Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Marklin 3314

Gestart door Huconville, 23 april 2019, 23:35:17 PM

Huconville

Beste modelspoorliefhebbers,

Weet iemand of deze loc ombouwbaar is naar gelijkstroom,een decorder zit er al in.
En zo ja waar kan ik daar mee terecht, vraag is al gesteld aan Van Biervliet en daar is het niet mogelijk.
Hopelijk toch een oplossing.

Groetjes
Hugo

stoomlokje

Ik denk dat dat een zeer intensief werkje zal worden.( als er uren moeten gerekend worden , hoge kostprijs )
Alle assen van de loc en tender moeten gedemonteerd worden ,en dan de wielen aan 1 zijde uitgeboord en geïsoleerd worden.
Daarna moeten alle wielen van de loc terug gekwartierd worden ( uitgelijnd ), omdat anders de loc gaat wippen, wat zeer moeilijk is en zonder speciaal apparaatje bijna onmogelijk.

ACFI

OOk de motor moet waarschijnlijk aangepast worden.

De 3314 heeft standaard een Delta controller en een alstroom motor.

Die zal je moeten vervangen door een gewone motor met magneet en een klassieke controller.

Tenzij je centrale ook het oude Marklin protocol (Motorola) kan aansturen.

Ik vrees dat je heel snel aan de prijs van een nieuwe Roco type 25 zal zitten. Recent was daar nog een actie voor bij Lippe trouwens.

ACFI

Alberke

Niet de hele motor maar enkel de magneet, maar Märklin heeft een setje waarin ook het anker en de nodige aanpassingen zitten. Op,dat moment is inderdaad zowat de hele motor vervangen  :) . Als je alleen de magneet vervangt kan je die van ESU kopen.
Het isoleren van de wielen kan best op een draaibankje gebeuren.
Dan moet je uiteraard nog een sleepcontact op die wielen zien te krijgen.
Bijkomend probleem zijn de drijfstangen, het hangt er van af in hoeverre er van plastic delen gebruik gemaakt is. Als de "cilinders" ook in metaal zijn dan maken de drijfstangen contact met het chassis: kortsluiting.
Ik heb het ooit voor mezelf gedaan, maar nooit meer!
En ook bestonden er geïsoleerde wielensets, maar vindt die maar eens...
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

loco

Je kunt de loc inderdaad ombouwen naar gelijkstroom (tweerail systeem). Ik heb indertijd meerdere gelijkaardige locs van Märklin omgebouwd. Toen nog niet digitaal, maar dat maakt niet veel verschil. Alle onderdelen waren toen te koop bij Märklin. Dus ook voor de isolatie van de koppelstangen en indien nodig ook voor de isolatie met de cilinders. Ook voor de stroomafname gebruikte ik contactslepers van Märklin die bedoelt waren voor tweerail. Je moet best wel best beschikken over een draaibank om de asgaten uit te boren te te voorzien van isolatiebussen. Het is allemaal niet zo moeilijk en op een uurtje kan de klus geklaard zijn, als je het materiaal maar hebt. Ik weet niet of deze onderdelen nu nog steeds te koop zijn. Normaal moet je handelaar dit weten, want hij kan Märklin service contacteren. Neem eens contact met http://www.marklin.be/nl/service/tech_service.html die door Hans van den Berge wordt gerund. Meestal een zeer vriendelijke man en ook hobbyist. Laat iets weten hoe het afloopt?

Metpetergaathetbeter

#5
 MEESTAL een zeer vriendelijke man - aléz je moet het een beetje treffen dan   ;D  ;)

als er geen emotionele waarde aan je loc hangt proberen te verkopen en een nieuwe aanschaffen bij Lippe uiteindelijk even duur uit zijn en een 100% in orde zijnde loc

Groeten Peter ;)

Alberke

 "en op een uurtje kan de klus geklaard zijn"
"kan" is hier het belangrijkste woord!  ;D
Tenzij ze daar (waar?) langere uren hebben.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Huconville

Hartelijk dank jongens voor de reacties.
onderdeeltjes zijn inderdaad moeilijk te vinden en het toch een secuur werk is, zal de loc te koop komen.
En bij Lippe die 25 gekocht.
groetjes
Hugo