heeft den Ooms in Balen 😉

ERVIN

ahh oké  ,bedankt Eric, dan zullen we daar morgen eens naartoe rijden. ;)